(gereviseerde) motor
Moderator: LEiPiE
(gereviseerde) motor
Beste,
Is er iemand die een goed functionerende motor in de aanbieding heeft? Wij komen toe aan het reviseren van onze motor. Aangezien dat ongeveer even duur is als het kopen van een gereviseerde motor uit het HY magazijn zijn wij op zoek naar alternatieven.
Groet,
Michiel
Ps het gaat om een 1900 motor.
Is er iemand die een goed functionerende motor in de aanbieding heeft? Wij komen toe aan het reviseren van onze motor. Aangezien dat ongeveer even duur is als het kopen van een gereviseerde motor uit het HY magazijn zijn wij op zoek naar alternatieven.
Groet,
Michiel
Ps het gaat om een 1900 motor.
Re: (gereviseerde) motor
Een ander gerevisseerde motor zal net zo duur zijn vrees ik als magazijn. Zelf reviseren is een leuke bezigheid en leuke winterklus 

-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: US-04-51
en goed te doen hoor.
je kan het blok zelfs laten zitten en de kop demonteren en de carterpan. Dan kunnen cylinders en zuigers makkelijk gedemonteerd worden. Kop laten vlakken en kleppen laten slijpen of zelf doen gata ook. Wel nieuwe klepseals monteren
nieuwe kopppakking en carterpakkingen.
Je kunt ook je krukas demoneteren en laten slijpen en balanceren. Dan is het handig om je blok eruit te halen.
Deze blokken kunnen makkleijk een paar ton lopen dus meestal volstaat het om je te beperken tot nieuwe zuigers en cylinders + de kop.
Heb je veel slijtage op de lagerschalen van de drijfstangen en/of op de de krukas dan moet je een krukasrevisie overwegen.
Denk er ook aan de aftapplug van het koelwater te demonteren aan de zijkant van je blok en het gat indien noodzakelijk dor te prikken. Dit zit vrijwel altijd dicht. Op die manier raaktje veel rommel kwijt uit je blok.
Drijfstangbouten altijd vernieuwen. Kopbouten moeten volgend een bepaald patroon vastgezet worden maar dat vindt je in het WPH of andes hier op het forum wel.
Cylinders moeten nieuwe voetpakkingen en mogen niet te veel boven het blok uitsteken.
Al met al heel goed te doen en alleen het vlakken van de kop moet je uitbesteden. Al is het alleen al omdat dat de wereld niet kost.
als het even kan het uitlaatspruitstuk laten zitten aan de kop. Demontage en monatge daarvan levert vaak ongewenste problemen op. zit het goed zit het goed. Mijn kop is indertijd gevlakt met het spruitstuk erop. Was geen probleem.
je kan het blok zelfs laten zitten en de kop demonteren en de carterpan. Dan kunnen cylinders en zuigers makkelijk gedemonteerd worden. Kop laten vlakken en kleppen laten slijpen of zelf doen gata ook. Wel nieuwe klepseals monteren
nieuwe kopppakking en carterpakkingen.
Je kunt ook je krukas demoneteren en laten slijpen en balanceren. Dan is het handig om je blok eruit te halen.
Deze blokken kunnen makkleijk een paar ton lopen dus meestal volstaat het om je te beperken tot nieuwe zuigers en cylinders + de kop.
Heb je veel slijtage op de lagerschalen van de drijfstangen en/of op de de krukas dan moet je een krukasrevisie overwegen.
Denk er ook aan de aftapplug van het koelwater te demonteren aan de zijkant van je blok en het gat indien noodzakelijk dor te prikken. Dit zit vrijwel altijd dicht. Op die manier raaktje veel rommel kwijt uit je blok.
Drijfstangbouten altijd vernieuwen. Kopbouten moeten volgend een bepaald patroon vastgezet worden maar dat vindt je in het WPH of andes hier op het forum wel.
Cylinders moeten nieuwe voetpakkingen en mogen niet te veel boven het blok uitsteken.
Al met al heel goed te doen en alleen het vlakken van de kop moet je uitbesteden. Al is het alleen al omdat dat de wereld niet kost.
als het even kan het uitlaatspruitstuk laten zitten aan de kop. Demontage en monatge daarvan levert vaak ongewenste problemen op. zit het goed zit het goed. Mijn kop is indertijd gevlakt met het spruitstuk erop. Was geen probleem.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Wat is er aan de hand dat je over reviseren spreekt?Michiel M schreef:Beste,
Wij komen toe aan het reviseren van onze motor.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Volgens mij is dat al uitgebreid aan bod geweest in het topic daar over: http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=2612
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
een 2e hands motor kopen waarvan ze zeggen dat hij goed is vind ik gevaarlijk. Dat is gewoon een gok. Net als een gereviseerde motor kopen van een particulier, eigenlijk weet je niet wat je koopt dus gaat op vertrouwen.
