Het is nu do 28 maart, 2024 15:08


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2009 17:57 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 26 okt, 2008 8:00
Berichten: 25
hallo allemaal

ik heb de volgende vraag : de schuiframen in de voordeurramen lopen niet echt soepel bij het open en dicht schuiven, ik heb al wat wd 40 geprobeerd dat hielp wel maar nog niet super. Nu mijn vraag : ik wilde het raamwerk waar de ramen inzitten eruit halen, volgens mij moet dit mogelijk zijn, maar hoe en waar moet ik beginnen, zodat alles een beetje heel blijft. Met vriendelijke groet en happy 2009,

bart prins


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2009 20:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Bart,

Da's simpel; eerst haal je de raamlijst aan de binnenkant van de deur los - zit met een paar schroefjes vast. Vervolgens kun je het hele schuifraam met frame verwijderen. Dan het frame beetje vervormen (voorzichtig) zodat je de raampjes eruit kunt halen. Vervolgens nieuwe geleiderrubber in het frame en ramen weer terug plaatsen.

Succes!

Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: zo 04 jan, 2009 18:25 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 26 okt, 2008 8:00
Berichten: 25
hallo Mathijs,

vandaag op zoek geweest naar de schroefjes, maar ik kan ze niet vinden. :cry:

aan de binnenzijde zit een rubber en als ik die optil dan zie ik de rand van de deur maar ik kan daar geen schroefjes ontdekken, zit ik nu verkeerd ??

bart prins


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: ma 05 jan, 2009 0:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Bart

Voorzichtig de rubber rand vanuit de binnenzijde van de deur over de rand van het raamkozijn naar buiten stulpen. Het gehele raamkozijn inclusief schuifruiten inclusief rubbers kun je dan aan de buitenzijde (extra hulp is nooit weg !) uit de deur halen. Daarna de sponningen, waarin de schuifruiten zitten, uit de rubber raamlijst trekken. De sponning (althans bij mijn bus) bestaat uit twee aan elkaar gelijmde u-profieltjes waarin een linnen bekleding is geplakt. Hierna is het mogelijk - met een beetje getrek aan de sponningen - de schuiframen te verwijderen.

Ikzelf heb dit óók zo gedaan en de oude bekleding van de sponningen volledig verwijderd. Je zult een hoop oude taaie lijmresten moeten afkrabben ! ( vóór-weken met terpentine helpt !)

Daarna kun je, met 10 cm. brede duck-tape, de sponningen opnieuw "bekleden" ( is een heel gepiel- en geduld-werk !) of proberen ergens de originele bekleding voor de sponningen te krijgen.

Nadeel van de duck-tape is dat 'ie wat dunner is dan de originele bekleding (bij mijn bus vliegen de schuiframen al vanzelf heen en weer bij het optrekken en afremmen ...) maar het voordeel is dat de ruiten nooit meer "klemmen" ...

Je kunt zoveel WD-40 gebruiken als je wilt: volgens mij zwelt de originele bekleding van de sponning daardoor extra op waardoor de schuiframen steeds strakker vast komen te zitten !

Succes !

Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: ma 05 jan, 2009 11:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Bart,

Ik heb de oude type deuren, daar zit de raamlijst met schroefjes vast. Bij de latere is dit blijkbaar veranderd zoals in de posting van Gert te lezen is. Zou overigens proberen te originele bekleding te vinden, dat geeft het mooiste en beste resultaat.

Succes, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: ma 05 jan, 2009 12:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
"Nieuw" is inderdaad zonder schroefjes.

Nieuwe alu framepjes zijn te koop maar de stof slijt erg snel. Ik weet niet of er ook goede in omloop zijn.

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: ma 05 jan, 2009 14:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
"Nieuw" was in het geval van mijn bus (1974), wél met schroefjes. Als ik mij goed herinner zat er een in de ronding aan de (onder)achterkant van het raam (foto 1)en de tweede in het middelste deel, onderkant, net naast de vergrendeling. (foto 2) Je moet even de voering lostrekken om de schroefjes te vinden. (foto 3). De schroefjes zaten door de stalen profielen, in de goot waar het raam in ligt.

Succes en laat je niet ontmoedigen, het gaat gemakkelijker dan het lijkt!

