Het is nu do 28 maart, 2024 18:30


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2017 0:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Wellicht overbodig - want U wist het tóch al - maar hierbij nog even aandacht voor het a) verdwijnen van de EUR 95 en b) het grootschalig invoeren van de E10, in dit geval in België.
Per jongstleden 1 januari is in België geen (oude vertrouwde) EUR 95 benzine meer te krijgen. Pech voor ons want wij reden maandelijks een keertje de grens over, bepakt en gezakt met (reserve-)benzine-tankjes, teneinde in België de stukken goedkopere EUR 95 te tanken en in te slaan. Regelmatig óók een ritje met Otje - die een LPG-installatie heeft - om aldaar LPG à raison van EUR 0,25 per liter te tanken. Wordt dus voortaan EUR 98 maar ABSOLUUT NIET de E10.
Bijgaand twee van internet geplukte artikels:

I. In 2017 zal in België SP95-E10-brandstof getankt kunnen worden. De biobrandstof zou mogelijk zelfs de klassieke Eurosuper 95 vervangen. Voor recente motoren is dat geen problemen, maar met oudere exemplaren is het uitkijken. Vanaf januari 2017 zal er in België SP95-E10 getankt kunnen worden. De federale overheid heeft namelijk de verkoop van de biobrandstof, die uit 10 procent ethanol bestaat, goedgekeurd. Op termijn zou de brandstof mogelijk de klassieke Super 95 gaan vervangen. In Frankrijk is SP95-E10 overigens al de norm geworden, terwijl de brandstof in België momenteel nergens te verkrijgen is. In principe zijn alle recente auto's aangepast aan de benzine-ethanolmix.
Berichtgeving tegen deze herfst
De FOD Economie gaat geleidelijk aan een communicatieplan op poten zetten om bestuurders op de hoogte te brengen. De berichtgeving zal deze herfst van start gaan, ofwel zo'n drie tot vier maanden voor de SP95-E10 beschikbaar zal zijn aan de pomp. Belangrijk is daarbij dat er een lijst online wordt gezet met auto’s met zogenoemde koude bougies. Oudere auto's – in het algemeen ouder dan 10 jaar, youngtimers en oldtimers – kunnen namelijk motorschade oplopen door SP95-E10 te tanken. Er zal voor hen dus niets anders opzitten dan een tankstation te zoeken dat nog steeds de oude Euro 95 aanbiedt, of voor de duurdere Super 98 te kiezen.
- See more at: http://www.autogids.be/autonieuws/ecolo ... lUG5O.dpuf


II. Ook België vermoordt Euro 95
Langzaam maar zeker neemt E10 de plek van Euro loodvrij in, een ontwikkeling waar het gros van de automobilisten niet op zit te wachten. Toch gooit België per 2017 Euro95 helemaal uit het assortiment; wie geen biobrandstof wil tankt maar premium.
E10 is een brandstofmengsel voor benzine-auto's, dat uit minimaal 90% fossiele brandstof bestaat (de oude Euro 95 dus) en tot 10% aan bio-ethanol. De bijgemengde component heeft niet alleen een hoger octaangetal (pure ethanol zit op 108 octaan), het is ook schoner qua uitstoot, wat de ware reden is waarom het vanuit Europa gepusht wordt. De huidige Euro95 bevat overigens al sinds een aantal jaren tot 5% bio-ethanol, maar dit lage aandeel werd niet expliciet gecommuniceerd, en schijnt laag genoeg te zijn om in elke benzine-auto toegepast te kunnen worden.

Moderne auto's hebben doorgaans geen enkel probleem met E10, ongeveer 90% van het wagenpark tankt probleemloos E10. Wie echter een oudere auto heeft (van grofweg voor 2000) kan bij E10 tanken schade ondervinden aan rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen. Ook hebben tests bij voor E10 ongeschikte voertuigen aangetoond dat het aluminium werd aangetast door de ethanol, met onder andere gaten in de hogedrukbrandstofpomp als gevolg. Dit spul wordt de Belgische automobilist nu ongevraagd opgedrongen.

Voor de duidelijkheid hebben de zuiderburen een heldere lijst gepubliceerd waarin je kunt lezen of E10 jouw auto sloopt of niet. Een kleine voetnoot: tig auto's in de lijst zijn niet geschikt voor E10 omdat ze dat ook al niet voor Euro95 waren. Bugatti's en andere supercars bijvoorbeeld, die voer je met minimaal 98 octaan, en als je heel considerate bent met 102-powersap.

