Het is nu do 28 maart, 2024 18:36


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2015 11:16 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 11:26
Berichten: 132
Woonplaats: Mussel
Goedemorgen,

enkele weken geleden heb ik bij het HY-Team een watertemperatuurmeter (incl. sensor) gekocht. Nu is het zo dat de meter niet verder uitslaat dan 60 graden. In eerste instantie dacht ik aan een verrotte thermostaat maar na plaatsing van een ander (gebruikt) exemplaar nog geen verandering.
De testrit duurt ongeveer een kwartier over de mooie landweggetjes van Mussel e.o. (de bus is nog niet APK gekeurd en verzekerd :oops: dus echt lange ritten durf ik niet aan)
Mijn vraag is dan ook hoe lang het gemiddeld duurt voordat de motor echt op bedrijfstemperatuur is en kan een defecte thermostaat inderdaad hiervan de oorzaak zijn ?
Het niveau van de koelvloeistof is goed en er zijn verder geen lekkages.

Groet, Wim.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2015 12:00 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
wim.van.nieff schreef:
Goedemorgen,

enkele weken geleden heb ik bij het HY-Team een watertemperatuurmeter (incl. sensor) gekocht. Nu is het zo dat de meter niet verder uitslaat dan 60 graden. In eerste instantie dacht ik aan een verrotte thermostaat maar na plaatsing van een ander (gebruikt) exemplaar nog geen verandering.
De testrit duurt ongeveer een kwartier over de mooie landweggetjes van Mussel e.o. (de bus is nog niet APK gekeurd en verzekerd :oops: dus echt lange ritten durf ik niet aan)
Mijn vraag is dan ook hoe lang het gemiddeld duurt voordat de motor echt op bedrijfstemperatuur is en kan een defecte thermostaat inderdaad hiervan de oorzaak zijn ?
Het niveau van de koelvloeistof is goed en er zijn verder geen lekkages.

Groet, Wim.

Beste Wim,

Het is natuurlijk de vraag of de aangegeven 60 graden ook echt 60 graden is. Mijn meter, die er al zeker 20 jaar inzit, geeft altijd 70 graden aan.

Dit Is overigens wel een mechanische meter en ik vermoed dat die van jou elektronisch is. Bij mij duurt het overigens zeker een kwartier eer de motor op temperatuur is en de thermostaat geopend is.
Misschien moet je toch nog iets langer doorrijden.

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2015 19:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Een motor hoort bij de huidige buitentemperaturen binnen 15 minuten 70 graden te zijn. Dan moet je aan de meter kunnen zien dat de thermostaat open gaat omdat de naald dan ietsje schommelt rond de opgegeven waarde.
Waar zit de sensor gemonteerd? Als deze niet in het cilinderkop circuit zit wordt er verkeerd en te laag gemeten.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2015 19:27 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 11:26
Berichten: 132
Woonplaats: Mussel
De sensor zit in de cilinderkop geschroefd. Het is, zoals gemeld, een compleet setje van het HY Team.
Heb vanmiddag de 'stoute schoenen' aangetrokken en ben wat verder met de bus wezen rijden; totaal zo'n 15 kilometer schat ik. De temperatuur bleef steken nét voor de 60 graden.
Ik weet dat het wat provisorisch lijkt maar met een digitale temperatuurmeter heb ik vervolgens de temperatuur van de koelvloeistof in de radiateur gemeten en deze gaf 50,6 graden aan. (ik heb vervolgens met mijn vinger gevoeld en het water was inderdaad niet echt gloeiend heet).
Ik denk dat tóch de thermostaat de eerste verdachte is en zal deze gaan vervangen door een nieuw exemplaar.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2015 20:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Wat je nog kunt doen is na starten de slang naar de radiator voelen. Deze moet aanvankelijk koud blijven. Als deze vrij snel lauw tot warm wordt blijft de thermostat openstaan

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2015 21:19 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 11:26
Berichten: 132
Woonplaats: Mussel
Dank je voor deze tip. Ga dit morgen direct proberen !


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2015 0:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Je kan de sensor er even uithalen en kijken hoeveel graden hij aangeeft bij kokend water.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2015 7:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
En met je digitale temperatuurmeter de werking van je thermostaat controleren in een pannetje water.
Anders koop je misschien voor niks een nieuwe.

