Accu bijgeplaatst
Accu bijgeplaatst
Vorige week aan het knutselen geslagen. Ik heb er een accu bijgezet. Met wat freubelwerk heb ik van wat plaatmateriaal een extra accubak gemaakt die links van de versnellingsbak gemonteerd is. Kan precies en neemt geen extra ruimte in in het interieur. Zo heb ik hier de huishoudaccu ingeplaatst met een relais wordt deze bijgeladen via de dynamo.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
via de tip uit de rubriek met de vraag waar de D+ zich bevindt, van het Hella relais, heb ik deze aangeschaft. nu met inbouwen blijkt uit het schema dat het gemaakt is voor een wisselstroom dynamo, terwijl naar mijn weten in de HY een gelijkstroomdynamo zit met spanningsregelaar. dit kan betekenen dat er dalijk een te hoog aantal volts (14V) op deze accu komt te staan? toch? moet dan vanaf de spanningsregelaar een draad naar het relais i.p.v. direct vanaf de dynamo? en welke aansluiting moet ik dan hebben?
en op het schema staat ook een zekering van 2x25 A. waarom is dit?
moeten dit twee losse zekeringen zijn, of kan het ook gewoon een 50 A zekering zijn? ze zullen toch een reden hebben om 2x25A te schrijven...
wie o wie is hierin de specialist?
en op het schema staat ook een zekering van 2x25 A. waarom is dit?
moeten dit twee losse zekeringen zijn, of kan het ook gewoon een 50 A zekering zijn? ze zullen toch een reden hebben om 2x25A te schrijven...
wie o wie is hierin de specialist?
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Maak je hier maar niet zo druk over.Een wisselstroomdynamo maakt
wisselstroom maar daar hebben we niets aan,dus zit er in de dynamo
diodes om het gelijkstoom te maken,dus of je nu een wisselstoom of een
gelijkstroomdynamo heb,maakt niet uit wat uiteindelijk eruit komt.
Alleen levert een wisselstroom al bij een veel lager toerental de spanning.
Het nadeel is alleen dat een wisselstroomdynamo stroom nodig heb om te
kunnen laden en een gelijkstroomdynamo is net als op een fiets zelf
stroommakend.
wisselstroom maar daar hebben we niets aan,dus zit er in de dynamo
diodes om het gelijkstoom te maken,dus of je nu een wisselstoom of een
gelijkstroomdynamo heb,maakt niet uit wat uiteindelijk eruit komt.
Alleen levert een wisselstroom al bij een veel lager toerental de spanning.
Het nadeel is alleen dat een wisselstroomdynamo stroom nodig heb om te
kunnen laden en een gelijkstroomdynamo is net als op een fiets zelf
stroommakend.