Drukgroep en koppelingsplaat
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di jul 30, 2019 10:48 pm
- Kenteken: 37-07-EB
- Locatie: Eindhoven
Drukgroep en koppelingsplaat
Goede Avond,
Na het vervangen van de drukgroep en koppelingsplaat. Maakt de drukgroep of de koppelingsplaat of beiden een ratelend geluid bij het volledig intrappen van het koppelingspedaal. Wanneer je het koppelingspedaal intrapt zodat het geratel achterwegen blijft komt de koppeling niet vrij genoeg om de bus in de versnelling te zetten.
Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
(prise-as keerring en druklager zijn ook vervangen.
Na het vervangen van de drukgroep en koppelingsplaat. Maakt de drukgroep of de koppelingsplaat of beiden een ratelend geluid bij het volledig intrappen van het koppelingspedaal. Wanneer je het koppelingspedaal intrapt zodat het geratel achterwegen blijft komt de koppeling niet vrij genoeg om de bus in de versnelling te zetten.
Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
(prise-as keerring en druklager zijn ook vervangen.
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di jul 30, 2019 10:48 pm
- Kenteken: 37-07-EB
- Locatie: Eindhoven
Re: Drukgroep en koppelingsplaat
Nu ben ik enige tijd op het forum en het wijde web aan het rondneuzen. Is een gereviseerde drukgroep nu wel of niet afgesteld bij revisie? Ik ben er namelijk vanuit gegaan dat die bij de revisie op de juiste mannier is afgesteld. Natuurlijk was het slimmer om dit even na te meten maar dat is dus niet gebeurd.
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di jul 30, 2019 10:48 pm
- Kenteken: 37-07-EB
- Locatie: Eindhoven
Re: Drukgroep en koppelingsplaat
Hoi Allemaal,
Het probleem is verholpen. De bouten waarmee je de drukgroep stelt waren te lang. Hier zat een aantal mm verschil in waardoor bij volledig intrappen van het koppelingspedaal de bouten het huis van de versnellingsbak raakten.
Het afstellen van de drukgroep is niet nodig wanneer je een gereviseerde drukgroep koopt. De stelbouten zijn niet alleen met de verf geborgd maar ook doormiddel van het stuiken van de moer in de groef van de stelbout.
Het probleem is verholpen. De bouten waarmee je de drukgroep stelt waren te lang. Hier zat een aantal mm verschil in waardoor bij volledig intrappen van het koppelingspedaal de bouten het huis van de versnellingsbak raakten.
Het afstellen van de drukgroep is niet nodig wanneer je een gereviseerde drukgroep koopt. De stelbouten zijn niet alleen met de verf geborgd maar ook doormiddel van het stuiken van de moer in de groef van de stelbout.
Re: Drukgroep en koppelingsplaat
Goed om te horen! Wel jammer dat dit mooie forum de laatste tijd zo weinig reacties op levert, als er een hulpvraag gesteld wordt.... Ik kon deze vraag in ieder geval niet beantwoorden. Maar vind het wel heel leerzaam om reacties te horen.
Re: Drukgroep en koppelingsplaat
Het lastige van deze vraag is ook dat het bijna onmogelijk is om van achter een computer te beantwoorden.
Fijn dat de oorzaak gevonden is, en helemaal fijn dat je het hier hebt laten weten. Wie weet helpt het iemand in de toekomst!
Ree
Fijn dat de oorzaak gevonden is, en helemaal fijn dat je het hier hebt laten weten. Wie weet helpt het iemand in de toekomst!
Ree
Re: Drukgroep en koppelingsplaat
Heb je er ook foto's van gemaakt.
Welke bouten betrof het? Dat is zeker interessant voor een toekomstige sleutelaar aan de HY.
Iedereen wacht tot het weer beter wordt om weer te gaan sleutelen en rijden
Welke bouten betrof het? Dat is zeker interessant voor een toekomstige sleutelaar aan de HY.
Iedereen wacht tot het weer beter wordt om weer te gaan sleutelen en rijden
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo aug 17, 2022 12:46 pm
- Kenteken: MB-25-34
- Locatie: Waddinxveen
Re: Drukgroep en koppelingsplaat
Hoi Ry, ik kon er helaas ook geen zinnig woord over zeggen omdat ik de koppeling nog niet uit elkaar heb hoeven nemen.
Maar begrijp ik uit jouw uitleg dat je een gereviseerde koppeling met drukgroep hebt ontvangen met onjuiste, te lange bouten? Dat is dan wel erg slordig van het revisiebedrijf.
Je hebt daardoor e.e.a. weer uit en in moeten bouwen natuurlijk.
Groetjes,
Dries
Maar begrijp ik uit jouw uitleg dat je een gereviseerde koppeling met drukgroep hebt ontvangen met onjuiste, te lange bouten? Dat is dan wel erg slordig van het revisiebedrijf.
Je hebt daardoor e.e.a. weer uit en in moeten bouwen natuurlijk.
Groetjes,
Dries