Ree's bussie krijgt wat aandacht
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 75-YB-34
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ree,
Volgens mij heb ik bij Ben Boortman eens een rode bus gezien waar wel autolak op zat, maar geen blanke lak. Als ik het mij goed herinner had hij dat gedaan om te voorkomen dat HY te veel ging glimmen.
Je ziet hem vast vandaag, vraag het maar eens na!
Groeten, Ferry
Volgens mij heb ik bij Ben Boortman eens een rode bus gezien waar wel autolak op zat, maar geen blanke lak. Als ik het mij goed herinner had hij dat gedaan om te voorkomen dat HY te veel ging glimmen.
Je ziet hem vast vandaag, vraag het maar eens na!
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Zal ik zeker doen!
Wat de dag van vandaag ons gebracht heeft.
Gat aan de onderkant is dicht. De huid is een dubbele plaat geworden. Eén voor het plaatwerk, één voor het rubber in te klemmen.

Dit is dat het gat dat aan de voorkant over blijft. Dat gaat gevuld worden met alu-plamuur.

Dan ook nog wat aandacht voor het andere deurtje. Toch nog een keer in de plamuur.

Al begint het er verder al heel goed op te lijken.

De binnen-motorkap was roestig. Wel allemaal oppervlakkig. Dat is er nu vanaf en geschuurd.

Binnenkant nog één keer wat fijner schuren en dan in de primer. De buitenkant kon al in de primer.

En dan morgenochtend weer verder.
Gat aan de onderkant is dicht. De huid is een dubbele plaat geworden. Eén voor het plaatwerk, één voor het rubber in te klemmen.

Dit is dat het gat dat aan de voorkant over blijft. Dat gaat gevuld worden met alu-plamuur.

Dan ook nog wat aandacht voor het andere deurtje. Toch nog een keer in de plamuur.

Al begint het er verder al heel goed op te lijken.

De binnen-motorkap was roestig. Wel allemaal oppervlakkig. Dat is er nu vanaf en geschuurd.

Binnenkant nog één keer wat fijner schuren en dan in de primer. De buitenkant kon al in de primer.

En dan morgenochtend weer verder.
Vandaag wat vroeg thuis want ik voel me wat grieperig, dus maar niet de hele dag doorgewerkt 
Het deurtje in de aluplamuur.

Ook de onderkant van de voorkant.

En na wat schuurwerk het dunne werk met polyesterplamuur:

De binnenkant van de reservewielklep is zo mooi geworden dat ik hem gewoon ga laten spuiten. Alleen aan de onderkant ga ik dat wat royaler zijn met nadenkit, want daar kan wel eens een steentje tegenaan komen.

Dan tijd voor het losse spul.

Al het dikke gegoten metaal wordt kaal geborsteld en het dunnere kaal geschuurd. Er zit te veel verf om om te laten zitten.
En kijk eens wat in aan de binnenkant van de voordeurscharnieren vind. Nooit geweten dat daar een nummer staat. Is dat het nummer dat het chassis had in de Citroen fabriek?

Ook bij de andere.

Met dit als resultaat. Ik moet nog wel met een kleine borstel de lastige hoekjes nabewerken, en dan kan het losse spul verder ontvet worden.

En ook de la nog even geschuurd. Die gaat ook gewoon in zijn geheel in de carrosseriekleur.

En toen maar naar huis gegaan. Hopen dat ik morgen beter ben zodat ik 's avonds weer aan de slag kan.

Het deurtje in de aluplamuur.

Ook de onderkant van de voorkant.

En na wat schuurwerk het dunne werk met polyesterplamuur:

De binnenkant van de reservewielklep is zo mooi geworden dat ik hem gewoon ga laten spuiten. Alleen aan de onderkant ga ik dat wat royaler zijn met nadenkit, want daar kan wel eens een steentje tegenaan komen.

Dan tijd voor het losse spul.

Al het dikke gegoten metaal wordt kaal geborsteld en het dunnere kaal geschuurd. Er zit te veel verf om om te laten zitten.
En kijk eens wat in aan de binnenkant van de voordeurscharnieren vind. Nooit geweten dat daar een nummer staat. Is dat het nummer dat het chassis had in de Citroen fabriek?

Ook bij de andere.

Met dit als resultaat. Ik moet nog wel met een kleine borstel de lastige hoekjes nabewerken, en dan kan het losse spul verder ontvet worden.

En ook de la nog even geschuurd. Die gaat ook gewoon in zijn geheel in de carrosseriekleur.

En toen maar naar huis gegaan. Hopen dat ik morgen beter ben zodat ik 's avonds weer aan de slag kan.
Na veel ge-experimenteer, definitief de juiste kleur gevonden. Op de foto is het niet zo goed te zijn, maar ik ben helemaal gelukkig. Echt perfect.

Twee blindmoeren geplaatst voor de kentekenplaat achter.

En de laatste losse delen geborsteld en geschuurd. Weer zo'n mooi nummer.

En hier het systeem om straks mijn bus weer in elkaar te zetten

Dan kan de bus leeg om één voor één de naden van alle losse onderdelen te kitten.

Eerst het achterdeurtje. Vooral onder de rubbers, want op die naden roest het altijd.

En de naden bij het neusje.

En achter de roosters maar helemaal inkitten, want hier zit een gelast plaatje omdat de oude roosters zijn uitgeboord.

En de onderkant van de klep is gelast. Deze kon niet geplamuurd worden, en moet dus in de kit.

De achterkant wordt ook gespoten, maar mag ruim in de kit want die zie je toch nooit.

Vooral op de lasnaad.

