Ghys
Oók "Otje" (1981) heeft een metalen afdekklep voor het stangengebeuren in de achterklep. Maar gewoon "ijzer" dus en niet van alluminium. Wellicht had jouw oude achterklep een exceptionele en niet-standaard afdekklep ? (wàt een geklepper hè ... )
Die "nieuwe" klep van jou(w bus) ziet er overigens uitstekend uit !
Groet,
Gert
Otje, inderdaad we kleppen wat af hier op het forum
Wie weet was het wel een accessoire zo'n aluminium afdekkap en maakte de franse koopman helemaal de blits als hij zijn ventklep opende.
Waarschijnlijk vervangen door gewoon 'ijzer' vanwege de kosten en steviger dan alu exemplaar vanwege het extra ribbeltje in het midden.
Afijn het is een leuke HY wetenswaardigheid voor de purristen.
Ben Boortman is deze scharnieren via zijn bedrijfje (HY's Mooi) aan het produceren. Voor zover mijn kennis strekt zijn de walsen ingericht om ze te walsen, maar hebben nog geen scharnieren de fabriek verlaten.
Zojuist contact gehad met Ben en hij gaf aan dat de eerste proefkraalschanieren nog niet naar wens waren en niet juist in elkaar grepen.
Het werd vroeger aan de meter gemaakt maar dat is helaas niet meer zo. Misschien dat een strip van een achterdeurtje van een 2cv net lang genoeg is voor de breedte van de achterklep maar ben er bang voor.
Ik probeer binnenkort eerst de donorstrip netjes over te zetten. Wordt vervolgt.
Vanavond gaan de kleppen naar de lasser en gaat de donorstrip over op de nieuwe klep.
Voorzichtig met de puntlasboor uitboren en een deel van de achterbalk gaat over.
De eerste stappen zijn gezet en met puntlasboor de bovenstre strip eraf geboord.
De achterzijde is ruim uitgezaagd.
Nu oude klep en strippen kaal maken en passend op de uiteindelijke klep.
Iemand nog tips om het kale metaal tussen de strips te beschermen.
Moet eventueel nog wel naderhand te lassen zijn