Nadelen van E10
Vooropgesteld: het gros van de auto's kan E10 hebben, en wie dit niet kan heeft aan de pomp eigenlijk altijd een (duurder) alternatief. Maar toch, de consument wordt hier een keuze ontnomen. Naast het feit dat E10 sommige auto's van binnenuit opvreet, kent de brandstof ook een hoger verbruik, want ethanol bevat minder energie dan fossiele brandstof.

Daarnaast krijgen pomphouders ombouwkosten voor de kiezen, en is E10 verantwoordelijk voor een algehele stijging van de voedselprijs. Biobrandstof wordt doorgaans gewonnen uit landbouwproducten, en wat jij in je tank stopt steel je van het toch al karig gevulde bord van arme Biaffraantjes met hongerbuikjes. In dat licht is het eigenlijk je morele plicht als volgevreten westerling om biobrandstof te boycotten, iets dat organisaties als Oxfam Novib toejuichen.

Maar wellicht nog het belangrijkst van allemaal: mensen moeten E10 niet. Als het de keuze krijgt, laat het publiek E10 links liggen, kijk maar naar Duitsland. Onze oosterburen voerden al meer dan 5 jaar geleden E10 in, maar waren tegelijkertijd zo aardig om de keuze aan de consument te laten. En wat blijkt: de gemiddelde Duitser zit helemaal niet te wachten op E10 in zijn tank. Ondanks een lagere literprijs dan 100% fossiele brandstof heeft E10 slechts een 20% aandeel in de totale benzineverkoop. En dat terwijl 90% van de auto's er probleemloos op kan rijden. Op zich begrijpelijk: zou jij voor een schrale 2 cent per liter voordeel - die bovendien teniet wordt gedaan door een hoger verbruik - het risico willen lopen dat je dure auto van binnen beschadigd raakt? Deze conservatieve doch begrijpelijke instelling van de automobilist is er waarschijnlijk de aanleiding voor dat België het Franse voorbeeld volgt, en de consument geen keuze biedt. Per 1 januari 2017 houdt 'Super 95' op te bestaan. Een herhaling van de Duitse E10-flop ligt anders op de loer.

E10 getankt in je ongeschikte voertuig?
Mocht je nou in België of Frankrijk met een bijna-lege tank staan en er is alleen E10 voorhanden: geen paniek. Een keertje E10 zal je leidingen niet direct slopen, pas bij herhaald gebruik treedt eventuele schade op.


Ons aller geliefde HY reed oorspronkelijk op loodhoudende 95-octaan benzine. Daarna bleek (gelukkig) moeiteloos te kunnen worden overgeschakeld op loodvrije EUR 95 (danwel (duurdere) EUR 98). Voor zover nú bekend zal de EUR 98 voorlopig blijven gehandhaafd. Voor een HY wellicht een beetje "overbodige luxe" (want EUR 95 volstond al) maar in ieder geval de zekerheid dat we voorlopig wat dàt betreft probleemloos kunnen verder-rHYden.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 3:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Ik was onlangs met mijn Acadiane voor de APK bij de garage. Daar zag ik toevallig een bord waarop stond dat er in Nederland per 1-1-2017(!) ipv Euro95, Euro95E10 verkocht zou worden met daaronder wat waarschuwingen voor de monteur waar hij op moest letten. Het bord was kennelijk niet eens aan de consument gericht maar aan het bedrijf.
De monteur waarschuwde mij m'n HY met een volle tank in de stalling te zetten omdat de tank aan de binnenkant boven het vloeistofniveau zou kunnen gaan roesten. Nou doe ik dat altijd al, maar toch voel ik me niet op mijn gemak nu er dus Ethanol in mijn tank zou zitten wat ik juist probeer te vermijden.

In bovenstaande bijdrage van Otje is toch sprake van invoering per 1-1-2017 in België. Ik heb verder nergens een aankondiging gezien dat het dit jaar ook in Nederland ingevoerd zou worden. Hebben jullie iets vernomen?

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 10:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Even Googelen en je leest het volgende:

Nederlandse tankstations moeten in de nabije toekomst overstappen op E10-benzine. De brandstof met tien procent bijgemengde bio-ethanol moet de reguliere Euro95 gaan vervangen. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma (foto) in een brief aan de Tweede Kamer. Het exacte tijdspad is nog niet duidelijk, maar een overstap vindt in ieder geval plaats vóór 2020.

Met de maatregel wil de PvdA-bewindsvrouw tegemoet komen aan een wens van de Tweede Kamer om te sturen op reductie van de CO2-uitstoot door middel van biobrandstoffen. Tevens geeft ze invulling aan Europese regels die voorschrijven dat de vervoerssector in 2020 voor tien procent gebruik moet maken van alternatieve energie.

