Het is nu do 28 maart, 2024 21:09


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 13:37 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 20:17
Berichten: 5
Beste Hyers,

ik heb me gisteren voorgesteld in het voorstelhoekje, het plan is dus de HY van MicHYl te verhogen (maar dat is een ander verhaal) en daarna serieus te gaan kijken naar de opties voor een andere bak en eventueel ook een ander blok!

allereerst natuurlijk waarom?! iedere HYer weet dat de verhoudingen van de bak nou niet optimaal zijn om langere afstanden te rijden (veel toeren en dan nog lage snelheid en groot gat tussen de 2 en 3). en dat is nou juist waar veel HY's voor gebruikt worden, lange afstanden, vakantie, bergen e.t.c. daarbij komt dan nog het brandstofverbruik, daar wordt je ook niet heel vrolijk van....

Michiel is net in 2 weken met een HY (1.6) naar zuid Frankrijk gereden en dus wat ervaring opgedaan met wat wel prettig is en wat niet. en blok/ bak combinatie is het dus niet (kan natuurlijk ook aan de 1.6 liggen)

het doel is een prettiger rijdende HY te maken, iig voor langere afstanden. liefst ook een stuk zuiniger en stiller. (veel) sneller hoeft in principe niet, als je maar met goed fatsoen met vrachtwagens mee kan komen.

Voor de puristen is dit natuurlijk gruwelijk, maar zoveel mensen, zoveel meningen! vrijheid blijheid! ieder zijn ding! en zo verder!

De opties:

1: origineel (licht getuned) blok met andere bak
- Hanomag / Mercedes
- Renault bak
- Audi/ VW bak

2: origineel (licht getuned) blok, bak aanpassen met andere overbrengingen/ 4e versnelling erop bouwen

3: complete aandrijflijn vervangen voor iets anders
-combi van motor X met bak Y
-motor en bak uit zelfde voertuig

De voor en nadelen
(voor zover ik ze heb kunnen bedenken, GRAAG aanvullingen en ideeën hier over)

1a: Hanomag/ Mercedesbak
voor:
-het is al gedaan, dus het werkt goed
-wielen van een Hanomag zijn ook vrij groot dus de overbrengingsverhouding klopt
-toch nog een stukje originaliteit doordat het HY blok behouden blijft
-geen keuring nodig i.v.m. ander blok
-geen of geringe vermogens/ snelheidstoename en dus remmen (mits goed in orde!) voldoende

tegen:
-ingewikkelde adapterplaat nodig/ koppelings huis aanpassen
-ingewikkeld samenraapsel van koppelingsdelen nodig
-aandrijfassen moeten aangepast worden
-lastig om onderdelen te vinden
-toch nog vrij kostbaar en weinig 'standaard, of the shelf' onderdelen

1b: Renault bak
voor:
-het is al gedaan, dus het werkt goed
-erg sterke versnellingsbakken (tot 500 pk al gedaan)
-toch nog een stukje originaliteit doordat het HY blok behouden blijft
-geen keuring nodig i.v.m. ander blok
-geen of geringe vermogens/ snelheidstoename en dus remmen (mits goed in orde!) voldoende
-relatief makkelijk om een bak te vinden

tegen:
-ingewikkelde adapterplaat nodig/ koppelings huis aanpassen
-wielen van een willekeurige Renault zijn vrij klein dus de overbrengingsverhouding klopt niet
-ingewikkeld samenraapsel van koppelingsdelen nodig
-aandrijfassen moeten aangepast worden
-toch nog vrij kostbaar en weinig 'standaard, of the shelf' onderdelen

1c: Audi/ VW bak
voor:
-het is al gedaan, dus het werkt goed (i.c.m. audi TDI blok)
-toch nog een stukje originaliteit doordat het HY blok behouden blijft
-geen keuring nodig i.v.m. ander blok
-geen of geringe vermogens/ snelheidstoename en dus remmen (mits goed in orde!) voldoende
-erg makkelijk om een bak te vinden
-erg makkelijk om een adapterplaat te maken voor de aandrijfassen (bak heeft al flenzen met gatenpatroon) dus de aandrijfassen van een hy kunnen behouden blijven

tegen:
-ingewikkelde adapterplaat nodig/ koppelings huis aanpassen
-wielen van een willekeurige VW/ Audi zijn vrij klein dus de overbrengingsverhouding klopt niet
-ingewikkeld samenraapsel van koppelingsdelen nodig
-toch nog vrij kostbaar en weinig 'standaard, of the shelf' onderdelen
-onbekend hoe sterk de versnellingsbakken zijn (hy is toch iets zwaarder dan een A4/ A6 / Passat)

