Pagina 12 van 13
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: ma mei 23, 2016 7:14 am
door Gert-Jan Brink
Det stemmer. Ved å lese norsk høyt er det mye lettere å forsta. Klopt. Met hardop lezen is het noors een stuk makkelijker te begrijpen.
1 op 6 is mooi maar ik heb heb hem nog iets teruggedraaid en hij loopt nog steeds mooi. Merk alleen bij het nemen van de onderzeese tunnels met een stijgingspercentage van 10% dat ik minder vermogen heb. Heb moeite om de 50 te houden. Maar goed kan dan altijd ff op benzine overschakelen natuurlijk.
Zal binnenkort opnieuw verbruik melden
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: ma mei 23, 2016 8:35 am
door JanW
Gaat de motor niet te arm lopen? Met gevaar voor te heet worden en verbrande kleppen?
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: ma mei 23, 2016 11:24 am
door Gert-Jan Brink
dat is natuurlijk een risico maar ik denk dat 1 op 7 haalbaar moet zijn.
maar 1 op 6,5 vind ik ook best
Op de 222 km die ik gereden heb, heb ik na 150 km de stand van de meter op de tank gecheckt. die is in %. Daarbij kwam ik uit op 38 liter verbruik wat 1 op 4 zou zijn. Ik heb hem toen een halve slag teruggedraaid.
Na 222 km kon ik 37 liter tanken dus die percentagmeting was niet correct. Over het geheel dus 1 op 6 maar de laatste 72 km dus iets zuiniger al weet ik nog niet precies hoeveel.
in die laatste 72 km zat een 7km lange tunnel met een daling en stijging van 10% (3.5 km) tijdens die klim hield ik de 50 met moeite dwz op mij teller dus waarschijnlijk ca 45 km p/u.
de temperatuur liep 10 graden op maar das normaal. Verder geen enkele proest of protest.
hoe is het verbruik bij andere Hy rijders?
let wel mn km teller wijkt ca 10% af dus het echte reele verbruik ligt nog wel 10% hoger.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: ma mei 23, 2016 11:30 am
door HYvonne
Ik wilde je net gaan wijzen op de (mogelijke) afwijking van de teller, niet alleen de aangegeven snelheid maar ook het telwerk zelf kan een behoorlijke afwijking hebben. Ik heb het eens gecontroleerd aan de hand van de hectometerpaaltjes langs de autobaan.
Mijn ervaring in de afgelopen 10 jaren is een gemiddeld verbruik van 1:6, en dan spaar ik HY niet!
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: ma mei 23, 2016 5:57 pm
door Jeroen1955
Zoals ik al eerder vermeld heb, komen mijn eerste metingen uit op 1 op 4..... Nog lang niet de 1 op 10 die ik voor ogen had.
Ik kon niet veel meer knijpen dus er moet een andere oorzaak zijn voor het (te) hoge verbruik.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: ma mei 23, 2016 10:06 pm
door Gert-Jan Brink
Jij hebt dezelfde installatie als ik Jeroen al heb jij een spud-in. Waarom kan jij hem niet meer zuiniger afstellen?
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: ma mei 23, 2016 11:01 pm
door JanW
Ik denk dat gadvoorraad aflezen op de tank niet erg zuiver is
Ik zou voltanken bij dezelfde pomp op dezelfde manier. Dan weet je behoorlijk secuur wat je verbruikt hebt.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: ma mei 23, 2016 11:45 pm
door Jeroen1955
Zo heb ik dat ook gedaan. Een aantal keren zelfs. En kwam daarbij iedere keer weer op 1 op 4 uit.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat ter plaatse van de venturi (waar de spud-in geplaatst is) het vacuüm hoger is dan bij de gasring op de carburateur. Waardoor er mee gas wordt aangezogen en de gasregelschroef niet ver genoeg dicht gedraaid kan worden. Dat ga ik nog even checken bij de specialisten.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: di mei 24, 2016 12:41 am
door Joop
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: ma mei 30, 2016 9:44 pm
door Jeroen1955
Gisteren heb ik de gasregelschroef er even uit gehaald en vergeleken met een ander exemplaar. Het blijkt dat ik 'm niet ver genoeg kan dichtzetten. Met de nieuwe gasregelschroef kan ik de motor inderdaad bij 3000 toeren laten inhouden om vervolgens een kwart slag terug te draaien. Ben benieuwd hoeveel dit gaat schelen in het verbruik.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: di mei 31, 2016 9:13 am
door Leo
Ik rij ook al 10 jaar en dik 30000km op LPG en houd het brandstofverbruik bij. Langdurig gemiddelde net iets beter dan 1 op 6. Standaard HY met eerst 19-400 en later op 195/75R16 banden op nieuwe velgen. Rijsnelheid ongeveer 90-95 km/uur.

Re: Inbouw LPG
Geplaatst: di mei 31, 2016 9:18 am
door JanW
Zwaar, kleine ouderwetse motor en aerodynamica van een baksteen. Ik denk dat je niet veel moet verwachten van zuinigheid.
Bij een wat lagere snelheid zal het verbruik drastisch afnemen vanwege de grote rol van de luchtweerstand.
De stroomlijn is de reden dat de ID/DS met dezelfde motor 1 op 10 haalt
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: za jul 09, 2016 11:48 am
door Jeroen1955
De laatste verbruiksmeting komt op ca 1:6 met rijden op gas. Dat is dus niet gek. Niet de gehoopte 1:10....

De nieuwe regelschroef in de gasslang naar de carburateur doet dus zijn werk.
Bij warme motor een beetje onregelmatig lopen bij lage toeren (vooral in de 1-ste versnelling). Waarschijnlijk iets te krappe stationairafstelling op de regelaar. Daar moet ik nog even naar kijken.
Bij deze nog maar eens dank aan allen die hebben meegedacht en bruikbare adviezen hebben gegeven!
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: zo jul 10, 2016 1:22 pm
door JanW
veel plezier er mee!
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: za jul 16, 2016 9:26 pm
door Gert-Jan Brink
Zo ik ben inmiddels in het nederlandse aan gekomen. Niet al te veel problemen. Thuis voor vertrek nog een lekke band, alweer linksvoor, alweer ventie. Zonder reservewiel naar Nederland want ook mn reserve sneuvelde. 3-4 dagen besteltijd kon ik niet op wachten.
Bij de nederlandse grens dynamobout verloren waardoor ik plots geen strooom meer had omdat het stekkertje eraf trilde. Dat gebeurde nog een keer voordat ik de missende bout opmerkte .Toen sloeg hij in een file af en ondanks dat ik de weg blokkeerde was er niemand die ff hielp. Dus stekkertje erop en zelf in mn uppie 2 ton HY aangeduwd. Ja dat ging haha, ben ik stiekum wel trots op. Viking heh.
DUBBUS begon echter wel rot te lopen dus vanochtend ff kleppen gesteld en dat was hard nodig ook. De hele boel stond veel te strak. Nu koud op 20/25 gezet en hij loopt weer netjes. Verbruik op LPG in Noorwegen bij 80, 1 op 6 , op de autobaan bij 90/95 op de GPS 1 op 5.