Het is nu do 28 maart, 2024 20:53


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 21 okt, 2013 22:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Dag HY-liefhebbers,
Misschien dat iemand me kan helpen met het volgende euvel: onze HY start zo nu en dan zeer slecht (koude start). De startmotor draait gewoon prima rond overigens. Na een tijdje proberen te starten begint de koelvloeistof uit de radiateur te lopen. Is dat te verklaren? De boegies zijn al jarenlang niet vervangen. De benzinetoevoer is verder prima.

Alvast bedankt.

Groet,

Michiel


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2013 17:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Wat je als eerste moet vervangen geef je zelf al aan.
Is de bus op andere gebieden ook zo slecht onderhouden?

Dan eerst maar eens alles nalopen voordat je te moeilijk gaat denken:
- kleppen stellen
- ontsteking afstellen. (nieuwe puntjes en condensator?)
- bougies vernieuwen

Koelvloeistof die uit radiateur loopt weet ik zo niet. Waar komt hij er precies uit?
Misschien aan de achterkant en komt het eigenlijk uit je waterpomp?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2013 1:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Michiel
aanvullend op de reactie van Joost:
het koelvloeistof-peil in de radiateur staat normaliter ca. 1 à 2 cm. boven de koelribben. Dus alles wat je er extra in gooit komt er weer uit. Het zou echter kunnen dat er (ergens) in het hele koelsysteem een verstopping zit.
Naast het kraantje onderaan de voet van de radiateur zit er aan de (rechter-)zijkant van het motorblok een aftap-plug voor het verwijderen van het koelwater. Je zou eens kunnen proberen om via beide kanalen àlle koelwater te lozen (bij louw-warme motor), vervolgens een tuinslang met stromend water boven in de radiateur te hangen (terwijl kraantje + aftap-plug "open" zijn) en de motor even te laten draaien zodat het koelsysteem eens wordt "doorgespoeld". Zou me niet verbazen als er een hoop rommel naar buiten komt. Vervolgens tuinslang eruit, hele bubs uit laten lekken, aftap-plug + aftapkraan dicht en 10 liter koelvloeistof in de radiateur gieten.
En zéker het advies van Joost opvolgen ! (Tip: als je er het geld voor over hebt: schaf een 123-ontsteking aan !)
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2013 10:24 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
10 liter? Ik dacht dat er maar 7.5 in ging... :D
Maar goed, een voorraadje moet je toch hebben en dan gewoon vullen tot de radiatordop.
Even een paar keer met de slinger ronddraaien (contact uit uiteraard) om te kijken of er nog luchtbellen uitkomen en daarna eens rustig de motor starten en eventjes laten lopen en controleren wat het niveau doet.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2016 0:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Beste hy liefhebbers,
Onze hy start nog steeds moeilijk met een warme motor. Ook heb ik het idee dat de motor geen natuurlijk geluid maakt. Soms lijkt het in de verte op een tractorgeluid. Loopt hij dan wel op alle cilinders? Recentelijk ook de 123 ontsteking vervangen.

Is er komende zaterdag toevallig iemand in het magazijn aanwezig om hier naar te kijken? Verder zijn er wat kleinere euvels aan waar ik zelf ook niet uit kom.

Groet.

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2016 0:36 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Trap je bij starten met warme motor wel het gaspedaal in?

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2016 10:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
is je probleem met koude start opgelost en heb je nu een probleem met warme start?

Dan is denk ik je bobine de eerste verdachte of je bougiekables. Maar dan ga ik ervan uit daj de bougies en ontsteking inmiddels vervangen hebt.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2016 10:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Er is zaterdag zeker wel iemand in het HY Team magazijn aanwezig zijn.
En vast wel iemand die naar jouw HY wil kijken/ luisteren. :D

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2016 16:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Ik vind het wel jammer dat na de vorige aangedragen oplossingen niet is teruggekoppeld wat er alleemaal aan de bus gedaan is en of het opgelost is.

Warm slecht starten zou ik ook aan de bobine denken.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2016 10:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
in 2013 kwam er koelvloeistof uit de radiateur bij starten; is dat nog steeds zo? en zo nee, wat was de oorzaak?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2016 18:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
Ik vind het wel jammer dat na de vorige aangedragen oplossingen niet is teruggekoppeld wat er alleemaal aan de bus gedaan is en of het opgelost is.


