Het is nu do 28 maart, 2024 13:59


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2020 22:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
Tezamen met de laatste fotos zou dat kunnen betekenen dat er ergens olie weglekt.


Citaat:
Ik zie je met z.g.a.n. remmen op willekeurige plekken aan de slag met branders, schuurpapier etc terwijl je nooit netjes met een passer je remmen hebt afgesteld. Als ik jouw was, zou ik bij het begin beginnen.
- Goed afstellen tot je pedaal hard is in één slag. Lukt dat niet? Vraag hulp bij het stellen.
- Meten op een remmenbank.
- Nog steeds afkeur? Onthoud waar het zit! De kant die slecht aangrijpt nader onderzoeken.


3x scheepsrecht! 2x afgekeurd maar nu zijn de remmen goed! We kunnen weer 2 jaartjes heerlijk met het busje de weg op! Super bedankt voor jullie tips en adviezen. Zonder deze adviezen had ik het in m'n eentje in de achtertuin niet kunnen fixxen! Vanaf vanmorgen zeer gestructureerd wiel voor wiel demonteren en schuren (trommel en remschoen ieder zo'n 3x), afbranden van de trommel, remmenreiniger in overvloed gebruiken (1 spuitbus per wiel zo ongeveer) en natuurlijk secuur met de passer in de weer. Gelukkig dus met effect! Ik begrijp nu wat ze bedoelen met zo trots als een pauw met 7 lullen. :wink:

Na het remmenavontuur van afgelopen jaar en de ervaring van afgelopen weken heb ik de nodige kennis opgedaan. Mocht ik iemand hier op dit forum ooit van dienst kunnen zijn in de omgeving Eindhoven dan hoor ik dat graag.

Overigens lekte de bovencilinder van de rechtervoorrem (zie foto's). Bij het optillen van de cup lekte er enkele druppels bruine drab uit (anders niet zichtbaar). Die cilinder zit er pas 10 maanden op. Dat mag toch niet gebeuren? Kan ik hiermee terug gaan naar het magazijn? De rechtervoorrem bleek overigens ook veruit het slechtste te remmen. De marge bleef net binnen de 30 procent.

Houdoe en bedankt!

Michiel


Bijlagen:
20200323_104332-min.jpg
20200323_104332-min.jpg [ 1.11 MiB | 12543 keer bekeken ]
20200323_104314-min.jpg
20200323_104314-min.jpg [ 1.06 MiB | 12543 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2020 23:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Nou Michiel, de aanhouder wint en dus: proficiat!

Sorry maar ik kan het niet laten en heb toch een kleine opmerking:

Michiel M schreef:
Ik begrijp nu wat ze bedoelen met zo trots als een pauw met 7 lullen. :wink:


Bij ons is het "zo trots als een hond met 7 lullen" of "een aap met 7 staarten". Laat de pauw maar trots zijn op de remmen. :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2020 23:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Yes! Gefeliciteerd!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2020 23:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Goed werk en gefeliciteerd.

Remcilinder nog even vervangen als je dat nog niet hebt gedaan. Nu appeltje eitje voor een trotse pauw die remmen maken kan :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: di 24 maart, 2020 0:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Michiel M schreef:
Overigens lekte de bovencilinder van de rechtervoorrem (zie foto's). Bij het optillen van de cup lekte er enkele druppels bruine drab uit (anders niet zichtbaar). Die cilinder zit er pas 10 maanden op. Dat mag toch niet gebeuren? Kan ik hiermee terug gaan naar het magazijn?


Dat hoort niet. Ik heb ook eens nieuwe cilinders gehaald waarvan er eentje niet goed bleek te zijn, inwendige roest in de NOS verpakking. Moeiteloos geruild.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: do 26 maart, 2020 16:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
gefeliciteerd!

ik heb afgelopen zomer ook een probleem gehad met een nieuwe voorremcylinder. Ik had teveel vet gebruikt wat hard werd. De zuiger ging vastzitten in de cylinder.
toen ik de ontluchting open zette en de zuiger naar binnen probeerde te duwende kwam de remolie kwam langs het nieuwe cupje naar buiten, ook de ontluchting zat dus dicht.
De boel schoongemaakt , nu klein beetje vet gebruikt en geen probleem meer.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 21:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
Dat hoort niet. Ik heb ook eens nieuwe cilinders gehaald waarvan er eentje niet goed bleek te zijn, inwendige roest in de NOS verpakking. Moeiteloos geruild.

Ik ben inmiddels in het magazijn geweest voor de bovenste lekkende remcilinder. Omruilen deden ze niet ondanks dat ik het bonnetje nog had. Nogal kinderachtig als je het mij vraagt. Zeker in het licht van de vele duizenden euro's die ik er het afgelopen jaar heb gespendeerd.

Nu de totale vreugde naar aanleiding van de APK goedkeuring iets is gaan liggen en ik inmiddels weer wat helderder kan nadenken, bekruipt mij steeds meer het ongemakkelijke gevoel dat ik zo'n lekkende cilinder niet moet laten zitten. Ik heb momenteel echter een totaal gebrek aan motivatie om de rechter voorrem wederom te demonteren (4e keer in 6 weken). Is het onoverkomelijk om zo'n lekkende cilinder nog een zomer te laten zitten of levert dat onnodig veel risico's en/of schade op? Laatste opmerking: de rechter voorrem remt 30% minder dan de linker. Ik hoorde dat de remsegmenten mogelijk (onzichtbaar) olie hebben geabsorbeerd. Zou ik die ook moeten vervangen of is nogmaals goed opschuren voldoende?

Bedankt alvast.

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2020 19:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Ik zou niet met een lekkende remcylinder blijven doorrijden. De voorremmen zijn de belangrijkste remmen en 30% minder aan een kant is een aanzienlijk verschil. Waarschijnlijk wordt dit verschil percentage alleen maar hoger wanneer je met een lekkage door blijft rijden. Onveilig. So wie so moet je altijd met remmen alert zijn. Zodra je scheeftrekken bemerkt moet je er wat aan doen.

Wat betreft het bezoek aan het magazijn. Hoe kan je de lekkende cilinder omruilen als deze nog in jouw HY zit? Ik kan mij voorstellen dat zij (wij) deze cilinder eerst willen zien alvorens om te ruilen.
groet.
Leo

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 9:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Michiel M schreef:
Is het onoverkomelijk om zo'n lekkende cilinder nog een zomer te laten zitten of levert dat onnodig veel risico's en/of schade op?

Hiermee kan je niet rijden. Het is niet alleen het remverschil wat risico's geeft. Als het ineens erger wordt, is voor je het weet je potje leeg en zit je zonder remdruk.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 10:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Hoi Leo,
Ik heb je een pb'tje gestuurd.

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 14:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Inderdaad gewoon op mooi weekend vervangen.
Het magazijn is straks weer open op afspraak dus moet lukken :)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group