apk en stofhoezen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: apk en stofhoezen

Bericht door JanW »

Michiel, hoever ben je gevorderd met je plannen?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Tobi
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: di nov 20, 2018 2:13 pm

Re: apk en stofhoezen

Bericht door Tobi »

Vandaag ook de aandrijfashoezen wielzijde vervangen.
Gisteren dacht ik nog aan een deelbare hoes, maar bij nader inzien toch maar voor alles (de)monteren en originele hoezen gegaan.
In eerste instantie een as uitgebouwd zoals in het werkplaatshandboek staat beschreven. Dat lukte wel, maar de as eruit krijgen gaat niet zomaar, je hebt echt maar nèt genoeg ruimte en redelijk wat kracht nodig om de as aan die wielzijde uit de fusee te krijgen.
Dus ik dacht, dat kan misschien ook anders, dus aan de andere kant anders geprobeerd. En ja, dat kon, volgens mij veel makkelijker.
Ik weet niet of anderen dit ook weleens zo doen, maar laat ik het hier even delen dacht ik:
- eerst beide hoezen (tripoide en wielzijde) loshalen, smeernippel eruit, beide hoezen iets verder op de as schuiven
- de moer van de bovenste fuseekogel los (je hebt nu meer ruimte omdat de ashoes wielzijde niet meer in de weg zit) en van de spoorstang
- tripoidehuis van de flens op de bak loshalen (je hebt hier nu ook meer ruimte als de hoes niet in de weg zit), eventueel al zoveel mogelijk vet weg vegen
- fuseekogel en spoorstang eruit wippen en fusee naar voren kantelen
- vervolgens kun je steeds de naar voren wijzende kogel van de tripoide verwijderen. Dan draai je de remtrommel weer een derde slag en doe je de volgende kogel, tot je ze alle drie hebt verwijderd. Vervolgens kun je het tripoidehuis er tussenuit halen
- nu draai je de aandrijfasmoer eraf en je hebt ruim voldoende ruimte om de as er zonder veel kracht en gewring tussenuit te halen
- nu kun je de seegerring en de tripoide van de as verwijderen en de beide hoezen vervangen. Deze hoezen zet je nog niet vast, maar schuif je weer iets naar het midden van de as
- inbouwen van de as in omgekeerde volgorde. Pas als allerlaatse vet in de tripoide en de hoezen monteren, dan nog de smeernippel en doorsmeren
Dit werkte voor mij veel makkelijker dan volgens het handboek. Ook geen speciaal gereedschap nodig (op een universele kogeltrekker voor de stuurkogels na). Het geeft met demonteren wel een hoop vette bende, dus iets eronder leggen en poetsdoeken klaarleggen...
Groet, Tobi
Plaats reactie