Stom, stommer, stomst ...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Stom, stommer, stomst ...
Ach je blijft tenminste 'on topic'... 
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- LEiPiE
- Site Admin

- Berichten: 2681
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Stom, stommer, stomst ...
Haha, ja wel even gegrinnik hier 
Maar gelukkig gevonden. En inderdaad dus een overdaad benzine alleen dan ten opzichte van de minimale luchttoevoer.
Maar gelukkig gevonden. En inderdaad dus een overdaad benzine alleen dan ten opzichte van de minimale luchttoevoer.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Stom, stommer, stomst ...
Ja diagnose toch ongeveer goed
Originele opvoerpomp heb ik niet meer, dus die filter ook niet.
Die in de carb zal ik eens los maken, dat heb ik 15.000 km toch wel gedaan misschien. Is al zo lang geleden dat ik dat niet meer precies weet.
Mijn extra filter zit vlak bij de tank, met als theorie: hoe eerder in het circuit hij filtert, hoe minder ver de vuiligheid komt.
Het is niet zo'n goedkoop plastic ding, maar een stalen van 6cm doorsnede oid. De kans op lekkage acht ik heel klein, naar het is inderdaad beter om hem aan de onderdruk kant dan aan de overdruk kant te zetten.
Originele opvoerpomp heb ik niet meer, dus die filter ook niet.
Die in de carb zal ik eens los maken, dat heb ik 15.000 km toch wel gedaan misschien. Is al zo lang geleden dat ik dat niet meer precies weet.
Mijn extra filter zit vlak bij de tank, met als theorie: hoe eerder in het circuit hij filtert, hoe minder ver de vuiligheid komt.
Het is niet zo'n goedkoop plastic ding, maar een stalen van 6cm doorsnede oid. De kans op lekkage acht ik heel klein, naar het is inderdaad beter om hem aan de onderdruk kant dan aan de overdruk kant te zetten.
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Stom, stommer, stomst ...
Hey Ferry ... niet overdrijven hè ...
Ben al heel blij en tevreden dat - na die blunder - de hele bubs nu "zoeft als een naaimachientje".
't Is en blijft spannend, zo'n "eerste moment". De vraag "of je alles wel goed gedaan hebt ... ". Zul jij strax óók meemaken. Daarnaast is - naast dit onvolprezen Forum - een "morele en tevens technische back-up c.q. sparring-partner" óók niet te versmaden ... (bedankt Jacques !).
Afijn, nu eerst a.s. maandag door de APK zien te komen. Vervolgens op de koffie bij de RDW: als ik links en rechts verneem dat de meeste TUB 's doorgaans een gewicht van rond de 1500 kg (of vaak minder) hebben wil ik wel eens weten waar dat "overgewicht" van Otje (1968 kg !!) in zit.
Wordt (alsnog) vervolgd.
Ach ... dit alles "ter leringhe ende vermaeck ..." en vooral:
"Discendo discimus", oftewel: "al lerende wordt men wijzer".
Ben al heel blij en tevreden dat - na die blunder - de hele bubs nu "zoeft als een naaimachientje".
't Is en blijft spannend, zo'n "eerste moment". De vraag "of je alles wel goed gedaan hebt ... ". Zul jij strax óók meemaken. Daarnaast is - naast dit onvolprezen Forum - een "morele en tevens technische back-up c.q. sparring-partner" óók niet te versmaden ... (bedankt Jacques !).
Afijn, nu eerst a.s. maandag door de APK zien te komen. Vervolgens op de koffie bij de RDW: als ik links en rechts verneem dat de meeste TUB 's doorgaans een gewicht van rond de 1500 kg (of vaak minder) hebben wil ik wel eens weten waar dat "overgewicht" van Otje (1968 kg !!) in zit.
Wordt (alsnog) vervolgd.
Eeeuuuhhh ... Ewald: nee duzzz ... maar nèt àndersom. Doordat die prop toiletpapier in de weg zat kreeg de carburateur te wéinig benzine, dus door de choke helemaal uit te trekken (choken = de toevoer van lucht (lees: zuurstof) verminderen, dus méér benzine (= rijker gasmengsel) aanzuigen) ontstond er een gasmengsel met nèt genoeg benzine erin om de hele boel nog een beetje (hortend en stotend) aan het draaien te houden ...En inderdaad dus een overdaad benzine alleen dan ten opzichte van de minimale luchttoevoer
Ach ... dit alles "ter leringhe ende vermaeck ..." en vooral:
"Discendo discimus", oftewel: "al lerende wordt men wijzer".
