Pingelen?
Pingelen?
Dat HY geen snelheidsmonster is is me bekend, maar is het normaal dat ik bij zo'n 95 km/u, vooral bij wat lagere belasting, een hoog metaalachtig geluid hoor in de motor? Hetzelfde is te horen als ik in de 2e tot zo'n 50 km/u doortrek. De ontsteking heb ik goed afgesteld, de kleppen ook. Is het het vervroegingsmechaniek of toch het octaangetal? Ik verbeeld me namelijk dat het met een loodvervanger iets minder wordt.
Bas, HY78 uit '67, motor uit '74
Bas, HY78 uit '67, motor uit '74
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Bedankt Gerard,
Ik heb nog nooit gehoord dat je met een HY 98 zou moeten tanken, maar kan het natuurlijk proberen.
Ik heb al veel geleerd in een jaar tijd, maar de "vervroegingsveertjes" heb ik nog niet gevonden. Waar vind ik die en hoe controleer ik die op speling?
Heb aan een 123 gedacht natuurlijk, maar wil het eerst liever gewoon mechanisch voor elkaar krijgen, tenzij de ontsteking toch vervangen zou moeten worden.
Bas
Ik heb nog nooit gehoord dat je met een HY 98 zou moeten tanken, maar kan het natuurlijk proberen.
Ik heb al veel geleerd in een jaar tijd, maar de "vervroegingsveertjes" heb ik nog niet gevonden. Waar vind ik die en hoe controleer ik die op speling?
Heb aan een 123 gedacht natuurlijk, maar wil het eerst liever gewoon mechanisch voor elkaar krijgen, tenzij de ontsteking toch vervangen zou moeten worden.
Bas
Beste Stef,
Kun je me iets meer overdie small- en big-end lagers vertellen? Gaat het hier over de nokkenas en toebehoren? Ik kan me goed voorstellen dat daar slijtage zit. De hele motor "lagert"wel wat. Soms denkt men dat het een diesel is wanwege 't wat zware geluid.
Ik ken het typische pingelgeluid ook niet. Moeilijk dus om te bepalen wat het nou echt is. Zolang ik de toerentallen rustig houdt looptíe verder prima. Hij trekt voldoende, lijkt me.
Kun je me iets meer overdie small- en big-end lagers vertellen? Gaat het hier over de nokkenas en toebehoren? Ik kan me goed voorstellen dat daar slijtage zit. De hele motor "lagert"wel wat. Soms denkt men dat het een diesel is wanwege 't wat zware geluid.
Ik ken het typische pingelgeluid ook niet. Moeilijk dus om te bepalen wat het nou echt is. Zolang ik de toerentallen rustig houdt looptíe verder prima. Hij trekt voldoende, lijkt me.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Hallo Barotti.
Om de vervroegingsveertjes te bezoeken moet de ontsteking eruit en de
plaat waar de puntjes op zitten ook,daaronder zitten de vervroegingsdelen
2 centrifugaalgewichtjes met terugtrekveertjes.Het is de bedoeling dat die
soepel bwegen zonder speling.Ook de ontstekingsas mag bijna geen spe-
ling hebben.Als je de zuiger en drijfstang in je gedachte neem,heb je boven in de zuiger het small end lager(pistonpen)zitten en onder op de
krukas het Bigend (krukas drijfstanglager)zitten.Maar om die te controleren moet de motor uitelkaar.
Om de vervroegingsveertjes te bezoeken moet de ontsteking eruit en de
plaat waar de puntjes op zitten ook,daaronder zitten de vervroegingsdelen
2 centrifugaalgewichtjes met terugtrekveertjes.Het is de bedoeling dat die
soepel bwegen zonder speling.Ook de ontstekingsas mag bijna geen spe-
ling hebben.Als je de zuiger en drijfstang in je gedachte neem,heb je boven in de zuiger het small end lager(pistonpen)zitten en onder op de
krukas het Bigend (krukas drijfstanglager)zitten.Maar om die te controleren moet de motor uitelkaar.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Een keertje'98 tanken voor de test kan geen kwaad natuurlijk.
(wel eerst de tank zover mogelijk leegrijden voor het beste resultaat:-)
Maar het lijkt me vreemd als dat het zou zijn met een compressie van 1:7,5 zou je niet snel pingels verwachten bij 95.
