Krukaspoelie monteren

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 312
Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
Kenteken: NH-81-JK
Locatie: Alkmaar

Krukaspoelie monteren

Bericht door hyliner »

Ik ben, rara hoe kan dat, mijn krukasmoer plus de poelie verloren, al rijdend op de A2.
Ik dacht, ik koop even een andere krukasmoer en poelie en monteer die even.

Maar nu lees ik op allerlei plaatsen dat je voordat je de krukaspoelie verwijderd, (om bv de oliekeerring te vervangen), je de koppeling moet intrappen en vastzetten, omdat anders bepaalde ringen verschuiven en niet meer tegengehouden worden door een borgpennetje.
Zomaar de poelie erop zetten en vastdraaien kan resulteren in dat de motor vastzit. Maar erger, het borgpennetje wordt naar binnen gedrukt met alle gevolgen van dien.
Nu kon ik dus niet voorkomen dat al rijdende de poelie eraf schoot en die ringen waarschijnlijk niet meer correct op hun plaats zitten.

Wat is nu wijsheid? Hoe pak ik de reparatie aan? Kan ik die ringen bereiken en weer op hun plaats krijgen als ik de oliekeerring verwijder?
Of moet daarvoor de distributiedeksel verwijderd worden? Of de carterpan?
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Xsara Picasso 1.6 van 2007. Groeten, Henri.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 679
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Krukaspoelie monteren

Bericht door Joost »

Ik zou het oliecarter verwijderen. Met een beetje geluk kun je dan tussen je vliegwiel en je achterste krukaslager kijken of daar ruimte is. Eventueel de lagerkap van krukaslager verwijderen.
Daar kun je dan zien wat er gebeurd als je de krukas weer naar voren schuift en of alles op zijn plek komt te zitten.

Hoe het met dat borgpinnetje zit kan ik mij niet meer herinneren.
Gebruikersavatar
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 312
Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
Kenteken: NH-81-JK
Locatie: Alkmaar

Re: Krukaspoelie monteren

Bericht door hyliner »

Bedankt voor je reactie Joost.
Ik begreep van de mensen van het HY Team, waar ik een andere poelie en poeliemoer kocht, dat het probleem van verdraaide ringen juist bij het voorste krukaslager zou zitten. Stom genoeg heb ik niet doorgevraagd en gevraagd hoe die te bereiken. Vandaar mijn vraag hier.
Maar goed, maar bij beide lagers kijken dus. Dat borgpinnetje (een 'holpijpje') zou in de lagerkap zitten. En aan weerszijden van dat lager dus die bewuste ringen met een uitsparing waar dat pennetje in moet vallen.
Vandaag geprobeerd de carterpan te verwijderen. Niet gelukt. Lijkt wel met een soort kit dicht te zitten. Muurvast.
Morgen komt iemand helpen bij een nieuwe poging.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Xsara Picasso 1.6 van 2007. Groeten, Henri.
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1058
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Krukaspoelie monteren

Bericht door HYvonne »

Het gaat over nr 4 en 23.
Bijlagen
Screenshot_20250412-091929.jpg
Screenshot_20250412-091929.jpg (359.75 KiB) 22995 keer bekeken
Gebruikersavatar
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 312
Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
Kenteken: NH-81-JK
Locatie: Alkmaar

Re: Krukaspoelie monteren

Bericht door hyliner »

Inmiddels een verhuizing en een vakantie verder. De HY heeft even moeten wachten. (Gelukkig hebben we ook nog een caravannetje).
Inmiddels de carterpan er wel afgekregen. Er blijken twee bouten verdiept te zitten dus die zag ik niet direct.
Nota bene een 17-jarige neef van Marry en leerling automonteur vond liggend onder mijn bus met google op zijn telefoon uit dat er nog twee bouten moesten zitten die de carterpan vasthielden. :D
Ik heb de voorste lagerkap losgehaald en daar zit dat pennetje (holpijpje) in dat in de uitsparing aan de rand van een ring hoort te zitten.
Op de tekening van HYvonne (bedankt!) staat de lagerkap gek genoeg niet afgebeeld maar wel het pennetje (nr 23) en de ring met de uitsparing (nr 4). 'Nr 4' wijst naar 2 ringen meer het betreft op de tekening de rechtse.

Doordat de poeliemoer weg was kreeg de krukas ietsje speling en is het pennetje naast de uitsparing in de ring gekomen en heeft de ring beschadigd en het pennetje is ook erg plat geworden.
Ik heb de lagerkap bij een motoren revisiebedrijf gebracht om er een nieuw pennetje in aan te brengen.
Aan de andere zijde van de lagerkap zit ook een pennetje maar die is nog intact.
Ondertussen heb ik heel voorzichtig met een Dremel de beschadigde ring weer netjes gemaakt.
Dat moest voorzichtig want je zit vlakbij de krukas. Ik had er vet opgesmeerd en later zorgvuldig verwijderd met medeneming van het slijpsel dat de Dremel veroorzaakte. Het is allemaal heel tricky.

Later deze week kan ik de lagerkap waarschijnlijk weer ophalen en kan ik hem gaan monteren.
Aan de vliegwielzijde heb ik geen speling kunnen ontdekken dus ik denk dat daar alles nog correct zit.

Zodra de lagerkap weer gemonteerd zit met de pennetjes ik de uitsparingen zal ik de koppelingspedaal ingetrapt fixeren om zodoende de speling op te heffen en alles op de correcte plaats klem zit. Vervolgens de poelie + moer bevestigen (met een blok hout tussen de krukas om te voorkomen dat de motor meedraait, zo staat het in het werkplaatshandboek).
En dan komt het grote probleem van de carterpan oliedicht terugmonteren. Daarbij moet ik ook de distributiedeksel loshalen en een nieuwe pakking geven omdat die beschadigd is geraakt bij het demonteren van de carterpan. Er dan misschien ook maar meteen een nieuwe krukaskeerring.
Zo zie je maar weer, alles hangt samen met elkaar.
De poelie moet met een aanhaalmoment van 20 kg vastgezet worden, weet ik inmiddels.
Vraagje aan jullie: Weet iemand met welk aanhaalmoment die lagerkap vastgezet moet worden?
Wordt vervolgd.

(PS ik bedenk dat ik eigenlijk geen foto van die lagerkap heb genomen. Misschien denkt ik er nog aan die foto te nemen vóór de montage en kan ik die foto hieronder plaatsen.)
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Xsara Picasso 1.6 van 2007. Groeten, Henri.
Plaats reactie