Het is nu do 28 maart, 2024 10:45


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Tweede versnelling "zingt"
BerichtGeplaatst: wo 30 jan, 2008 14:16 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 22 feb, 2005 23:01
Berichten: 170
Woonplaats: Heemstede
Ik weet niet precies hoe het heet. Zagen of janken of zingen, maar sinds kort komt er zo'n soort geluid uit mijn versnellingsbak. Eigenlijk alleen in de tweede versnelling. Is er misschien een lager dat voornamelijk in de tweede versnelling belast wordt, of is het eerder een beschadiging van het bewuste tandwiel? HY schakelt overigens prima. Het is plotseling gekomen, kan het ook plotseling weer verdwijnen of is dit dromen tegen beter weten in?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tweede versnelling "zingt"
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 9:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hallo John.Dit geluid komt van het voorste bovenste lager.dus controleer het oliepijl en als
dit goed blijkt kan je het verversen met red line olie,Te koop bij een Harley Davidson zaak
Er zit totaal 3 ltr in.Om het lager te vervangen moet je maar even niet aan denken,omdat
het uitbouwen van de bak al niet eenvoudig is,maar het is ook het laatste tandwiel wat je
demonteerd, dus de hele bak en cardan moet uitelkaar.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tweede versnelling "zingt"
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 10:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Ik heb ook wel eens gehoord dat de opsluitmoeren van de versnellingsbak assen (primaire as, secundaire as) wel eens los willen lopen, dan is de positie van de tandwielen niet meer 100% en dan zou hij ook kunnen gaan zingen. Het lijkt me als het geluid opeens optreedt het niet zomaar een lager is, die hebben meer de neiging om langzaam slechter te worden.

Om die moeren aan te draaien moet de bak er ook uit, dus blij wordt je er niet van..

Edwin.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tweede versnelling "zingt"
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 10:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Ik denk dat je dan niet alleen in de 2de versnelling een bijgeluid heb


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tweede versnelling "zingt"
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 20:32 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
Bij Pino begon was ook al vrij snel een lager hoorbaar in de 3, heb toen de bak laten reviseren en bij het decelereren maakt ie nu meer kabaal dan voorheen, als ik dat had geweten had ik er mooi niks aan gedaan.
Terwijl die bak in revisie was had ik er een andere bak in die in zijn 1 het geluid van kabelbaankarretjes bij de start maakte (taktaktaktaktak), in de twee fluitte en in de 3 was er betrekkelijke rust, natuurlijk niet erg gezond maar werkte ook prima....:)

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tweede versnelling "zingt"
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 22:12 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 22 feb, 2005 23:01
Berichten: 170
Woonplaats: Heemstede
Bedankt voor de info Gerard. Die Harley-Davidson-olie reduceert dus het lawaai neem ik aan, maar hoe lang houdt het lager het dan nog vol? Natuurlijk kun jij geen koffiedik kijken, maar je zult het probleem meerdere keren zijn tegengekomen en wat was toen de praktijk? Nog 10.000 km......of daar maar beter niet vanuit gaan. Als ik besluit om er toch maar een andere versnellingsbak in te plaatsen, overweeg ik een "snelle bak" te plaatsen. Dus met een iets ruimere overbrenging. (schijnt ongeveer 15% te schelen). Wie heeft hier ervaring mee?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tweede versnelling "zingt"
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2008 8:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hallo John.Het is in dit geval meer,dat alle tegenwoordige olieen voor een V-bak synthetisch of zwavelhoudend is en dat was in de tijd van de HY niet,Die schreven EP80
voor en behalve Red Line bestaat die niet meer.Maar als je bovenstaande stukjes leest
zie je,dat revisie ook niet altijd helpt.En ik begrijp waarom.Als je een bak wil reviseren,
moet je er eerst mee rijden,zodat alle krachten erop komen,en met die meting kan je gericht
naar de oorzaak gaan kijken.Als een bak uitgebouwd is,hoor je niets meer,dus wat moet je
gaan doen,alles vernieuwen?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Tweede versnelling "zingt"
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2008 23:26 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
Heb er zelf al wel eens sae 140 in gedaan en dat werkt maar eventjes, tot de boel opgewarmd is en dan hoor je de bak toch weer.
Zuiver minerale transmissie-olie is buiten die redline overigens nog wel te krijgen, bij Metropa in Rotterdam hebben ze bijvoorbeeld zelfs nog GL1. Volgens mij is het de GL5 die voor de tractionrijders afgeraden wordt omdat de dopes in die olie de bronzen lagers en synchromeshes aan kan tasten. Maar als het goed is moet GL4 ook nog kunnen.

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group