Vervolgens komt het zogenaamde 'uitwegen'.
De zuigers met pistonpen en veren krijgen ieder een nummer. Dan wordt elk setje gewogen op een precisie weegschaal (Mettler PN1210) en het resultaat per setje opschrijven. Twee cijfers achter de komma...
Daarna is de drijfstang met kap en bijbehorende bouten aan de beurt. Die hebben al een gegraveerd nummer. Weer allemaal op dezelfde manier wegen en resultaat opschrijven.
Vervolgens door te combineren (zwaarste zuigersetje met lichtste drijfstang of omgekeerd) een zo goed mogelijk verdeeld setje krijgen van zuiger met drijfstang.
Bij mij zat tussen de lichtste, de tweede en de derde ongeveer 1,xx gram verschil. maar met de laatste zat bijna 7 gram verschil. Dat kan bij een motor voor behoorlijk wat onbalans zorgen.
Bij een precisie instrument zoals onze HY motor maakt het allemaal niet zo veel uit, maar alle beetjes helpen!
Om nu te zorgen dat elk setje precies evenveel weegt kan je een klein deel van de drijfstang schuren. Het kopje bovenop de small-end is daar speciaal voor gemaakt.
Door telkens even te schuren, weer te meten, schuren, meten, enz. kom je langzaam maar zeker bij het doelgewicht.
Oppassen dat je niet te veel schuurt want dan kan je weer overnieuw beginnen met de rest.