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- LEiPiE
- Site Admin

- Berichten: 2681
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Stom, stommer, stomst ...
Euh ja, da's waar ook. 't was al laatOtje schreef:Eeeuuuhhh ... Ewald: nee duzzz ... maar nèt àndersom. Doordat die prop toiletpapier in de weg zat kreeg de carburateur te wéinig benzine, dus door de choke helemaal uit te trekken (choken = de toevoer van lucht (lees: zuurstof) verminderen, dus méér benzine (= rijker gasmengsel) aanzuigen) ontstond er een gasmengsel met nèt genoeg benzine erin om de hele boel nog een beetje (hortend en stotend) aan het draaien te houden ...
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Stom, stommer, stomst ...
Oh ja: afgelopen maandag rolde Otje moeiteloos (
) door de APK-keuring. Weer "veilig" voor de komende twee jaar ! Althans ... (had het zelf al gemerkt): teneinde volgende week bij de RDW een zo licht mogelijk totaal-gewicht te creëren (i.v.m. de weging t.b.v. de M.R.B. ... zucht ...) is Otje ontdaan van elk grammetje "overgewicht". Daardoor ging plots het "rem-gebeuren" aan de achterzijde héél ànders reageren dan voorheen bij (standaard-) volle vakantie-bepakking. Oftewel: bij het "ampel" beroeren van het rem-pedaal blokkeert (in dit geval) het rechter-achterwiel onmiddelijk.
Suggesties ?
Suggesties ?
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Stom, stommer, stomst ...
Hoi Gert,
Je hebt in principe drie opties.
1. De remkrachtverdeler goed afstellen.
2. Altijd met een beladen bus rijden en de verdeler overbruggen.
3. Altijd met lege bus rijden, verdeler overbruggen én kleinere remschoenen monteren.
Zelf rijd ik met optie 2 en ik herken hetzelfde gedrag bij een lege bus. Voor een éénmalig ritje naar het RDW kan je heel voorzichtig rijden, maar daarnaast zie ik niet zo snel een andere oplossing dan 1. Je schoenen scheef afstellen zodat slechts een deel van de schoen aangrijpt om optie 3 na te bootsen helpt misschien, maar dat lijkt me niet wenselijk.
Ik ben benieuwd naar je gewicht na weging.
Je hebt in principe drie opties.
1. De remkrachtverdeler goed afstellen.
2. Altijd met een beladen bus rijden en de verdeler overbruggen.
3. Altijd met lege bus rijden, verdeler overbruggen én kleinere remschoenen monteren.
Zelf rijd ik met optie 2 en ik herken hetzelfde gedrag bij een lege bus. Voor een éénmalig ritje naar het RDW kan je heel voorzichtig rijden, maar daarnaast zie ik niet zo snel een andere oplossing dan 1. Je schoenen scheef afstellen zodat slechts een deel van de schoen aangrijpt om optie 3 na te bootsen helpt misschien, maar dat lijkt me niet wenselijk.
Ik ben benieuwd naar je gewicht na weging.
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Stom, stommer, stomst ...
Mwa ... heb weliswaar geen weegschaal in huis maar het zal een paar kilo méér zijn dan op mijn trouwdag, zo'n ... tig jaar geleden ...Ik ben benieuwd naar je gewicht na weging
Maar Ree: thanxxx voor het meedenken; ikzelf ga Otje - na die weging - weer "vullen" met alle standaard-huisraad e.d. die normaliter het hele jaar door erin - en aan zit en dàn nog eens kijken naar het remgedrag.
Wordt vervolgd.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Stom, stommer, stomst ...
Tja, de titel van dit topic blíjft me achtervolgen ...
Bij weging door de RDW bleek Otje ìets lichter te zijn dan vermeld op het kenteken: wel 6 kilo !!
Oftewel: het "ledig" gewicht is nu dus 1862 kg. Echter niet de moeite waard om dáár het kentekenbewijs voor te laten wijzigen.
Maar, conform eerdergenoemde "titel", had ik achteraf bekeken het wegen beter bij de plaatselijke Boerenbond kunnen laten doen; die hebben een weegbrug voor vrachtauto's.
Want: eenmaal gewogen gingen de (eerst één ... en daarna wel drie ...) heren RDW-controleurs nog even een inspectie op Otje toepassen en - er viel verder niets op- of aan te merken - richtten hun aandacht op het chassisnummer.
