Dank voor de complimenten.
Die zgn zuigerveer 'spandbanden' zijn k*leredingen, af en toe sloop je er toch een schraapveer mee. Ook de uitsparingen in de wanden (bedoeld om op de kop te blijven rusten) kunnen de veer om zeep helpen als het slotje zich daar net bevindt.
Ik heb de beste bus gepakt, en deze doormidden geslepen. Ik dacht eerst de bovenkant te gebruiken maar aan de onderkant heb je natuurlijk een veel langer deel wat niet weggesleten is door de oude veren.
Daar na een 1:10 conus erin gedraaid, veren rond 78 zijn maximaal rond 83 in ongespannen toestand dus met 50mm lengte v/d conus kon ik uit de voeten. Op die manier hield ik nog ongeveer 40mm lengte over op de oorspronkelijke maat.
Iedereen met een (goede) draaibank kan dit ook voor de HY motoren maken, belangrijk is natuurlijk je oppervlakte ruwheid. En bij montage alles dik in de olie. Vergeet ook niet om te controleren of het gedeelte van de bus wat je niet gaat uitdraaien niet ovaal is (kan komen door uitpersen van de bus uit het blok).
Is er hier iemand bekend is met het bestaan van overmaat zuigers voor de HY ?
Ik heb weleens een paar setjes Hepolite zuigers opgeduikeld (nieuw in doos maar toch al zo'n 30 - 40 jaar oud schat ik, wel de schraapveren vervangen door veren met expander), deze waren iets groter (+0,020") meen ik, volgens mij zitten deze in de DS motoren / Traction Avant echter worden ze niet meer gemaakt voor zover mij bekend. De pistonpen diameter was iets kleiner dan 20mm dacht ik maar dat is geen probleem.
http://www.ebay.com/itm/NOS-CITROEN-TRA ... 1540685486