E10 is in omringende landen al verplicht, bijvoorbeeld België en Frankrijk. De zuiderburen gingen met ingang van dit jaar over op de nieuwe brandstof. Per wanneer tankstations in ons land moeten overstappen, is nog niet duidelijk. Een ingangsdatum van de toekomstige verplichting wordt niet gegeven in de brief. Wel laat het ministerie weten dat de nieuwe brandstof sowieso voor het einde van dit decennium aan de pomp te verkrijgen moet zijn.

Ethanol
Ethanol is een biobrandstof op basis van suikerbieten of andere gewassen. Momenteel wordt dit al bijgemengd in reguliere benzine, maar de hoeveelheid ethanol moet omhoog van de staatssecretaris. Dit levert wel een praktisch probleem op. Ongeveer tien procent van het huidige benzinewagenpark kan niet op E10 rijden. Het gaat hierbij vooral om oudere auto’s, grofweg van vóór 2000.

Als deze autobezitters een enkele keer de nieuwe brandstof tanken, ontstaat meestal nog geen schade. Maar als ze dit stelselmatig doen, bestaat het risico dat de ethanol diverse onderdelen van de tank aantast. Ze moeten wellicht overstappen op een premium benzine, bijvoorbeeld Shell V Power, die enkele centen per liter duurder is.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 18:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Benzine en water lossen niet in elkaar op. Benzine drijft op water. Water in een tank zakt naar onder waardoor het als eerste in je carburateur terecht komt.

Wat moet je doen als er per ongeluk een beetje water in je tank zit? Ethanol bijmengen! Dan lost het water op en de kleine concentratie gaat zonder problemen via de uitlaat uit je systeem.

Persoonlijk zie ik alleen voordelen in het bijmengen van ethanol als het gaat om mogelijke vochtvorming in je tank.

Een nadeel is dat rubbers en pakkingen uit de jaren 90 en daarvoor mogelijk niet bestand zijn tegen ethanol, maar ik mag hopen dat deze inmiddels vervangen zijn. Het is wel mogelijk dat je sproeierbezetting van je carburateur niet meer optimaal is bij een hoog ethanol gehalte. Het loont misschien om deze aan te passen als benzine met een hoger percentage ethanol op de markt komen.

Het enige nadeel dat ik echt zie is het hogere verbruik.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 23:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Ik tank altijd de goedkoopste benzine. In Frankrijk ( en ook andere landen) is dat dus e10. Op vakantie (ook afgelopen jaar) betekend dit dat ik zo'n 2000 km achter elkaar op e10 rijd.
Ik heb nooit iets gemerkt van niet goed of anders lopen, dus mij lijkt de sproeiers aanpassen niet nodig. Ook het verbruik is bij mij niet anders. Op vakantie schrijf ik bij elke tankbeurt de kmters en liters op. Het verschil in verbruik tussen de tankbeurten is zo klein dat de oorzaak vanalles kan zijn in mijn ogen.
Voltanken voor ik hem weg zet doe ik eigenlijk altijd wel, ik weet niet hoe mijn tank er aan de binnenkant uit ziet.

Ik vind dat de reacties/ angsten voor e10 wat overdreven zijn.
Maar van de andere kant heb ik er ook niet zoveel verstand van, misschien heb ik wel gewoon geluk :D


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 0:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Bedankt voor jullie reacties (ik vind alleen 'Even googelen en je leest...' altijd zo verwijtend overkomen).

Ik lees geen antwoord op mijn vraag of jullie iets gehoord hadden dat de Euro95-E10 al per 1-1-2017 in Nederland ingevoerd zou zijn als vervanging van Euro 95. Ik concludeer maar van niet dus.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 3:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
hyliner schreef:
(ik vind alleen 'Even googelen en je leest...' altijd zo verwijtend overkomen).

zo was het allerminst bedoelt.
hyliner schreef:
Ik lees geen antwoord op mijn vraag of jullie iets gehoord hadden dat de Euro95-E10 al per 1-1-2017 in Nederland ingevoerd zou zijn als vervanging van Euro 95. Ik concludeer maar van niet dus.