Wat ook een idee is om de timing met een stroboscoop na te meten. Ik heb hiertoe (met de tijdpen geplaatst) een wit stipje op de poelie gemaakt en daartegenover een vast punt gefabriekt met een plaatje metaal.
Hierdoor heb ik het statische onstekingstijdstip vastgelegd en kan ik nu meten wat er bij draaiende motor gebeurd.
Met de conventionele ontsteking bleek de timing inderdaad veel te vroeg te staan.
Aad
(wel eerst de tank zover mogelijk leegrijden voor het beste resultaat:-)
Maar het lijkt me vreemd als dat het zou zijn met een compressie van 1:7,5 zou je niet snel pingels verwachten bij 95.
Wat ook een idee is om de timing met een stroboscoop na te meten. Ik heb hiertoe (met de tijdpen geplaatst) een wit stipje op de poelie gemaakt en daartegenover een vast punt gefabriekt met een plaatje metaal.
Hierdoor heb ik het statische onstekingstijdstip vastgelegd en kan ik nu meten wat er bij draaiende motor gebeurd.
Met de conventionele ontsteking bleek de timing inderdaad veel te vroeg te staan.
Aad
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Metaalachtig geluid kan ook komen van;
de plaat om het uitlaatspruitstuk (het plaatwerkstuk waar je "winterstand" aanzuigslang op is aangesloten, Deze kan rammellen tegen het uitlaatspruitstuk; oplossing; bevestigingsmoertjes losmaken, en het plaatwerkstukje verschuiven.
De oliespatplaat tussen motor en versnellingsbak, te zien als je onder de motor kruipt.
Succes,
Stef
de plaat om het uitlaatspruitstuk (het plaatwerkstuk waar je "winterstand" aanzuigslang op is aangesloten, Deze kan rammellen tegen het uitlaatspruitstuk; oplossing; bevestigingsmoertjes losmaken, en het plaatwerkstukje verschuiven.
De oliespatplaat tussen motor en versnellingsbak, te zien als je onder de motor kruipt.
Succes,
Stef
HY '76
Beste Stef,
Mijn bericht is inmiddels al wat achterhaald: Vorig jaar najaar reed ik eens vanuit het zuiden op Brussel aan: Heel lang bergafwaarts over de snelweg. Ik liet m'n HY-tje een paar keer doorstomen naar zo'n 110 Km/u.
Een wat gebeurde... na een paar keer was het geluid verdwenen en kon ik ook op 't platte vlak zonder problemen tegen de 100 rijden. Ook in z'n twee geen rare geluiden meer als je eens tot over de vijftig doortrekt. De ruilmotor zal niet veel meer dan 70 getuft hebben tussen Franse dorpjes en is nu eindelijk 'ingereden'
Deze zomer hebben we 't tot Andalusië en weer terug gered. Op een kapotte uitlaat, een aardig olieverbruik en een vastgelopen bendix na geen noemenswaardige problemen...
Mijn bericht is inmiddels al wat achterhaald: Vorig jaar najaar reed ik eens vanuit het zuiden op Brussel aan: Heel lang bergafwaarts over de snelweg. Ik liet m'n HY-tje een paar keer doorstomen naar zo'n 110 Km/u.
Een wat gebeurde... na een paar keer was het geluid verdwenen en kon ik ook op 't platte vlak zonder problemen tegen de 100 rijden. Ook in z'n twee geen rare geluiden meer als je eens tot over de vijftig doortrekt. De ruilmotor zal niet veel meer dan 70 getuft hebben tussen Franse dorpjes en is nu eindelijk 'ingereden'

Re: Pingelen?
Stef,
ik had na mijn motorrevisie last van een ZEER irritante rammel.
Pas na het lezen van jouw bericht wist ik wat het was: de oliespatplaat tussen de motor en de bak.
Ik heb hier wat dempingsmateriaal op geplakt en extra vastgezet en nu is het stil....
Nou ja, niet helemaal natuurlijk want het blijft een HY!!!
Edwin.
ik had na mijn motorrevisie last van een ZEER irritante rammel.
Pas na het lezen van jouw bericht wist ik wat het was: de oliespatplaat tussen de motor en de bak.
Ik heb hier wat dempingsmateriaal op geplakt en extra vastgezet en nu is het stil....
Nou ja, niet helemaal natuurlijk want het blijft een HY!!!

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961