Het is nu do 28 maart, 2024 18:46


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2016 13:44 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Hoi,

ben bezig met vervangen van mijn volledige koppeling (plaat-drukgroep-druklager) en heb een vraagje over de koolstofring van de HY: de oude die er uitkwam was volledig egaal op het raakvlak, de nieuwe die ik aanschafte staat een beetje "bolvormig", of hoe moet ik die vorm omschrijven, de foto's zullen wel verduidelijken wat ik bedoel. Ik vind dit vreemd, zou verwachten dat ook deze perfect glad moet zijn, maar Citroën kennende sta ik nergens meer versteld van :-) Is er iemand die dit ook al tegenkwam en mij kan bevestigen dat dit zo hoort te zijn?
Hij heeft ook 24h in motorolie gelegen zoals voorgeschreven, kan me niet herinneren dat ik dit vooraf ook heb vastgesteld maar het lijkt me straf dat dit door de olie zou komen, lijkt me onmogelijk?
Alvast bedankt voor enige info,

groeten,
Peter


Bijlagen:
HY koolstofring druklager (5).JPG
HY koolstofring druklager (5).JPG [ 404.61 KiB | 29726 keer bekeken ]
HY koolstofring druklager (4).JPG
HY koolstofring druklager (4).JPG [ 397.9 KiB | 29726 keer bekeken ]
HY koolstofring druklager (3).JPG
HY koolstofring druklager (3).JPG [ 384.49 KiB | 29726 keer bekeken ]
HY koolstofring druklager (2).JPG
HY koolstofring druklager (2).JPG [ 513.52 KiB | 29726 keer bekeken ]
HY koolstofring druklager (1).JPG
HY koolstofring druklager (1).JPG [ 536.67 KiB | 29726 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2016 20:19 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Voor zo ver ik weet is dit zoals een nieuwe ring er uit hoort te zien.

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2016 20:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Peter,
Mijn, nieuwe, koolstoflager had ook deze vorm. Heb ik zo bij het HY team gekocht, dus dan ga ik er blind vanuit dat het goed is :lol:
Monteren en rijden!
Succes, Ferry

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2016 23:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Há enthousiastelingen !
Géén paniek, géén paniek: deze koolstofring met "twee keer een heuveltje en twee keer een dalletje" is exact zoals een (gloed-)nieuwe koolstofring er uit hoort te zien ! Wanneer je 'm na zo'n 100.000 km er weer uithaalt zal 'ie intussen ongetwijfeld helemaal vlak zijn geworden. En da's óók prima, zolang de koolstofring nog maar buiten de koolstofring-houder uitsteekt. En óók dat "uitgebreide oliebad" is een absoluut verplicht nummer ! De koolstof zuigt zich vol met die olie en dat geeft een vermindering van de slijtage van het (koolstof-)ringoppervlak.
En Peter: ik zag niet vermeld dat je ook een nieuwe koppelingskabel hebt aangeschaft. Als je dan tóch bezig bent ... Enne: het toplagertje in het vliegwiel, waar het uiteinde van de prise-as straks weer in moet. En de oliekeerring van de prise-as in de versnellingsbak ... Het zijn allemaal onderdelen die amper geld kosten maar wel een wezenlijke verbetering zijn wanneer je ze vervangt. Je hebt nú de boel tóch openliggen ...
En: heb jouw foto's bestudeerd en ik denk dat ik iets mis: de koolstofring wordt aan de twee vingers van de koppelings-as bevestigd d.m.v. twee klemmetjes. De boutjes waarmee deze klemmetjes worden bevestigd dienen wederom te worden geborgd door kleine metaal-stripjes. Het kàn liggen aan mijn leesbril ... maar ik zie die borging(en)strip(jes) niet ... (zie bijgaande foto)
Succes !
Gert


Bijlagen:
DSC00571.jpg
DSC00571.jpg [ 145.03 KiB | 29695 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Laatst bijgewerkt door Otje op zo 17 jul, 2016 23:19, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2016 23:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Heb ik zo bij het HY team gekocht, dus dan ga ik er blind vanuit dat het goed is ...
Gosh Ferry ... zal dit zó letterlijk overbrengen aan de "jongens van het magazHYn ...".
Zal ze absoluut góed doen ! :lol:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2016 17:30 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Foto's verder in viewtopic.php?f=53&t=3068

