Het is nu do 28 maart, 2024 17:38


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2016 14:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Ree schreef:
JanW schreef:
Remeidie is dan starten met een langzaam tot de bodem ingetrapt gaspedaal en daar ook houden tot de motor loopt. Langzaam, om te voorkomen dat er teveel benzine meekomt via de acceleratiesproeier ...

Langzaam hoeft niet, want onze carbs hebben geen acceleratiesproeier :)


oh, dan zit er blijkbaar een niet originele op de HY

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2016 15:33 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Hoi Michiel,

zeer herkenbaar fenomeen waar mijn HY ook mee te kampen had, vermoedelijk een lekke cilinderkoppakking, inwendig tussen één of twee cilinders en het koelcircuit.
Als hij langere tijd stilstaat lijkt het oliepeil dan niet te stijgen = doorsijpelend koelwater? Compressie van de cilinders meten kan ook uitsluitsel geven, bij mij was het nr 2 en 3 die had opgegeven.

Mvg, Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: wo 13 jul, 2016 16:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Bedankt voor jullie reacties wederom. Het avontuur gaat inmiddels rustig verder....

Bij ons in Eindhoven zit Citroen garage Van Gompel. Na telefonisch contact met de vraag om de bus eens door te lichten en naar de ontsteking te kijken gingen ze na hangen en wurgen toch overstag en kon ik vandaag terecht. Echter, toen ik de bus een dik uur geleden startte om naar de garage te rijden hier iets verderop viel me gelijk de witte wolken uit de uitlaat op. Rijdend op straat was dit nog vele malen erger. Met een Hy word je wel vaker nagekeken maar dit sloeg werkelijk alles. En terecht.

Bij de garage aangekomen werd ik direct hartelijk ontvangen: 'wa hèdde gij doar vur 'ne stoomboot. Gij denkt toch nie da ik doar aan ga beginne hè'? Erg vervelend dat nu nét de bus flink begint te roken. De garagist (met veel ervaring met deze bussen) zei dat het mogelijk een kapotte zuiger kan zijn waar olie langs lekt. Dat klinkt zelfs voor een leek als mij zeer verontrustend. :shock:

Ik heb van de bus opnames gemaakt die je hier kan bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=irAc0E4-0AA

https://www.youtube.com/watch?v=fKfOMMipKe8

Ik moet zeggen dat op deze opnames zowel de rookontwikkeling als het tractorgeluid lijkt mee te vallen. Echter met rijden is het naar mijn mening toch echt een behoorlijk afwijkend geluid.

Mijn vraag is nu: kent iemand, liefst in de buurt van Eindhoven, een adresje/garage waar de bus kan worden nagekeken/opgeknapt door deskundigen?

Mijn dank is groot.

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: wo 13 jul, 2016 20:17 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Nou, witte rook uit de uitlaat lijkt mij een lekke koppakking, water in de cilinder. Heb ik ooit met de Traction Avant gehad. Vlak na een motorrevisie. Koppakking deugde niet.

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: wo 13 jul, 2016 23:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 09 mei, 2011 15:48
Berichten: 272
Woonplaats: Losser
Yep, wit houdt water in.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 14 jul, 2016 13:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Bedankt voor de tips. Het oliepeil stond ook opmerkelijk hoog terwijl ik eigenlijk een zeer laag pijl had verwacht bij het checken gister. Het koelwaterpeil zakt al langere tijd geleidelijk maar gestaag. Het moeilijk starten en tractorgeluid houden mogelijk ook verband met de lekkage in de pakking?

De pakking is enkele jaren geleden al vervangen. Dat was op zich best een ingreep. Is er toen iets misgegaan of verslijten deze gewoon erg snel?

Mijn laatste vraag: kan ik het erop wagen om de pakking zelf te vervangen (na mezelf goed in te lezen)? Maw: kan er veel misgaan als ik een stap over het hoofd zie? Zo ja, kan een willekeurige garage zo'n pakking vervangen of is dat specialistenwerk bij de HY.

Vriendelijke groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 14 jul, 2016 14:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
dat tractorgeluid is ws het zgn waterslot met de daarbij hoge compressie. Komt door water in de cilinder. Dat stijgende olierpeil klopt; het water loopt tussen de zuigers en cilinderwanden naar beneden.de smering komt dan ook in gevaar.
Een koppakking vervangen moet elke fatsoenlijke garage kunnen doen maar ze moeten wel bekend zijn en kunnen omgaan met het feit dat er losse cilinderbussen gemonteerd zijn. Bij niet correct handelen gaan deze aan de onderzijde lekken en moet de motor uit elkaar.
Als je dit niet eerder hebt gedaan zou ik het afraden gezien bovenstaande problemen die kunnen optreden.
Na vervangen er op letten dat de kopbouten nagetrokken worden en de kleppen opnieuw worden gesteld na een aantal kilometers, ik dacht na 500 tot 1000 km.
Succes

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 14 jul, 2016 16:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Iedere garage moet dat kunnen.

