Bougies sleutel

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
rene51
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bougies sleutel

Bericht door rene51 »

Is er voor de Hy een speciale bougiesleutel te krijgen...? Ik zit altijd te klooien met de achterste 2 omdat mijn bougiessleutels net iets te lang is of net te kort...
Tussenmaat is hier in groningen niet te krijgen, ben al 4 zaken afgeweest....
Rene
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 14-VR-VF

Re: Bougies sleutel

Bericht door MicHYl »

Ik ken je probleem! Ik heb een lange dopsleutel gekocht en daar een stuk vanaf gezaagd. Niet ideaal maar werkt prima. Iemand een betere tip?
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
wim.van.nieff
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: 20-MB-45
Contacteer:

Bericht door wim.van.nieff »

Een pijpsleutel werkt voor mij prima. Deze komt door zijn beperkte lengte nét boven het kleppendeksel uit zodat de schroevendraaier om hem te draaien er niet in past, maar met een bahco kun je hem nog prima ronddraaien...
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door MicHYl »

Ik heb een gat geboord door de pijpsleutel zodat je met een pen of bijv een schroevendraaier de bougies los kan draaien.

Trouwens onlangs een mooi akkefietje gehad bij het losdraaien van de bougies: het metalen dopje (bovenaan het opzetstukje) viel in het gat van de bougie. Bougie zat er gelukkig nog wel in. Ben uuuuren bezig geweest om dat dopje eruit te krijgen. Na het fabriceren van allerlei vernuftige Mc Guyver gereedschappen bleek een opzetstuk voor de stofzuiger om verwarmingen te zuigen de oplossing te zijn.
Goede oefening voor mijn geduld :)
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

of pijpsleutel met daarop dop en ratel
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

ik heb een bougiedop verlengt door er een stukje buis tussen te lassen.
Dan kan ik er gewoon de ratel op zetten.
wim.van.nieff
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: 20-MB-45
Contacteer:

Bericht door wim.van.nieff »

MicHYl schreef:Ik heb een gat geboord door de pijpsleutel zodat je met een pen of bijv een schroevendraaier de bougies los kan draaien.

Trouwens onlangs een mooi akkefietje gehad bij het losdraaien van de bougies: het metalen dopje (bovenaan het opzetstukje) viel in het gat van de bougie. Bougie zat er gelukkig nog wel in. Ben uuuuren bezig geweest om dat dopje eruit te krijgen. Na het fabriceren van allerlei vernuftige Mc Guyver gereedschappen bleek een opzetstuk voor de stofzuiger om verwarmingen te zuigen de oplossing te zijn.
Goede oefening voor mijn geduld :)
Oei MicHYl, wat een geluk dat de bougie er nog in zat; je moet er toch niet aan denken dat zo'n dopje in je cilinder verdwijnt :shock:
rene51
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door rene51 »

Ok...nog niet aangedacht om mijn te grote sleutel wat af te zagen....kijken of of dit lukt met mijn slijptolletje...
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

'k kan je óók de "aangepaste" pijpsleutel adviseren. Wanneer je daarnaast in die pijp eerst een (passend) rubber O-ringetje perst komt de hele bougie er - na het losdraaien - meteen mee uit ...
Of (alternatief): je schuift eerst een stukje (kunststof) benzineleiding over het punt-dopje van de bougie. Kun je nèt met twee vingers bij. Vervolgens de pijpsleutel dáár overheen, bougie losdraaien, pijpsleutel weer voorzichtig verwijderen en met behulp van dat stukje leiding til je de bougie er zó uit.
Dat stukje leiding kun je in omgekeerde volgorde natuurlijk óók weer gebruiken om de bougie er de eerste "slagen" mee recht in het bougie-gat terug te zetten ...

Suc7 ! :D
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door MicHYl »

Dat is een hele praktische tip Gert! Bedankt.
rene51
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door rene51 »

Ok, bedankt..ga volgende week ff aan de gang...
Plaats reactie