Helemaal gelijk. Ik zie dat de post van 2013 was. Ik weet me zo eigenlijk niet meer te herinneren wat er exact aan de bus is gedaan. Niet veel in ieder geval. Toen hadden we problemen met een koude start. Nu dus met een warme start. Na zelfs een relatief kort ritje en een korte pauze gehouden te hebben wil de bus nauwelijks starten. Kost zeer veel pogingen (minuten lang). Met gas geven.

Afgelopen meivakantie is de 123 ontsteking vervangen én de bobine. Ik geloof niet dat de ontsteking optimaal is afgesteld na deze ingreep bij deze garage. Kan dat het zijn? Ik heb er allemaal niet al te veel verstand van maar zou het kunnen dat de kleppen gesteld moeten worden?

De motor loopt nu in ieder geval ongelijkmatig. Zeker bij lagere toeren. Ik heb het gevoel dat bij hogere snelheid het tractorgeluid minder wordt.

Groet,

Michiel

Ps er komt nu geen koelvloeistof uitgelopen. Wel is het zo dat na enkele honderden kilometers het vloeistofpeil aantoonbaar lager staat.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2016 20:24 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Aantoonbaar lager dan .... ? En wat is laag?
Zolang het niveau boven de koelribben staat, is het goed. De rest er boven kan er namelijk uit worden geperst tijdens het rijden (er zit een overloop onder de vuldop met een slangetje er aan).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: za 09 jul, 2016 12:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Nou dan geef ik hetzelfde advies als in 2013. :)

Eerst kleppen stellen en ontsteking op tijd en bougies vervangen. Al is het maar dat je zeker weet dat die dingen in orde zijn.

Koelvloeistof kan er ook teveel uit gegooid worden als je dop niet goed is. ( dan gaat hij te vroeg open)
Ik heb dat gehad naar de wereldmeeting in Polen. In totaal 8 liter bijgevuld op ca 3000 km.
Het was daar ook warm en icm langzaam rijden loopt de temperatuur van de motor ooit hoog op. Ik verdacht eerst de koppakking maar hier in nl heb ik nergens last van.
Nu een andere dop maar heb nog niet dezelfde omstandigheden gehad.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2016 13:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
- slecht koud starten en koelwater kwijtraken kan bij een klein lek in de koppakking passen. Dan heb je 1 oorzaak voor beide problemen. De problemen kunnen ook een aparte oorzaak hebben. Bijv de reeds genoemde radiatordop; als deze niet afsluit of te vroeg opent gaat er water verloren zeker als het niveau te hoog komt bij bijvullen. Een vinger boven de lamellen is voldoende; de bak boven in de radiateur fungeert nl als expansievat. Teveel erin, gaat er ook weer uit en er lijkt dan vloeistofverlies te zijn als je weer tot boven aan gaat bijvullen.

moeizame warme start komt bij deze motoren vaak voor en ligt vaak aan aan de carburateur; na stilzetten verzuipt de motor alsnog. Remeidie is dan starten met een langzaam tot de bodem ingetrapt gaspedaal en daar ook houden tot de motor loopt. Langzaam, om te voorkomen dat er teveel benzine meekomt via de acceleratiesproeier en gas vol open, om meer lucht bij de al aanwezige benzine te krijgen. Als je t gaspedaal 1x loslaat en weer intrapt wordt het mengsel nog rijker. Dat alsnog verzuipen kan liggen aan vlotterniveau, niet goed afsluitende vlotternaald, slechte isolatie tussen carburateur en spruitstuk met "koken" van de benzine omdat er bij afgezette motor geen koellucht meer is, en benzineleidingen die te warm worden met hetzelfde effect, nl. overlopen carburateur.
IK ben 1 van de gelukkigen bij wie de motor warm en koud start zonder het gaspedaal aan te raken, zowel bij de HY, traction, als de ID met allen dezelfde motor. Dus het moet kunnen.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2016 14:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
JanW schreef:
Remeidie is dan starten met een langzaam tot de bodem ingetrapt gaspedaal en daar ook houden tot de motor loopt. Langzaam, om te voorkomen dat er teveel benzine meekomt via de acceleratiesproeier ...

Langzaam hoeft niet, want onze carbs hebben geen acceleratiesproeier :)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group