Het is nu do 28 maart, 2024 14:14


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: welk merk navigatie
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2013 21:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ik sta het punt een nieuw navigatiesysteem te kopen. Ik heb zelf (6 jaar) goede ervaringen met Mio. Nu vraag ik mij af wat jullie ervaringen zijn vwb gebruiksgemak, afleesbaarheid, kaart update etc.
Welk merk beveel je aan en welk absoluut niet? ......en natuurlijk waaróm wel of niet.

Toevoeging!

Navigatie op je telefoon doet ook mee, voorwaarde is dat ie alleen op GPS goed moet werken! (dus zónder internet)


Laatst bijgewerkt door HYvonne op vr 17 mei, 2013 22:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: welk merk navigatie
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2013 22:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Wij hebben al enkele jaren de welbekende TomTom. Bevalt goed qua afleesbaarheid en getoonde gegevens. Echter na enkele kaartupdates blijken belangrijke wijzigingen in wegennet van Nederland nog niet juist zijn doorgevoerd. De laatste tijd komt het voor dat hij opeens opnieuw opstart. De functie verkeersinfo is wel handig en is erg nauwkeurig. Werkt overigens niet in elk land is ons opgevallen.

Of ik hem weer zou nemen, leesbaarheid en functies ja, kaartupdates, betrouwbaarheid, kabelaansluiting nee.
Ben benieuwd naar andere ervaringen van andere systemen


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: welk merk navigatie
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2013 22:45 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik gebruik op mijn Android telefoon Navfree, wat zoals de naam zegt een gratis navigatiepakket is. Het gebruikt geen dataverkeer, want de kaart staat op je telefoon.
De kaartenbron is Open Street Maps.
Er is ondertussen ook een betaalde versie van de app, maar ik ben nog tevreden met de gratis versie. Wel kiest ie af en toe niet de meest logische weg en soms zit er een foutje in de kaart (dat kun je eventueel zelf repareren door aan OSM bij te dragen).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: welk merk navigatie
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2013 10:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
LEiPiE schreef:
Ik gebruik op mijn Android telefoon Navfree........................

is de GPS via de telefoon wel snel genoeg, dwz houd hij de "snelheid" (bij een HY erg relatief) goed bij? Gaat een evt herberekening ook snel genoeg?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: welk merk navigatie
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2013 10:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Ik denk dat het handig is als een navi bij de berekening van 'verwachtte aankomsttijd' rekening kan houden met het feit dat wij niet zo snel gaan met onze bus. Ik rij met de HY altijd ongeveer 90. Maar datzelfde geldt voor auto's met aanhanger en vrachtwagens dus dat zou op elke navi wel moeten zitten.
Ik heb ook een MIO maar ik ben er niet zo handig mee. Ik heb de functie 'auto met caravan' nog niet ontdekt. Ook i.v.m. tunneltjes enzo.

Wat ik bij de MIO ook lastig vind is dat hij de straatnamen van de nabijgelegen straten weergeeft. Als je op een doorgaande weg in een stad rijdt is het beeld soms bijna volledig gevuld met 'straatnaambordjes'.
Ook hiervan heb ik nog niet ontdekt of en hoe ik dit kan uitschakelen.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: welk merk navigatie
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2013 11:03 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
HYvonne schreef:
LEiPiE schreef:
Ik gebruik op mijn Android telefoon Navfree........................

is de GPS via de telefoon wel snel genoeg, dwz houd hij de "snelheid" (bij een HY erg relatief) goed bij? Gaat een evt herberekening ook snel genoeg?

Hangt denk ik ook van de GPS chip in je telefoon af, ik heb een Sony Experia P en die zit wel goed in elkaar geloof ik. Locatiefix heeft ie vaak sneller dan een echt navigatieding, omdat hij voor het grove werk het GSM netwerk gebruikt voor plaatsbepaling (en eventuele wifinetwerken in de buurt geloof ik, maar weet niet hoe hij dat dan doet, heb wifi uitstaan als ik het niet gebruik).

Kwa snelheidsweergave klappert ie vaak tussen de echte snelheid en 0km/u (maar dat gaat snel genoeg dat je altijd wel je snelheid ziet). Herberekenen gaat vrij snel, alleen doet ie het wel vrij letterlijk, maar goed ik ben dan vaak zo koppig dat ik denk "nee, ik ga die kant op" en dan duurt het even voordat ie snapt dat ik niet zijn kant op wil (maar het herberekenen zelf gaat dus snel).

Het voordeel is, dat als je al een Android foon hebt je het zo gratis uit kan proberen :)

Oh ja ik heb profiel camper/vrachtwagen in gebruik

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: welk merk navigatie
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2013 12:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Ik gebruik al jaren Navigon op mijn iPhone. Het werkte zelfs op mijn oude iPhone 3G, maar het draait pas lekker op een 4 of nieuwer (heb nu een 4s). GPSfix is super, precies en snel.
Herberekenen gaat vanzelf en gaat snel genoeg.

Het is wel een dure app. Ik heb de Europa versie gekocht en de file optie. Alle kaarten staan lokaal op je telefoon, dat kost wel wat ruimte.

Ik gebruik Navigon eigenlijk bij iedere rit omdat hij me altijd perfect om de files heen leidt.

In de HY gebruik ik de optie om als route type niet 'snel', 'kort' of 'optimaal' te kiezen maar de geniale optie 'mooi'.
Die leidt je door de mooiste gebieden van het land. Regelmatig al erg van genoten.

Kaartupdates kan je kopen, kost geloof ik 20 euro voor 1 of 2 jaar updates elk kwartaal.

Je kan er een module bij kopen voor vrachtwagens en campers. Die houdt rekening met hoogte van bruggen, snelheden etc.

Het spreekt voor zich dat je dus geen internetverbinding nodig hebt om te navigeren.

Navigon is mooi en goed maar wel erg prijzig!

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: welk merk navigatie
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 10:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
LEiPiE schreef:
Kwa snelheidsweergave klappert ie vaak tussen de echte snelheid en 0km/u (maar dat gaat snel genoeg dat je altijd wel je snelheid ziet).

Ik bedoelde of het systeem ook snel genoeg je plaatsbepaling bijhoudt, heel handig in druk stadsverkeer met veel zijstraten. Je moet dus exact zien waar je je bevindt.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: welk merk navigatie
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 12:45 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Dat wel ja

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: welk merk navigatie
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 3:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Even terzijde ... heb een soortgelijk idee geopperd binnen de familie ...
Absoluut afgekapt. Heb een doorgewinterde navigatrice op de bijrijdersstoel. Doet gewoon nog alles "ouderwets'. Met "papieren" kaarten en zo ...
Volg met belangstelling jullie discussie over de "electronische versie" ... :wink:


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group