Het is nu do 28 maart, 2024 10:37


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: tripodehuis probleem opgelost
BerichtGeplaatst: do 09 jun, 2016 9:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
ik heb wederom problemen met trillen van de motor omdat slijtagedrap in combinatie met vet ervoor zorgt dat mn tripode vast komt te staan en de as de motor wegduwd.
dit resulteerd in verschrikkelijke vibraties. Niet voor het eerst....

Na demontage eergisteren van de rechter aandrijfas gisteren de boel maar weer schoongemaakt in elkaar gezet, kan wel ff 1 tot 2 weken duren voordat ik een ander Tripode huis binnen heb. Kan ik onder tussen Dubus wel gebruiken. Het rillen is nu weg maar ik weet dat het weer terugkomt.

Dit is de derde keer in 10 jaar dat ik problemen heb met mn tripodehuis , raar genoeg altijd aan de rechterkant.

een paar dingen die me zijn opgevallen onder het sleutelen: de aandrijfas raakt het metalen afdekplaatje, er staat een lichte afdruk van het as-uiteinde aan de binnenkant van het plaatje.

met gedemonteerde as de motor gestart en de flens draait in zn vrij toch rond. Ik weet dat dat normaal is maar ik verbaasde me erover hoeveel kracht er op stond. Ik kon hem weliswaar met de hand nog net tegenhouden maar ook maar net.

ook ging 1 van kogels duidelijk wat zwaarder op zn plek dan de andere 2.

is er special vet voor die triposdes? , kan het zijn dat mijn vet te dik is?

Iemand ervaring met tripodehuizen?

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Laatst bijgewerkt door Gert-Jan Brink op do 30 jun, 2016 14:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: tripodehuis probleem
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2016 8:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Na 20 km kwam het probleem weer terug. Nog 4 weken tot de vakantie. Niemand vergelijkbare ervaringen met tripode huizen?

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: tripodehuis probleem
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2016 9:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Gert-Jan,
Geen ervaring met tripode huizen. Weet dat er een setje is dat een driehoek rubberkap heeft en een afgemeten tube vet. Ik neem aan dat dat speciaal vet is.
Verder denk ik te weten dat er twee of drie versies aandrijfassen uit alle bouwjaren bestaan is er wellicht twee delen uit verschillende jaren samengevoegd? Of zeg ik nu iets heel doms?
Ik heb mijzelf, vanwege de enorme tijdsdruk voor ICCCR :lol:, niet verdiept in de aandrijfas en de revisie daarvan. Ik heb in het magazijn de oude ingeleverd en 'nieuwe' meegenomen. Gereviseerd door professor Albert.
Wat ik mij nog kan herinneren is dat hij beschadigde en ingesleten driehoeken en/of kogels niet kan opknappen en hergebruiken. Soms heeft hij wel drie assen nodig om weer een goede af te leveren...
Succes met zoeken van de oorzaak.
Ferry

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: tripodehuis probleem
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2016 21:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
voor zover ik weet zijn er 2 types, de oude jaren vijftig, begin jaren zestig en die daarna. zijn niet onderling uitwisselbaar, Mijn voortrein is van 1978 dus ik heb de moderne. links en rechts zijn volgens mij ook gelijk maar dat weet ik niet zeker. Wel dat beiden ander draad hebben. De rechter heeft links draad en ik weet dus dat daar geen fout zit.

Ik had ooit een nogal rammelende as op vakantie in Frankrijk in 2002. Toen heb ik op een sloop een andere as gekocht, ook een rechter. Die gaf in 2007 problemen op vakantie in Zweden. Bij thuiskomst heb ik bij Henny een goed gebruikt tripodehuis gekocht die dus in 2013 even problemen gaf. Schoongemaakt en opnieuw ingevet en nu 3 jaar later ineens weer een groot probleem.
ik heb van 1995 to nu zon 100.000 km weg men mn HY, gemiddeld 5000 km per jaar. Dus ik heb om de 30.000-50.0000 km een slijtage-probleem.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: tripodehuis probleem
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 8:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
zo, gisteren de rechter tripode vervangen. dat gaat vrij gemakkelijk als je de bovenste fusee loshaalt en de ashoes losmaakt en eerst de 3 kogels uitneemt. het tripode-huis kan er dan net uit. Inbouwen in omgekeerde volgorde. al met al toch wel 2 uur werk.

Probleem wat zich voordeet is dat de nieuwe kogels niet op de tripode pasten, de gaten zijn een stuk kleiner. Dus ik moest de oude kogels weer gebruiken.
Ik heb ze allemaal opgemeten en de buitenmaat is wel hetzelfde. Nou slijten die hardstalen kogels nauwelijks in een aluminuim huis maar ik ben bang dat de kogels binnenkant van messing wel voor problemen kunnen zorgen. Daarom had ik ze graag vervangen.
Ik heb voor de zekerheid speciaal tripode-vet gekocht a 30 euro een tubetje. Maar hopen dat het goed gaat, nog 1 week tot de vakantie.