2: bestaande bak aanpassen

voor:
-meest origineel

tegen:
-nagenoeg onmogelijk om onderdelen te vinden
-nog steeds die 'fijne' HY bak met maar 3 versnellingen (of 4 als je die kan vinden)

3a: compleet andere aandrijflijn (verschillende motor en bak):

voor:
-motor en bak passen in sommige gevallen op elkaar, dus koppeling e.d. kan behouden blijven
-moderner geheel, dus over het algemeen een wat geciviliseerdere werking (stillere motor, makkelijker schakelende bak)
-meer vermogen
-door goed te 'mixen' kun je een goed rijdende combi maken.
-aandrijfassen kunnen in sommige gevallen makkelijk aangepast worden (adapterplaat)

tegen:
-moet gekeurd worden
-waarschijnlijk meer vermogen/ snelheid dus remmen aanpassen!
-ook meestal weer adapterplaat nodig tussen motor en bak.
-aandrijfassen moeten in sommige gevallen aangepast worden (duur)
-carrosserie moet waarschijnlijk aangepast worden (voor Michiel geen probleem)

3a: compleet andere aandrijflijn uit zelfde donorvoertuig:

voor:
-motor en bak horen bij elkaar, dus koppeling e.d. kan behouden blijven
-moderner geheel, dus over het algemeen een wat geciviliseerdere werking (stillere motor, makkelijker schakelende bak)
-meer vermogen
-relatief goedkoop (bij aanschaf donorauto)
-aandrijfassen kunnen in sommige gevallen makkelijk aangepast worden (adapterplaat)

tegen:
-moet gekeurd worden
-waarschijnlijk meer vermogen/ snelheid dus remmen aanpassen!
-ook meestal weer adapterplaat nodig tussen motor en bak.
-klopt de overbrenging nog (door de grotere wielen en meer luchtweerstand)
-aandrijfassen moeten in sommige gevallen aangepast worden (duur)
-carrosserie moet waarschijnlijk aangepast worden (voor Michiel geen probleem)

wat is mijn mening:
-hanomag bak:
- te lastig te vinden

-renault bak ( en motor):
- altijd een adapterplaat nodig bij gebruik andere motor en de renault motor....
- redelijk lastig te vinden

-Audi/ VW motor en bak
- overbrenging klopt niet, tenzij je genoeg vermogen hebt, (er rijdt al een TDI 110 pk in GB)
- makkelijk te vinden
- deze bakken hebben een flens waar de aandrijfas op geschroefd wordt, er is makkelijk een adaptorschijf te maken


Nu heb ik het volgende idee:
voor zover ik heb na kunnen gaan passen heel veel (bijna alle) VW en Audi motoren en bakken op elkaar, zijn makkelijk te mixen.
*een donor Benzine Audi/ VW zoeken met motor in de lengterichting (en dus een transaxlebak) dan heb je alle onderdelen en een bak met een 'korte' overbrenging
*dan nog een donor met een TDI blok erin (heb e nodig i.v.m. alle motorelektronica), deze zou 1 op 1 aan de bak moeten passen en dus veel koppel bij lagere toerentallen.
*verder kan je de originele koppelingsdelen gebruiken die ook makkelijk en goedkoop te verkrijgen
*in dit geval zou de overbrengingsverhouding aardig moeten kloppen
*ook adapterschijf voro de aandrijfassen is makkelijk te maken
*positie van de aandrijfassen klopt aardig
*nadeel is wel dat er veel elektronica bij komt kijken, zelfs met een 'simpele' TDI
*probeer maar eens een betaalbare TDI te vinden met acceptabele kmstand

eventueel zelfs tiptronic/ automaat mogelijk (nadeel is wel dat er dan nog meer elektronica nodig is)

restanten van de auto's verkopen om zo de kosten er deels uit te halen.

maar goed, het is dus een idee, graag de reacties hierop!

greetzzz Rusty


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2014 23:12 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: wo 16 mei, 2007 16:37
Berichten: 112
Woonplaats: barneveld
Koop een volkswagen met een PORCHE motor op LPG,of ga met Ryan air.

