Kijk uit (met) je doppen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
servicerik
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Kijk uit (met) je doppen

Bericht door servicerik »

Op de een of andere manier tijdens een grote sleutelklus mijn radiateurdop kwijtgeraakt. Willekeurige dop uit de voorraad gepakt en naar Zwitserland gereden. Bij de eerste stop problemen: stoom van af uitlaatdemper. Slang bij de waterpomp (die met dat zij-tuitje) lekte op de aansluiting met de pomp.
Boel aflaten koelen, water opgevangen in de afwasbak, radiateur gekanteld en een nieuwe (NOS, nog in in dichte verpakking) slang er op . De waterpmp was wat ruw dus voor de zekerheid wat vloeibare pakking op het gietijzer gesmeerd en toen de slang er opgeschoven.
Volgende dag tijdens een stop: het zelfde gelazer. Nu was de dunne slang die naar de kachelradiateur gaat aan de beurt. Piepklein gaatje vanwege een verkeerd type slangklem (eentje zonder afgeronde zijkanten). Wat gek was: geen water in fles die sinds kort onder het overdruk slangetje hangt.
Lang verhaal kort: de dop uit de voorraad had (na veel moeite leesbaar geworden) het opschrift "1000". 1,0 BAR dus. Veel te veel voor een HY 78 blok hoorde ik van een geraadpleegde goede vriend. Dacht ik al. Het moet zijn "280"
Gelukkig kon mijn zoon een andere dop meebrengen van de DS die thuis op betere tijden staat de wachten. Heeft het zelfde lagedruk systeem, vandaar. Hiermee was alles weer OK.
HZ 1954, HY 1973
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: Kijk uit (met) je doppen

Bericht door LEiPiE »

Dat was mij niet bekend (misschien ooit eens gehoord, maar niet bewust :D ). Handig om te weten!
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Stephan
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Re: Kijk uit (met) je doppen

Bericht door Stephan »

Idd handig om te weten!
Plaats reactie