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2016 17:37 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Het blijft een moeilijke bevalling, die bolle koolstofring: ik wil het geheel gaan afstellen, vrije slag pedaal is ok, en wil de speling (vrije slag) van de koolstofring gaan afstellen (in het WPH vond ik een tekening van het te gebruiken kaliber = dikte 2mm).
Nu blijkt in ruststand de koolstofring niet helemaal vertikaal te hangen maar onder eenlichte hoek. Kan wel rechtgebracht worden maar komt direct terug in de schuine stand te zitten. Gevolg: als ik hem afstel op ongeveer 2mm speling dan is dat slechts op één positie van de ring. De rest van de ring heeft dan nog 7-8mm speling, door het schuinzitten enerzijds en door de vorm van het koolstofdeel anderzijds. Eigenlijk als ik een speling van 0.5mm zou nemen op de dichtstaanliggende plaats van de ring, dan heb ik in praktijk nog altijd een 6-tal millimeter 'te overbruggen', niet echt speling, maar ook niet echt 'aangrijpen' tijdens dit traject...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2016 17:40 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Nog een bijkomende vraag vergeten te stellen daarnet: aan de linker 'flens' van de versnellingsbak (uitgaande as) hangt een gebogen plaatje met een gaatje in, ik herinner mij dat hier een veer aan hoort te hangen om de koppelingshefboom terug te trekken. Vind ik toch niet meer terug waar het andere eind van de veer aan moet hangen zeker? In die hefboom vind ik nergens een gaatje, dacht nogchtans dat het zoiets moest zijn. Iemand een tip, of afbeelding?

Tijd dat de bus af raakt, mijn verlof zit er bijna op :-)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: za 23 jul, 2016 1:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Peter: even het WPH vergeten. Vervolgens: linker vóór-vloerplaat even terugzetten. Als het goed is zit er op de verticale stang van jouw koppelingspedaal een verstelbare "aanslag" (klem o.i.d.). Klem losmaken en (even op jouw rug ónder de bus gelegen) het koppelingspedaal met de hand zóver naar beneden trekken totdat je "voelt" dat de koppelingskabel strak staat. Op dat moment moet je die "aanslag" (klemring o.i.d.) van het koppelingspedaal - nèt tegen de vloerplaat aan - weer vastzetten. Daarna kun je de "fine-tuning" van de (ont-)koppeling op een meer verfijnde manier afstellen d.m.v. de stelmoeren op de koppelingskabel.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: za 23 jul, 2016 8:06 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Ja, klopt, maar dan blijft het feit dat je met een soort "lang-gerokkenspeling" blijft zitten: na 1mm raakt één kant van je koolstofring de drukring, en pas 7mm dieper begint de "overkant" van de ring te raken en dan pas volledig contact...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: za 23 jul, 2016 23:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
(Wellicht een beetje "lange" antwoorden maar soms ontkom je er niet aan ...)

Ja, dat klopt dus helemaal. Het zal altijd zo zijn dat de koolstofring (in rust) enigszins "gekanteld" (dus "schuin") staat en pas op het moment van koppelen - dus wanneer 'ie tegen de druktafel wordt geduwd - ontstaat er volledig contact tussen de koolstofring en druktafel en staat 'ie alsdan helemaal verticaal (en zonder speling).

De handelswijze die ik uitlegde is slechts het eerste begin; je moet daarna "proefondervindelijk" - dus "in de praktijk" - de "vrije slag" van het koppelingspedaal fine-tunen d.m.v. die stel-moeren op de koppelingskabel.
Oftewel: motor laten lopen, koppelen en kijken/voelen op welk moment de (ont-)koppeling "aangrijpt". Vervolgens "naar eigen welbevinden" dat "koppelmoment" fixeren d.m.v. de stelmoeren.
Dit "welbevinden" is géén duimzuigerij: ikzelf heb vrij lange benen en heb - door middel van het "spelen" met de fixatie van die "aanslag" op de stang van het koppelingspedaal alsmede de stelmoeren op de koppelingskabel - de "stand" van het koppelingspedaal op een voor mij ideale hoogte kunnen fixeren. Die zal beslist afwijken van de "fabrieks-voorschriften" maar zolang e.e.a. "technisch verantwoord" is en alles naar behoren werkt zal me dat een zorg zijn.

Succes !!
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2016 8:41 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Otje schreef:
(Wellicht een beetje "lange" antwoorden maar soms ontkom je er niet aan ...)


Die 'lange' antwoorden worden zeker in dank afgenomen Gert, bedankt voor de duidelijke uitleg! Zo had ik het nog niet bekeken, om de afstelling van het pedaal te gebruiken om de koppeling zo 'comfortabel/ergonomisch' mogelijk af te stellen zonder de goede werking ervan te ondermijnen.

Alweer wat bijgeleerd seh, merci!

Groet,
Peter


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group