Pagina 1 van 2

Dubbele achteras

Geplaatst: wo jun 13, 2007 8:50 am
door Ree
Deze heb ik nog nooit eerder gezien...

Afbeelding

Ree

Geplaatst: wo jun 13, 2007 3:29 pm
door Bert Peihak
Wauw, wat een bus. Maar zou een dubbele achteras bij deze lengte van de HY nou echt voordelen hebben?

Bert

Geplaatst: wo jun 13, 2007 3:37 pm
door Ree
Ik denk dat het voornamelijk nadelen heeft. Het maximum laadvermogen zal waarschijnlijk ook niet toenemen.

Als de achterassen star zijn, zal het bochtenwerk er niet beter op worden.

Groet,

Ree

Geplaatst: wo jun 13, 2007 3:47 pm
door Bert Peihak
Zo te zien is dit een bus uit de jaren vijftig. In die tijd reden er ook al autobussen met een dubelle achterassen. Maar wat je zegt Ree, met starre achterassen zie ik hem niet makkelijk een bochtje in de binnenstad nemen. Als we van het gunstigste geval uitgaan met hoeveel kilo zou het laadvermogen dan kunnen toenemen?

Bert

Geplaatst: wo jun 13, 2007 3:59 pm
door Ree
Tja, een HY1600 heeft een max gewicht van 3000 KG. Voor meer dan 500 KG extra laadvermogen zou je een ander rijbewijs nodig hebben en logischerwijs dus niet voor een bestelbus meer kiezen. Met een 1400 is er meer te winnen.

Aan de andere kant, dit is een bus van voor 63 en toen was de regelgeving ongetwijfeld anders.

Maar dit is volgens mij gewoon iemand die met een ouwe bus en een lasapparaat aan de slag is gegaan, gewoon omdat het kan. Niet omdat het nuttig is. Met name omdat het nogal lelijk gedaan is. Zie maar de volgende foto's...

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Ree

Geplaatst: wo jun 13, 2007 4:19 pm
door Bert Peihak
Ree schreef:Maar dit is volgens mij gewoon iemand die met een ouwe bus en een lasapparaat aan de slag is gegaan, gewoon omdat het kan. Niet omdat het nuttig is. Met name omdat het nogal lelijk gedaan is.
Het is inderdaad bij de beide achterwielschermen te zien. Omdat ze aan weerszijden van het wiel niet evenver doorlopen krijg je dit verschil. Weet jij iets van het bedrijf dat ermee rijdt?

Bert

Geplaatst: wo jun 13, 2007 5:00 pm
door Ree
Nope, ik weet niets naast de foto's.

De URL van http://www.lightningleisure.com/ bestaat wel echt, het bedrijf bestaat blijkbaar nog. Je kan ze een mailtje sturen...

Groet,

Ree

Geplaatst: wo jun 13, 2007 7:05 pm
door Bert Peihak
Ree,

Het mailtje om inlichtingen over de bus is verstuurd.
Ik wacht het af.

Bert

Geplaatst: do jun 14, 2007 2:42 pm
door HYmartijn
Ha Ha best een hilarisch ding eigenlijk.
Die van mij is denk ik ongeveer net zo lang maar wel met een as minder, lijkt me prettiger rijden,

zou deze meer gewicht kunnen hebben??
groet,

Martijn

Geplaatst: vr jun 15, 2007 9:49 am
door hy belge
Mij lijkt het dat ze een extra kontje aan een standaard bus gelast hebben.
Hier in de buurt staat een hy marktwagen die ook een dubbele achteras heeft.
Ik zal er eens foto's van maken hij beschikt trouwens ook over een speciale opbouw.

Geplaatst: ma jun 18, 2007 7:22 pm
door Bert Peihak
Op mijn vraag over de dubbelle achteras kreeg ik volgende mail terug.

"Hi Bert

Yes i still own the H van

It was made longer by me as it had a rusty back panel and i had a spare body that was no good at the front so i joined the 2 together to make a six wheel H van

I will try to find some more photos and email them to you

Regards

Dave Hutty"

Bert

Geplaatst: ma jun 18, 2007 8:12 pm
door citrofielnl
Geining ding, de veronderstelling van het lasapparaat lijkt dus wel te kloppen... :-)

Gr CitrofielNL

Geplaatst: ma jun 18, 2007 11:54 pm
door Boudewijn
Ben benieuwd naar foto's van de onderkant.

Geplaatst: wo jun 20, 2007 7:17 pm
door Bert Peihak
hy belge schreef:Hier in de buurt staat een hy marktwagen die ook een dubbele achteras heeft.
Ik zal er eens foto's van maken hij beschikt trouwens ook over een speciale opbouw.
Ik ben benieuwd.

Bert :roll:

Geplaatst: zo jul 01, 2007 9:51 pm
door De sleutelaar
Ik had ook al foto's van deze bus gezien. Of het zinvol is weet ik niet, maar het heeft wel iets vindt ik zo'n dubbele as. Oogt wel stoer