Ja


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Foto 1: in de ronding aan de (onder)achterkant van het raam.
foto 1.JPG
foto 1.JPG [ 111.68 KiB | 21066 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Foto 2: in het middelste deel, onderkant, net naast de vergrendeling.
foto 2.JPG
foto 2.JPG [ 87.88 KiB | 21066 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Foto 3: even de voering lostrekken.
foto 3.JPG
foto 3.JPG [ 97.63 KiB | 21066 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: ma 05 jan, 2009 20:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb ze met siliconenspray weer prima gangbaar gemaakt. Ben echter nu, na bijna 10 jaar wel toe aan nieuwe lijsten. Ik heb ze ook al liggen in de alu uitvoering. Komens voorjaar maar eens doen.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: ma 05 jan, 2009 23:35 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 26 okt, 2008 8:00
Berichten: 25
hallo,

bedankt voor alle goede tips, ik ga van het weekend met de bandenligters van de fiets de rubbers losmaken.

ik laat wel even weten hoe het gegaan is.

bart


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2009 1:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Bart

Al doende zul je merken dat het idd makkelijk gaat ... alleen ... als ik lees over "nieuwe aluminium profielen" weet ik niet of het dàt is wat je wilt. Ik heb al verschillende bussen zien rijden met compleet "nieuwe" raamprofielen waarbij de brede aluminium buitenlijst wel héél prominent afstak tegen de deur. Wél heel afdoende maar niet ècht mooi ...

Overigens ... is het een alom bekende constructiefout van de raamrubbers: hoge kant aan de buitenkant en lage kant aan de binnenkant ... dus al het water in de raamgootjes wil aan de binnenkant weg ...

Je kunt in de onderste gootjes gaatjes boren zodat het water binnen in de deur naar onderen wegloopt ... betekent echter wel dat je de holle ruimten in jouw deur moet (laten) voorzien van een stevige laag tectyl ... tenzij je nieuwe polyester deuren koopt ... zoals ik heb gedaan. Onderaan in de deur afwateringsgaten geboord ... en al het water vloeit weer naar buiten weg ...

Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2009 11:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Nee ik bedoel niet de alu bootramen die je weleens ziet. Ik bedoel een alu frame gewoon met stoffen bekleding. Roest niet meer, maar je ziet er niets van.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2009 20:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Precies, die ramen met die brede rand zijn Vetus ramen, de profielen waar hier over wordt geproken zien er uit (ongeveer) als de originele.

gr CitrofielNL

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2010 0:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
is er iemand die geprobeert heeft het originele vergrendelingsmechanisme aan de gang te krijgen?

Ik heb er nu een nieuwe aluminium kozijn in zitten maar de pinnentjes van de vergrendeling komen niet uit.

Het hele kozijn zit zeg maar te ver naar binnen. Zonder rubber werkt het goed.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2010 11:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ja Joost, ik was ook zo optimistisch en heb de vergrendelingen weer gangbaar gemaakt.
Maar dan krijg je te maken met het feit dat de aluframes dikker zijn als de originele stalen en dat de hele mikmak (lees: frame) zich in totaliteit verplaatst naar binnen en dan komen de pennen precies uit onder de dikke alu ruggen. Op de 1ste foto zie je dat ik er gaten in gemaakt heb, maar het functioneert niet!
Het eindresultaat met deze nieuwe frames is wel weer mooi maar kwalitatief laat het volgens mij te wensen over, m.n. de stoffen bekleding is minder.


Bijlagen:
DSC05407.jpg
DSC05407.jpg [ 137.76 KiB | 20675 keer bekeken ]
DSC05408.jpg
DSC05408.jpg [ 119.83 KiB | 20675 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ramen in voordeuren
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2010 23:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Je hebt het in ieder geval netter gedaan als ik, bij mij bleef het stof in de boor hangen :oops:

Ik heb iets bedacht om het op te lossen, dat ga ik een keer proberen.
Kleine stukjes strip of as op de pinnetjes lassen zodat ik weer in het midden van de rail uit kom.
En dan sleuven in de rail zagen/slijpen (haaks op de beweging van het raam) zodat de pinnen omhoog kunnen.

Een nadeel is wel dat de pinnen dan nooit meer uit de deur kunnen, maar dat is opzicht niet heel erg.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group