Dubbus heeft nog wel een onstekingsprobleemje, een bougie of kabel doet het niet lekker.Ik hoor nog steeds geknetter bij de bougies maar kan geen vonken vinden.

Hoge toeren geen probleem maar bij lage toeren slaat hij over en loopt onregelmatig stationair behalve als hij koud is.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: tripodehuis probleem
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 0:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Gert-Jan Brink schreef:
voor zover ik weet zijn er 2 types, de oude jaren vijftig, begin jaren zestig en die daarna.

Even voor de volledigheid: Mijn '67-er heeft ook nog die oude assen met dat schuifstuk erin. Volgens mij kwam de nieuwe as met tripodehuis pas om en nabij in 1970.

Ik heb dus geen ervaring met tripodehuizen. Ik dacht ook aan een linker as op rechts (omdat dat de 'korte kant' is, de motor/bak staat niet zuiver in het midden volgens mij). Maar zo te lezen heb je links draad dus zou het ok moeten zijn.

Gert-Jan Brink schreef:
Ik had ooit een nogal rammelende as op vakantie in Frankrijk in 2002. Toen heb ik op een sloop een andere as gekocht, ook een rechter. Die gaf in 2007 problemen op vakantie in Zweden. Bij thuiskomst heb ik bij Henny een goed gebruikt tripodehuis gekocht die dus in 2013 even problemen gaf. Schoongemaakt en opnieuw ingevet en nu 3 jaar later ineens weer een groot probleem.

Je rijdt dus nog steeds met die as van een franse sloop, en die geeft de problemen, ook met een ander tripodehuis.
Theoretisch kan een linkeras bij het koppelstuk gekoppeld zijn aan het deel met de linkse draad. Beetje vergezocht maar het kan. Garage van die sloper in het verleden misschien niet deskundig, of geen juiste as voorradig? Heb je ze wel eens nagemeten?

En anders: Misschien noem ik iets geks hoor, maar staat je motor/bak niet ietsje teveel naar rechts?

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: tripodehuis probleem opgelost
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 10:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
bedankt voor het meedenken. Motor en bak kunnen niet fout staan, de montagepunten laten dat eenvoudigweg niet toe.

de assen zijn dusdanig verschilend in lengte dat een langere linker volgens mij rechts nooit zou passen. Theoretisch zou inderdaad een as samengesteld kunnen worden uit verschillende delen, misschien zit er wel een DS as of deel daarvan onder.
Geert B. wist dat er 2 soorten assen met verschillende binnenmaten kogels op de DS geleverd zijn, op een Hy was hij het nog niet eerder tegen gekomen.

ik denk overigens niet dat de lengte het probleem is , dan zou ik niet eerst 20.000 km zonder problemen kunnen rijden.

Maar goed ik kan op vakantie het probleem is nu weg. Nu alleen nog dat rottige lopen zien te verhelpen als hij warm is.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: tripodehuis probleem opgelost
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 15:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
een setje nieuwe bougiekabels deed wonderen

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: tripodehuis probleem opgelost
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2016 14:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Okee Gert-Jan, fijne vakantie!
Groet, Henri.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: tripodehuis probleem opgelost
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2016 14:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Bedankt, we gaan zaterdag op pad. lekker eerst een paar dagen door Noorwegen tuffen en dan maandagmiddag de boot op van Oslo naar Kiel.
Ik denk dat we dinsdag of woendag de nederlandse wegen onveilig komen maken.

heeft jouw HY die net als de mijne van de Amsterdamse serie is, ook zon Amsterdams typeplaatje met chassisnumer bij de bestuurdersstoel ?

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: tripodehuis probleem opgelost
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2016 15:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Gert-Jan Brink schreef:
Bedankt, we gaan zaterdag op pad. lekker eerst een paar dagen door Noorwegen tuffen en dan maandagmiddag de boot op van Oslo naar Kiel.
Ik denk dat we dinsdag of woendag de nederlandse wegen onveilig komen maken.

heeft jouw HY die net als de mijne van de Amsterdamse serie is, ook zon Amsterdams typeplaatje met chassisnumer bij de bestuurdersstoel ?

Ja dat klopt! Hij zit op z'n kant naast de rugleuning, (ff geen foto bij de hand). "Citroën Nederland" staat erop plus het chassisnummer. Dat begint met een '7' omdat hij uit 1967 is. Bij jou begint ie waarschijnlijk met een '4'.

Wij vertrekken volgende week naar Engeland, maar we zijn daarna op de ICCCR.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: tripodehuis probleem opgelost
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2016 10:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
klopt en zo leer ik ook weer wat. :-) nooit geweten dat die 4 van het bouwjaar is.

wij piepen misschien ook nog even over naar Engeland met HvH-Harwich
jullie ook goede vakantie!

iCCCR zou ik graag heen gaan maar valt buiten mn vakantie, ik moet 1 aug weer aan de slag

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group