Ik denk dat als ik 15 km binnendoor rijd (met lage snelheid) hij ook niet zo warm wordt.
Ik moet wel een tijdje op de snelweg rijden wil hij tegen de 80 graden aan zitten.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2015 12:29 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 11:26
Berichten: 132
Woonplaats: Mussel
Ik heb vanmorgen twee testjes uitgevoerd : eerst de sensor in een bakje met bijna kokend water gelegd, contact aan en de meter liep netjes op tot ver boven de 80 graden. Ik kan deze dus uitsluiten.
Vervolgens de motor gestart en de dikke slang (waar de thermostaat in huist) gevoeld; bijna direct liep de temperatuur van de slang al op; vermoedelijk is dus de thermostaat inderdaad de boosdoener.
Ik ga vanmiddag ff naar automaterialenzaak om een nieuwe te halen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2015 13:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
na een donatie van circa 18 euro zul je ws van je probleem af zijn en zul je zien hoe snel de meter gaat oplopen.
Ben benieuwd naar je bevindingen.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2015 14:07 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 11:26
Berichten: 132
Woonplaats: Mussel
Ja, ik laat hier nog wel ff een berichtje achter. Heb ondertussen nog wel ff een leerzaam filmpje bekeken op YouTube :

https://www.youtube.com/watch?v=kX7rgJTQ9Jw

Groetjes


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2015 0:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
na een donatie van circa 18 euro ...
(in het magazHYn: € 13,50 voor een "nieuwe" ...). Maar even daargelaten: je kunt de (juiste) werking van de thermostaat ook controleren door 'm in een bak water te leggen (samen met een thermometer) en vervolgens dat water aan de kook te brengen. Bij ca. 70*C moet de thermostaat "open" gaan staan.
Vooropgesteld: je moet er van uitgaan dat die nieuwe temperatuurmeter uit het magazHYn nauwkeurig dient te zijn.
Echter: (heb zelf een "electrische" temperatuurmeter, merk "Equus" (uit de vorige eeuw)) kàn het zijn dat, indien er niet een constante (minimale) spanning van 12 Volt op het geheel staat, de meter kán afwijken. Mijn meter geeft bijvoorbeeld, winter of zomer, altijd een minimale "bedrijfs-temperatuur" aan van 85*C. Maar, ondanks een nieuwe spanningsregelaar, wordt mijn accu tijdens het rijden dan ook constant opgeladen met 14,5 tot 15/16 Volt (heb een extra elektronisch/digitaal Volt-metertje in het circuit geplaatst). Ik vermoed dat deze hogere "voeding" óók invloed heeft op de sensor en dus óók de "stand" van de temperatuurmeter. Zou - omgekeerd evenredig - dus óók kunnen gebeuren bij een te laag voltage.
Benieuwd naar het verdere verloop van jouw ervaringen ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2015 0:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Die 18 euro was een richtlijn om aan te geven dat een nieuwe thermostaat niet een financieel debacle is.
De meting door handoplegging op de koelwaterslang is zo heerlijk simpel en maakt allerlei andere handelingen overbodig.....Als deze methode niets oplevert kun je altijd nog verder zoeken. Ik heb vaak thermostaten in heet water gelegd en ben er vaak niets wijzer door geworden. Als de motor te koud is blijft ie openstaan of gaat te vroeg open. De heetwaterproef is volgens mij alleen interessant bij een te hete of kokende motor
Waarom zou er ineens 60 graden worden aangegeven bij een digitale meter? Als die van een beetje kwaliteit is zit er een spanningsstabilisatie ingebouwd en is de meting onafhankelijk van de laadspanning

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2015 0:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Heb de wHYsheid niet in pacht. Blijf benieuwd ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2015 10:47 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 11:26
Berichten: 132
Woonplaats: Mussel
De thermostaat blijkt tóch de boosdoener. Ik heb vanmorgen een nieuwe gehaald (€13,54) bij de automaterialenzaak en aangezien ik mijn nieuwsgierigheid/geduld niet altijd in bedwang heb ben ik gelijk bij thuiskomst aan het 'sleutelen' gegaan. Welgeteld 5 minuutjes waren er nodig om de thermostaten te wisselen; da's nog korter dan de tijd die hier in dit stukje tekst typen zit :mrgreen: .
Ook de weg gestroomde hoeveelheid koelvloeistof weer aangevuld, daarna starten en rijden. Na een rit van amper twee kilometer stond de temperatuur inmiddels op een ruime 70 graden. Bij thuiskomst de wagen nog ff stationair laten doorlopen en de temperatuur klom nog wat verder op.

Ik durf nu te stellen dat hiermee het euvel is verholpen. Een nadere inspectie op de oude thermostaat wees uit dat één van de geleiders (die 'pootjes' naast de veer) niet goed functioneerde en hij daardoor niet volledig afsloot.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en jullie reacties !

Vriendelijke groet, Wim.


Bijlagen:
IMG_7339.JPG
IMG_7339.JPG [ 267.26 KiB | 28682 keer bekeken ]
Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group