Sorry Rusty een beetje flauw antwoord maar ik vraag wel af waarom je voor een HY hebt gekozen.
Wij gaan al jaren naar Frankrijk op vakantie, we hebben vakantie op het moment dat we instappen,we weten dat we er 2 dagen over doen voordat we op bestemmig zijn,we weten dat HY veel lawaai maakt.

Al jou voorstellen zijn al eens aan bod geweest op het forum,lees alle verhalen maar eens goed door en uiteindelijk ga je of heel veel geld in je bus pompen of je gaat gewoon genieten zodra je instapt.

4e versnelling bij bouwen kun je vergeten , bestaat niet, wat misschien wel interresant is een grotere overbrenging van de 3e versnelling, ik weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb,was een Duitser dat weet ik dan nog wel.

Maar ik wil je niet afzeiken hoor, ik ben altijd weer blij als er nieuwe HYers bij komen,we zijn toch een zeldzaam ras aan het worden.
Je moet vooral genieten, doen wij al jaren.

Gr Willem

_________________
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2014 10:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Ha Willem,
Het ligt misschien net iets anders als je vermoedt: ik heb een hy en rusty (pleun) helpt me regelmatig mee met de grotere klussen. Onder het genot van diverse bbqtjes hebben we nagedacht over het motorlawaai en het wat karige vermogen bij hellingen.
We hebben allebei alles wat er hier en elders op internet geschreven is nauwkeurig gelezen en geanalyseerd, ook bijvoorbeeld fatsoenlijke isolatie.

Ik zou graag 90-95 gps snelheid willen halen als cruise snelheid, vergelijkbaar met mijn Dyane. Heuvelop niet verder terugzakken dan 75 oid. Dan kom je prima mee met het verkeer en dat vind ik een stuk relaxter rijden.

Rusty zoekt naar alle mogelijkheden, en sluit niks uit. Dat waardeer ik heel erg, want over een tijdje kan ik daardoor een weloverwogen keuze maken. Misschien kies ik wel om het te houden zoals het is, misschien ga ik wel voor een andere carburateur en een hanomagversnellingsbak, misschien misschien misschien :)

Het is dus absoluut niet zo dat rusty een racemonster wil creeeren, maar op zoek is naar een technisch verantwoorde oplossing voor mijn vraag naar iets meer comfort.
Ik blijf juíst genieten van de 'elegantie' van onze hy's! Daarom heb ik hem ook!

Michiel.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: wo 06 aug, 2014 20:40 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: wo 16 mei, 2007 16:37
Berichten: 112
Woonplaats: barneveld
Ik ben benieuwd welke isolatie het beste uit de bus komt, lawaai is mijn grootste irritatie, snelheid heb ik minder problemen mee.
Zoals ik al aangaf, iedereen moet met zijn bus doen wat hij zelf wil.
Als jij er blij van wordt vind ik dat mooi.
Veel succes met je keuze, ik blijf het graag volgen.
Gr. Willem

_________________
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2014 1:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Hoi MicHYl !
Citaat:
... maar op zoek is naar een technisch verantwoorde oplossing voor mijn vraag naar iets meer comfort ...
Misschien had je dan een "voiture" met nèt iets méér letters moeten kopen. Bijvoorbeeld een "HY-MER". Ben het met Willem eens: je "gáát" voor de "passie" van een "HY" met de bijbehorende (on-)gemakken maar vooral "ingebouwde charme en identiteit òf je rijdt modern blik.
Op dit Forum zijn legio voorbeelden terug te vinden over allerlei technische - vooral niet originele - aanpassingen om ons aller "TUB" tot wel 150 kmh over de weg te laten razen en/of hellingen tot wel ... % te laten trekken. Daarbij vraag ik me telkens af waarom de "schrijvert van dat Topic" ooit besloot om HY te gaan rijden ...
Over "geluidsisolatie" kan ik jullie - uit eigen ervaring - wel een paar (super-goedkope) tips aan de hand doen. Reeds eerder beschreven in diverse topics, dus - om op dit Forum niet in herhaling te vallen - : stuur maar een "pb-tje".
Groet (en succes),
Gert

Overigens: "Rusty" = "Pleun" :?: :?: :?:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2014 8:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Ik heb voor een HY gekozen vanwege zijn uiterlijk en de ruime binnenkant. (in vergelijking met volkswagen bijvoorbeeld)

Ik ben absoluut geen originaliteitsfreak, van mij mag iedereen veranderen aan zijn auto wat hij wil.