Bij deze dan:"nee, niets over gehoord". :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: wo 03 okt, 2018 22:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Voortschrijdende ontwikkelingen op dit vlak ... oftewel: zie deez' link voor wat betreft de komende wijzigingen op het gebied van brandstof: https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nie ... ailsignout

Gezien het feit dat de "E 10" zoals die in o.a. België en Frankrijk te krijgen is ethanol bevat en dat ongetwijfeld óók voor Nederland zal gaan gelden impliceert e.e.a. dat wij dus op "E 5" (de "oude" euro 98) zullen moeten overstappen. En nu maar hopen dat aan de samenstelling van die laatstgenoemde brandstof niet (meer) gesleuteld gaat worden ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 10:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Toch nog een nuancering op dit onderwerp. Aangezien ik ook een klassieke Volvo rij, kijk ik ook op het Volvo forum en daarvandaan het volgende"
.
Zoals bij velen bekend is, wordt in de huidige benzine minimaal 5% ethanol toegevoegd. Dit is Europees bepaald. Let wel, dit is een jaarlijks gemiddeld wat toegevoegd moet worden. Bio ethanol wordt gehaald uit oogst restproducten. Op dit moment is de oogst in volle gang, zijn de prijzen lager en daardoor voegen oliemaatschappijen extra bio ethanol toe (dit kan dus de 5% overstijgen om aan het jaarlijkse minimum van 5% te komen).
Dat bio ethanol slecht is voor onze geliefde oldtimer is wel bekend, de gevolgen kunnen erg vervelend zijn.
Na wat zoeken op internet en navraag kwam ik erachter dat er in BP ultimate 98 GEEN bio ethanol wordt toegevoegd. Dit is dus ethanol vrije benzine en veilig om te tanken (zeker bij winterstalling).
Daarom tank ik sinds vorig jaar alleen nog BP ultimate 98, door het hogere octaan is de motor ook iets zuiniger.
Dit vond ik op de site van ANWB:
Voor wat betreft uw tweede vraag: De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol. Dat zijn de enige twee ethanolvrije benzinesoorten die in Nederland verkrijgbaar zijn, voor zover wij kunnen nagaan. Een disclaimer is namelijk op zijn plaats, want niet elke oliemaatschappij vermeldt deze informatie in hun productinformatie. Van BP bijvoorbeeld hebben wij bovenstaande info van de manager Communications & External Affairs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2018 12:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
HYvonne schreef:
Na wat zoeken op internet en navraag kwam ik erachter dat er in BP ultimate 98 GEEN bio ethanol wordt toegevoegd. Dit is dus ethanol vrije benzine en veilig om te tanken (zeker bij winterstalling).
Daarom tank ik sinds vorig jaar alleen nog BP ultimate 98, door het hogere octaan is de motor ook iets zuiniger.
Dit vond ik op de site van ANWB:
Voor wat betreft uw tweede vraag: De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol. Dat zijn de enige twee ethanolvrije benzinesoorten die in Nederland verkrijgbaar zijn, voor zover wij kunnen nagaan. Een disclaimer is namelijk op zijn plaats, want niet elke oliemaatschappij vermeldt deze informatie in hun productinformatie. Van BP bijvoorbeeld hebben wij bovenstaande info van de manager Communications & External Affairs


Opvallend. Ik tank altijd BP Ultimate 98 in mijn Acadiane en mij viel op dat er onder de slang van de Ultimate 98 een gele sticker 'E5' zat, (net als onder de Euro 95 slang overigens). Dus óf de pomphouder heeft onterecht een sticker geplakt óf de manager Communications & External Affairs weet niet wat er in zijn benzine zit.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2018 22:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
E.e.a. gaat officieel over drie dagen (12-10-2018) van start maar de nieuwe stickers zitten al een tijdje op de benzinepompen. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ofstickers

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2018 22:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Vrij actueel :) de poster is van 10-10

Vandaag eens gelet op de stickers gezien het topic hier en de plaatselijke pomp had ze al geplakt. Zowel onder 95 alsook 98 zat de E5 sticker (Tango en Shell).
Als de aanduiding 95 en 98 verdwijnd is het lastig, zeker voor sommige oldtimers met 98 als brandstof.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2018 1:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
ghys schreef:
Als de aanduiding 95 en 98 verdwijnd is het lastig, zeker voor sommige oldtimers met 98 als brandstof.

Ik heb begrepen dat deze aanduidingen (voorlopig?) blijven bestaan. De 'E'-sticker is een aanvulling.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: vr 12 okt, 2018 19:01 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 nov, 2017 17:00
Berichten: 56
In plaats van zoekende naar de juiste benzine je tank leegrijden kan je ook het benzinesysteem aanpassen. Het is behoorlijk basic uitgevoerd..

_________________
Geen werk maakt vrij


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2018 21:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
... kan je ook het benzinesysteem aanpassen ...
Doe eens een voorzet, ik ben/wij zijn benieuwd ... :?:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group