Ik had het eigenlijk kunnen weten. In mijn restauratie-ijver heb ik - zo rond 2005 - de totaal doorgeroeste "banaan" aan de bijrijderskant vernieuwd (en de oude er compleet uit geslepen en naar het "oud ijzer" gedaan). Naderhand, bij de eerste APK-keuring na de restauratie, bleek plots het chassisnummer onvindbaar ...
Met wat vriendenhulp en een stel slagcijfers werd dat probleem toen opgelost. Netjes (dachten wij ...) ingeslagen in de chassisbalk.
Kennelijk niet netjes genoeg; de RDW heeft mijn kentekenbewijs ingenomen en is een diepgravend onderzoek begonnen naar de identiteit van Otje.
Mocht alles kloppen dan gaan zij Otje opnieuw voorzien van het chassisnummer à raison van (minimaal) EUR 100,=.
Blijft spannend, zo'n leven als rHYder ...
P.S.: heb inmiddels alle "vaste" huisraad en toebehoren weer in en aan Otje toegevoegd. Het "remprobleem" is prompt opgelost !
Bij weging door de RDW bleek Otje ìets lichter te zijn dan vermeld op het kenteken: wel 6 kilo !!
Oftewel: het "ledig" gewicht is nu dus 1862 kg. Echter niet de moeite waard om dáár het kentekenbewijs voor te laten wijzigen.
Maar, conform eerdergenoemde "titel", had ik achteraf bekeken het wegen beter bij de plaatselijke Boerenbond kunnen laten doen; die hebben een weegbrug voor vrachtauto's.
Want: eenmaal gewogen gingen de (eerst één ... en daarna wel drie ...) heren RDW-controleurs nog even een inspectie op Otje toepassen en - er viel verder niets op- of aan te merken - richtten hun aandacht op het chassisnummer.
Ik had het eigenlijk kunnen weten. In mijn restauratie-ijver heb ik - zo rond 2005 - de totaal doorgeroeste "banaan" aan de bijrijderskant vernieuwd (en de oude er compleet uit geslepen en naar het "oud ijzer" gedaan). Naderhand, bij de eerste APK-keuring na de restauratie, bleek plots het chassisnummer onvindbaar ...
Met wat vriendenhulp en een stel slagcijfers werd dat probleem toen opgelost. Netjes (dachten wij ...) ingeslagen in de chassisbalk.
Kennelijk niet netjes genoeg; de RDW heeft mijn kentekenbewijs ingenomen en is een diepgravend onderzoek begonnen naar de identiteit van Otje.
Mocht alles kloppen dan gaan zij Otje opnieuw voorzien van het chassisnummer à raison van (minimaal) EUR 100,=.
Blijft spannend, zo'n leven als rHYder ...
P.S.: heb inmiddels alle "vaste" huisraad en toebehoren weer in en aan Otje toegevoegd. Het "remprobleem" is prompt opgelost !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Stom, stommer, stomst ...
Dat is balen Gert!
Duimen voor een goede afloop anders worden het wel erg dure 6 kilo HY.
Ook daar zijn wel weer oplossingen
Voordat je daartoe over gaat eerst afwachten wat de heren RDW vinden van je lieftallige Otje. Je hebt vast genoeg foto's van hele restauratieproces.
Duimen voor een goede afloop anders worden het wel erg dure 6 kilo HY.
Ook daar zijn wel weer oplossingen
Re: Stom, stommer, stomst ...
Als je 8 liter benzine extra in je tank gooit, zit je weer op het oude gewicht.........
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Stom, stommer, stomst ...
Mwa ... sg. benzine = 0,72.
Zou dus ca. 8,333 liter benzine zijn.
Maar de RDW is een "rijks-instelling"; ben benieuwd hoe snel er enige "schot in de zaak" komt ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Stom, stommer, stomst ...
Mag je dan met je auto wel naar huis rijden, ondanks het ingenomen kenteken?
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Stom, stommer, stomst ...
Otje is sinds september "geschorst". Ik had daarom een afspraak met de RDW gemaakt en die schriftelijk laten bevestigen. Hierdoor mocht ik dus tóch op dié dag de weg op.
Daarnaast heb ik een soort vrijwaringsverklaring ontvangen vanwege het ingenomen kentekenbewijs en kon ik gewoon terug naar huis rijden.
Daarnaast heb ik een soort vrijwaringsverklaring ontvangen vanwege het ingenomen kentekenbewijs en kon ik gewoon terug naar huis rijden.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)