Ik zou het ook zelf doen.
Je hebt de koppakking met succes vernieuwd, nieuwe zuigers en bussen is een stapje verder maar goed te doen. Dan ga ik er even vanuit dat de krukas goed is.
Ik zou het ook zelf doen.
Je hebt de koppakking met succes vernieuwd, nieuwe zuigers en bussen is een stapje verder maar goed te doen. Dan ga ik er even vanuit dat de krukas goed is.
Ahum, juist. Dank jeLEiPiE schreef:Volgens mij is dat al uitgebreid aan bod geweest in het topic daar over: http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=2612
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Dag,
Ik ben nog steeds op zoek naar een motor. Dus mocht je....Ik hoor het graag!
Op marktplaats staat overigens de volgende advertentie:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... e=lr&pos=7
Deze gereviseerde motor wordt aangeboden door ene TonWeg uit Helmond (1650E). Iemand die al vele jaren in het citroen hy wereldje vertoeft. Kan iemand mij vertellen (via een pb berichtje) of je bekend bent met deze persoon en of ik met goed fatsoen eventueel in kan gaan op dit aanbod? Door omstandigheden heeft het motor project de afgelopen maanden volledig stil gelegen maar wil op korte termijn een knoop doorhakken.
Alvast bedankt.
Michiel
Ik ben nog steeds op zoek naar een motor. Dus mocht je....Ik hoor het graag!
Op marktplaats staat overigens de volgende advertentie:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... e=lr&pos=7
Deze gereviseerde motor wordt aangeboden door ene TonWeg uit Helmond (1650E). Iemand die al vele jaren in het citroen hy wereldje vertoeft. Kan iemand mij vertellen (via een pb berichtje) of je bekend bent met deze persoon en of ik met goed fatsoen eventueel in kan gaan op dit aanbod? Door omstandigheden heeft het motor project de afgelopen maanden volledig stil gelegen maar wil op korte termijn een knoop doorhakken.
Alvast bedankt.
Michiel
Dus je gaat definitief voor een andere motor? Nog steeds geen zin om de oude motor echt te reviseren?
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Als je alle spullen in huis hebt mag je hem hier ook wel neerzetten.
Is dat blok lopend te zien? Lijkt me nu erg kaal.
Is dat blok lopend te zien? Lijkt me nu erg kaal.
Wat denk je zelf Ghys?ghys schreef: Is dat blok lopend te zien? Lijkt me nu erg kaal.
zonder ontsteking en carburateur......
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Dat snap ik 
Zou bij een dergelijk bedrag het blok wel even horen lopen. Eigenaar kan er dan vast wel weer delen aan en opbouwen.

Zou bij een dergelijk bedrag het blok wel even horen lopen. Eigenaar kan er dan vast wel weer delen aan en opbouwen.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Over de kwaliteit van het blok (en van zijn werk) kan ik niets zeggen, ik weet wel dat "tonweg", Tony vd W. uit Helmond een oude rot uit het HY gebeuren, de motor zelfs voor je kan inbouwen en dat dit niet het eerste blok is wat hij onderhanden genomen heeft.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Tonny van de Wegen, inderdaad zoals Jacques al schrijft :Deze gereviseerde motor wordt aangeboden door ene TonWeg uit Helmond
Deze man kan zelfs geblindoekt een motorblok de- en monteren. Daarnaast is Tonny bekend in de HY-wereld en zal hij je geen "kat in de zak" verkopen.ik weet wel dat "tonweg", Tony vd W. uit Helmond een oude rot uit het HY gebeuren, de motor zelfs voor je kan inbouwen
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Bedankt voor jullie opmerkingen. Heb nu enige opties, oa tussen 1600 en 1900 motoren. Wij hebben altijd met een 1900 blok gereden. Zou ik zonder problemen ook een 1600 kunnen inbouwen? En wat zijn de plussen en minnen van beide motoren? Heb even rondgekeken op het forum hier maar zie deze vraag eigenlijk nergens concreet beantwoord worden.
Groet,
Michiel
Groet,
Michiel