Er is niks specialistisch aan een HY blok wat de koppakking betreft.
Behalve die losse cilinderbussen dan, maar dat hebben meerdere merken.

Of elke garage er aan wil beginnen dat weet ik niet. En ik zou ook niet weten wie in de buurt van eindhoven daarvoor geschikt is.

Meteen de kop inspecteren/ kleppen inslijpen/ kleprubbers vervangen/ kop laten vlakken dat zou ik meteen doen trouwens, als de kop er toch af is.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 14 jul, 2016 21:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Iedere garage zou dat moeten kunnen, maar de werkelijkheid is anders. Ik denk dat de helft van de garages in NL dit jaar geen auto met carburateur binnen heeft gehad. Denk dat de meeste garages geen puntjes meer kunnen stellen. Je kan daarvan vinden wat je wil, maar de praktijk is nou eenmaal zo. Dus kies je garagist zorgvuldig uit!

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: vr 15 jul, 2016 19:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
1) erg oneens
2) oneens
3) weet niet
4) eens
5) erg mee eens
6) heel erg mee eens

6


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: vr 15 jul, 2016 23:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
:lol:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: za 16 jul, 2016 10:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Gezien het bestaan van allerlei symptomen sinds 2013 denk ik dat een grondieg inspectie op zijn plaats is. ik hoop voor je dat er geen bijkomstige schade is ontstaan.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2016 1:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Bij ons in Eindhoven zit Citroen garage Van Gompel ...
Kijk ... dàt geeft een "aanknopingspunt" oftewel een "gemeenschappelijke deler" ... Op zich een "leuke garage" die de moeite heeft genomen van oudsher allerlei "gangbaar - en her-bruikbaar" - voornamelijk "Eend (2CV)-materiaal" te bewaren en op te slaan voor het nageslacht. Ik heb daar al vaak de vruchten van mogen plukken bij het onderhoud- en restauratiewerk aan mijn "2CV-achtigen". Echter: een HY is voor hén "nèt een brug te vér" ...
Michiel: stuur me maar een PeeBee-tje.
Is voor mij niet zo heel veel moeite om een keer bij jou "langs te komen" en met je "méé te kijken/denken".
Ik heb niet "het ultieme antwoord" of "de ultieme oplossing". Hooguit de nodige ervaringen op HY-gebied ...
Groet,
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2016 17:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Inmiddels zijn we weer wat verder in het hele proces:
Gert is oa langs geweest en heeft nog wat tips gegevens hoe dit klusje aan te pakken. Ik ben uiteindelijk gister begonnen en vandaag is de kop gelicht. Ik heb een aantal foto's gemaakt tijdens het proces. Zijn hierop afwijkingen te zien? De koppakking lijkt in goede staat te zijn. Ik kan in ieder geval geen lek of natte stukken waarnemen. Kun je op basis hiervan concluderen dat het toch wat anders is?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Groet,

Michiel

Ps langs de 4 cilinders zitten 4 ruimtes met ieder 2 buisjes. Nadat ik de kop had gelicht stonden sommige buisjes omhoog. Deze heb ik weer in het gat laten zakken. Is dat verder oke?


Bijlagen:
IMG_20160724_162040.jpg
IMG_20160724_162040.jpg [ 558.81 KiB | 27164 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: De kleppen en de bougie van de 2e cilinder zijn zwart. De rest kent ook zwarte stukken maar is overwegend bruin. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
IMG_20160724_160726.jpg
IMG_20160724_160726.jpg [ 657.69 KiB | 27164 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Er zit in iedere zuiger in het midden een klein gaatje. Is dat normaal? En de kleur is grijs/zwart. Ook normaal?
IMG_20160724_160530.jpg
IMG_20160724_160530.jpg [ 439.31 KiB | 27164 keer bekeken ]
IMG_20160724_153116.jpg
IMG_20160724_153116.jpg [ 618.69 KiB | 27164 keer bekeken ]
IMG_20160724_145616.jpg
IMG_20160724_145616.jpg [ 663.06 KiB | 27164 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Mayonaise-achtige substantie
IMG_20160724_124656.jpg
IMG_20160724_124656.jpg [ 707.56 KiB | 27164 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2016 22:54 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Michiel M schreef:
Ps langs de 4 cilinders zitten 4 ruimtes met ieder 2 buisjes. Nadat ik de kop had gelicht stonden sommige buisjes omhoog. Deze heb ik weer in het gat laten zakken. Is dat verder oke?

Yup, da's geen probleem.
Dat zijn de stoterbussen voor de klepstoters. De klepstoters raken dus zelf niet de nokkenas, maar daar zit dus zo'n dingetje tussen.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group