De onderkant van de schuifdeur is ook gelast.

En aan de binnenkant en onderkant in de kit.

De deuren.

bij de raamrand is gelast en zitten gaatjes. Kitten, dus. Komt onder het raamrubber, daar zie je toch niets van.

En onder de rubbers.

Deze konden niet echt dichtgelast worden. Kitten dus, later prikken we wel weer afwateringsgaatjes.

En de binnenkant van de benzineklep. Wordt wel gespoten, maar hoeft niet netjes. Liever goed beschermd.

De buitenkant moet natuurlijk wel netjes.

En de bovenkant van de achterklep.

En de bus wordt langzaam voller...

Nog wat aan de bumper doen.

En daar kan ook geen vocht meer tussen komen.

En dan meteen de achterkant in de spuitkit.

Hatsiekidee. Dan het neusje nog even aan de binnenkant volblazen.

Alles is klaar om naar de spuiter te gaan. Vrijdag gaat het gebeuren. Tot dan ben ik er klaar mee

Twee blindmoeren geplaatst voor de kentekenplaat achter.

En de laatste losse delen geborsteld en geschuurd. Weer zo'n mooi nummer.

En hier het systeem om straks mijn bus weer in elkaar te zetten

Dan kan de bus leeg om één voor één de naden van alle losse onderdelen te kitten.

Eerst het achterdeurtje. Vooral onder de rubbers, want op die naden roest het altijd.

En de naden bij het neusje.

En achter de roosters maar helemaal inkitten, want hier zit een gelast plaatje omdat de oude roosters zijn uitgeboord.

En de onderkant van de klep is gelast. Deze kon niet geplamuurd worden, en moet dus in de kit.

De achterkant wordt ook gespoten, maar mag ruim in de kit want die zie je toch nooit.

Vooral op de lasnaad.

De onderkant van de schuifdeur is ook gelast.

En aan de binnenkant en onderkant in de kit.

De deuren.

bij de raamrand is gelast en zitten gaatjes. Kitten, dus. Komt onder het raamrubber, daar zie je toch niets van.

En onder de rubbers.

Deze konden niet echt dichtgelast worden. Kitten dus, later prikken we wel weer afwateringsgaatjes.

En de binnenkant van de benzineklep. Wordt wel gespoten, maar hoeft niet netjes. Liever goed beschermd.

De buitenkant moet natuurlijk wel netjes.

En de bovenkant van de achterklep.

En de bus wordt langzaam voller...

Nog wat aan de bumper doen.

En daar kan ook geen vocht meer tussen komen.

En dan meteen de achterkant in de spuitkit.

Hatsiekidee. Dan het neusje nog even aan de binnenkant volblazen.

Alles is klaar om naar de spuiter te gaan. Vrijdag gaat het gebeuren. Tot dan ben ik er klaar mee

-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Ziet er goed uit Ree. Nou maar hopen dat het spuiten van je plaatwerk sneller gaat dan het plaat van mijn 2cv.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Na een week kan ik hem ophalen.
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Dat is bij mij wat anders. Ik heb mijn spatborden en deuren na een jaar nog niet terug
Net mijn administratie bijgewerkt. Er zitten nu precies 1000 uurtjes in mijn bus.
Nadat mijn vlucht vandaag acht uur vertraging had, is het me toch nog gelukt om het busje naar de spuiter te brengen. Eerst de losse onderdelen uit de bus gehaald, de houten vloer eraf en het reservewiel achter gelaten.

En ondanks dat er geen dashbord in zit en hij al meer dan een jaar stil staat, liep het busje in no-time. Even met het handje de benzine oppompen en hij startte direct. Hoezee.

Dat scheelt duwwerk.

En daar staat ie dan.

Een grote leegte achterlatend.

De losse onderdelen mee.

De boel vastsjorren.

En dan begint het natuurlijk te regenen...

Maar klaar om te gaan.

En dan zijn we bij de spuiter. Weer lekker naar binnen tuffen.

Nu kan hij van het weekend lekker drogen. Eind volgende week kan ik hem ophalen.

En ondanks dat er geen dashbord in zit en hij al meer dan een jaar stil staat, liep het busje in no-time. Even met het handje de benzine oppompen en hij startte direct. Hoezee.

Dat scheelt duwwerk.

En daar staat ie dan.

Een grote leegte achterlatend.

De losse onderdelen mee.

De boel vastsjorren.

En dan begint het natuurlijk te regenen...

Maar klaar om te gaan.

En dan zijn we bij de spuiter. Weer lekker naar binnen tuffen.

Nu kan hij van het weekend lekker drogen. Eind volgende week kan ik hem ophalen.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
je ziet er wel slecht uit na al dat harde werk!
.

.

-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Nou, wat kan een mens veranderen na zo'n klus
Haha, ik moest natuurlijk wel iemand met BE rijbewijs charteren, want zelf mag ik met zo'n combinatie niet rijden...
Ze hebben er zin in. HY is drooggeblazen, ontvet en afgeplakt.

In de grondverf geblazen:

En direct daarna in de Blanc Paros.

Omdat ze wat voor lopen op schema, kan ik de bus dinsdagavond ophalen. De afspraak voor vrijdag laat ik maar gewoon staan, dan kan de lak nog wat extra uitharden.

In de grondverf geblazen:

En direct daarna in de Blanc Paros.

Omdat ze wat voor lopen op schema, kan ik de bus dinsdagavond ophalen. De afspraak voor vrijdag laat ik maar gewoon staan, dan kan de lak nog wat extra uitharden.
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Je mist een paar spatborden aan de voorkant. dat weet je toch wel he.