Ik denk dat iedereen het fijn zou vinden als er minder geluid binnenin was en je gewoon naar 4 of 5 kunt schakelen op de snelweg.
Ik vind de gedachte niet zo raar om daar iets aan te willen veranderen, je zal er nooit een moderne bus van maken maar misschien wel een sterke verbetering.

Als tegenargument heeft Rusty vaak dat de remmen niet meer voldoen bij een sneller blok. Mijn mening is dat de remmen bij een standaard HY ook nauwelijks voldoen. Ik weet ook wel dat een HY goed kán remmen als alles goed is afgesteld, maar er zit gewoon meer onderhoud aan dan bij een andere auto. Dus ik zou zeggen dat de remmen ook meegenomen moeten worden bij een motor-bak-ombouw.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2014 15:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik vind het een prachtig project! Ben benieuwd welke kant jullie op gaan. Als er toch een ander blok in komt zou ik het goed doen en kiezen voor een Rover V8. Anders dit blok tunen en er een Hanomach bak achter hangen, Succes!

Je krijgt het meeste vermogen uit je huidige blok met een Solex 32/32 SDID carburateur. Misschien heb ik nog een Weber DDC 24/32 voor je liggen om mee te experimenteren.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2014 22:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Ik begrijp Gert en Willem heel goed hoor, een HY is nou eenmaal niet gebouwd als comfortabele reiswagen. Toch is er met wat aanpassingen al heel wat meer comfort aan te brengen; geluidsisolatie, rembekrachtiger, ander uitlaatsysteem, schijfremmen etc. De vraag is denk ik vooral waar ieder zijn grens trekt.
Ik vind een andere versnellingsbak plaatsen nog prima passen binnen mijn grenzen. Een andere motor plaatsen ligt eigenlijk over de grens voor mij. Toch wil ik de optie goed onderzoeken, heg kan tenslotte een heel veel comfortabelere bus opleveren.

Het staat al wel voor me vast dat een motor upgrade automatisch een remmen upgrade inhoudt. Of dat nou een rembekrachtiger wordt of schijfremmen dat weet ik nog niet.

Ik vind de optie om meer vermogen uit het huidige blok te halen ook erg interessant. Puntje van aandacht is dat meer power met de huidige versnellingsbak alleen maar meer (over)toeren op zal leveren. Tunen van het huidige blok doe ik dan ook liever alleen in combinatie met een andere bak.

Ree, ik ben zeer geinteresseerd om te experimenteren met de weber carburateur!

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2014 22:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hij ligt in mijn stalling. Maandag ben ik terug van vakantie, help me herinneren als ik er volgende week niet aan denk!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2014 13:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Ree schreef:
Maandag ben ik terug van vakantie, help me herinneren als ik er volgende week niet aan denk!


Bij deze 8)

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: wo 20 aug, 2014 9:02 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 20:17
Berichten: 5
Zooo, ik ben ook weer terug van vakantie!

Ik begrijp het commentaar volledig, heb dit ook al vele malen gelezen, als je mijn verhaal leest kan je ook lezen dat ik idd alle opties open heb staan, maar dat er een aantal meteen afvallen vanwege diverse redenen (heeft denk ik geen zin om hier nog een keer op in te gaan) wel zie ik hierop graag aanvullingen!

Ik zal nogmaals de reden van de ombouw duidelijk proberen te maken,

de HY is in 19-lang-geleden ontwikkeld om in de buurt wat te bezorgen, zeg in een straal van max 100 buiten het dorp in een verkeerssituatie die niet meer overeen komt met de huidige.
Wij (HY rijders), iig 9 van de 10, gebruiken de HY voor hele andere dingen (voornamelijk vakantie) daarbij worden veel grotere afstanden afgelegd met gemiddelde hoge(re) snelheden, te langzaam rijden is in mijn ogen echt gevaarlijk, mensen verwachten geen langzaam voertuig meer op de weg.
Dus als het enigszins mogelijk is om met zo min mogelijk moeite/kosten bijvoorbeeld een 4-bak of 5-bak te plaatsen, al dan niet met een andere motor (wat niet direct nodig is zoals REE al heeft bewezen) en daardoor de gebruiksvriendelijkheid, brandstofverbruik, geluidsniveau etc kan verbeteren, waarom niet!?

om het een duidelijke uiteenzetting te maken met dingen die WEL mogelijk zijn voor de mensen die zo'n ombouw zien zitten heb ik dit topic geopend!
Ik zou dus graag commentaar zien waarom iets technisch of financieel wel of niet/ moeilijk haalbaar is.

--------------------

Ondertussen weer het een en ander besproken en tot de conclusie gekomen dat de originele HY motor (1900) wel moet blijven (als het ff kan), dan blijft het geheel toch nog enigszins origineel. 120 km/h hoeft echt niet! misschien echt als max-max, maar wel een relaxte kruissnelheid van rond de 90 (met vrachtwagens mee) een lager geluidsniveau en lager brandstofverbruik zijn het belangrijkste (dus lager toerental).
Dus nu de uitdaging een bak te vinden die met een adapterplaat pas te maken is op de HY motor.

Ik neig toch nog steeds naar een Audi- bak vanwege het feit dat die volop te vinden zijn, de onderdelen daarvoor ook en deze bakken zijn erg compact, ook de aansluiting naar de aandrijfassen is makkelijk te maken. De beste optie die ik tot nu toe heb gevonden is een Audi A4 (1e type) (80??) 1.6 bak (kortste overbrenging) het zou mooi zijn als je ook die koppeling en drukgroep pas kan maken op het HY vliegwiel, dan ben je meteen van die problemen af. Nu is alleen de uitdaging of de totale overbrenging met originele (17-400) banden nog een beetje gaat kloppen, of dat deze echt veeeel te lang wordt (je kan natuurlijk in het uiterste geval de 5e versnelling niet gebruiken, of alleen als echte overdrive.)

Heeft er iemand een grafiekje met de koppel en vermogenskromme van een HY 1900? Zeker als dat blok nog wat getuned zou worden is er best wel wat meer uit te halen (relatief veel trekkracht bij lage toeren) dan kan ik wat gaan rekenen met overbrengingen!

Greetzzzzzzzzz Rusty (overigens is dat mijn forumnaam die ik overal gebruik, in het dagelijks leven ook wel bekend als Pleun :wink: )


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: wo 20 aug, 2014 10:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Rusty,

Het meeste vermogen krijg je uit je blok door er een electronisch injectiesysteem op te zetten, bijvoorbeeld VEMS of Megasquirt. Een lambda gestuurde injectie is qua vermogen en verbruik altijd beter dan een carburateur. Het liefst doe je dit op een kop van een aller eerste type DS, deze heeft vier inlaten in de kop (ipv 1 uit ons inlaatspruitstuk) waardoor je ITB's perfect kan aansturen.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: wo 20 aug, 2014 13:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
@ Ree, Zou zoiets ook met LPG injectie kunnen werken? :D

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: wo 20 aug, 2014 13:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ja, dat gaat juist heel goed. Geen verlies tgv het keelstuk en een apart programma mogelijk voor gas en benzine.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: andere bak, mijn overwegingen
BerichtGeplaatst: wo 20 aug, 2014 17:16 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Da's cool zeg dat dat kan en dan ook op LPG.
Heb even bij een bedrijf geinformeerd wat zo iets grof zou kosten: zo'n 1000 euro aan onderdelen + 250 voor LPG pakket.
Alleen hebben zij het er over dat voor goede toerentalopname het vliegwiel bewerkt moet worden om daar het toerental uit af te leiden, omdat onze motor geen krukaspoelie zou hebben. Dat lijkt mij wat vaag, waar drijven we anders dynamo en waterpomp mee aan. Al kan ik me voorstellen dat het vliegwiel een betere plek is: grotere omtrek, dus een markering is daar preciezer en het geheel zit niet in weer en wind aan de voorkant. Afleiden van bobine of nokkenas e.d. is niet precies genoeg voor zo'n systeem.
Voor mij verder alleen maar dromen, nog genoeg andere klussen :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group