Maar wel direct een diagnoseJoost schreef:Een keer tegen de startmotor aan slaan kan helpen, maar dat is geen langdurige oplossing
Starten met lader
Re: Starten met lader
-
Gerard 2cv
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: Starten met lader
Het lijk me,als hij een accu in Roemenië koopt,dat die wel tegen die temperatuur kan en dus gewoon kan starten.Hier in Holland start ook geen enkele auto meer bij -20grC
- LEiPiE
- Site Admin

- Berichten: 2681
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Starten met lader
Nou ja, ik heb nog tot 19 september de tijd om het te repareren en vertrek zo met de C1 weer naar Winterswijk, dus Murphy zal even moeten wachten.Ree schreef:Haal dan ook eerst de min los, lambal!LEiPiE schreef:(pluspool vastdraaien met een steeksleutel zonder isolatie, altijd leuk als je dan iets te ver doordraait en het chassis raakt).
![]()
Ik heb nog niet gelezen dat je een forse snok tegen de startmotor gegeven hebt. Ik denk dat dit in jouw geval tijdelijk een oplossing zal bieden...
Heb nog geen tik kunnen geven, had alleen een rubber hamer onder handbereik en dat hielp niet veel
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Online
Re: Starten met lader
de accu is toch degene die de plus aan de startmotor geeft? Lijk me dat hij dan wél mee doet.Gerard 2cv schreef:Dit volg ik niet helemaal,er zit toch een relais tussen de accu en de startmotor.
Als je dan de startmotor een plus geeft doet de accu toch nooit mee.
- LEiPiE
- Site Admin

- Berichten: 2681
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Starten met lader
Nou, eventjes een dagje thuis.
Toch even proberen: tot drie keer toe sloeg ie aan, daarna weer niks.
Dus heb de startmotor uitgebouwd. Inderdaad zoals gedacht: een moer los, een bout los en dan maar er op los rammen (NB: let er op dat je niet de schroefdraad er af slaat! - is mij zowaar gelukt die heel te houden
) ... een 2x4 balkje van een meter en een moker van 1.5kilo deden samen met de WD40 hun werk wel 
Eerste 2 cm door 't balkje tegen de rand aan te zetten en 'm er als een soort wig tussen te tikken. Rest door de balk aan het uiteinde van de startmotor te zetten en er mee op en neer te wrikken en met de andere hand de startmotor opzij schuiven).
Als tip: zonder spruitstuk is 't handiger er bij komen, maar het is te doen met.
Aangesloten op de plus, min er tegenaan tikken (kan de min-klem nergens aan klemmen
) en jawel, loopt gewoon. Alleen: het tandwiel (heet dat niet een rondsel? naja
) glijdt niet naar het uiteinde van de spil. Kon zo geen missende onderdelen herkennen. Hoort dat zo als ie los op de werkbank ligt? En hij is ook niet elke keer even enthousiast, lijkt een beetje of de fut er uit is zeg maar.
Dat zal het probleem zijn. Maar, hoe los je dat op?
Toch even proberen: tot drie keer toe sloeg ie aan, daarna weer niks.
Dus heb de startmotor uitgebouwd. Inderdaad zoals gedacht: een moer los, een bout los en dan maar er op los rammen (NB: let er op dat je niet de schroefdraad er af slaat! - is mij zowaar gelukt die heel te houden
Eerste 2 cm door 't balkje tegen de rand aan te zetten en 'm er als een soort wig tussen te tikken. Rest door de balk aan het uiteinde van de startmotor te zetten en er mee op en neer te wrikken en met de andere hand de startmotor opzij schuiven).
Als tip: zonder spruitstuk is 't handiger er bij komen, maar het is te doen met.
Aangesloten op de plus, min er tegenaan tikken (kan de min-klem nergens aan klemmen
Dat zal het probleem zijn. Maar, hoe los je dat op?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
Gerard 2cv
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: Starten met lader
Hallo Leipie.Zijn de lagers en de borstels nog goed? als hij te langzaam draait komt de Bendix (tandwiel) ook moeilijk naas voor
- LEiPiE
- Site Admin

- Berichten: 2681
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Starten met lader
Ik heb 'm net open gehaald, maar zie niet echt iets bijzonders.Gerard 2cv schreef:Hallo Leipie.Zijn de lagers en de borstels nog goed? als hij te langzaam draait komt de Bendix (tandwiel) ook moeilijk naas voor
(het is overigens een 12V Paris-Rhone met Bendix mechanisme (hij is er ook met Bendana schijnt)).
Lager draait goed en tandwiel zelf ook (als ik 'm oppak aan het tandwiel rolt ie direct naar het uiteinde door z'n eigen gewicht) en de koolborstels zien er zo op het oog ook goed uit. En aangezien ik 'm nu niet meer in elkaar krijg mag ik aannemen dat de koolborstels ook nog voldoende lengte hebben
Alleen: hoe zou je de koolborstels moeten vervangen? Het geheel zit nogal stevig vast als ik het zo zie?
Wat me wel opviel is dat die dikke veer aan een kant platter is dan aan de andere kant, maar het is me niet helemaal duidelijk waar deze voor dient en of dat de werking kan beinvloeden. Het lijkt meer bedoeld te zijn om klappen op te vangen?
Vraag me alleen af wat er allemaal gesmeerd zou moeten zijn. Het hele binnenwerk heeft een laagje opgedroogd vet overal overheen zitten, maar ik neem aan dat de spoelen de rotor niet moeten raken en dat daar ook geen vet tussen moet zitten. Lagertje en uiteinde (kon daar niet echt een lager ontdekken) zal een streepje kopervet geen kwaad kunnen.
nog een paar plaatjes
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
Gerard 2cv
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: Starten met lader
Als ik je foto's zit te bekijken,valt me op,dat je hem goed schoon mag maken en de as onder de Bendix en de lagers smeren met olie.Als je een bronzen busje wil smeren pomp je er olie in en drukt met je vinger het klem,dan perst de olie in het brons.De koolborstel zien er nog goed uit.Bij vervangen een hele grote soldeerbout gebruiken.
- LEiPiE
- Site Admin

- Berichten: 2681
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Starten met lader
Dat schoonmaken had ik al naar zitten kijken, moet nog even kijken wat daar de handigste manier voor is. De spoel is met stof bedekt, dus een harde borstel is dan al bijna te veel van het goede.
En die veer hoort wel zo te zijn?
En die veer hoort wel zo te zijn?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
Gerard 2cv
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: Starten met lader
Nee,laat die spoel maar zitten,hooguit wat lucht.maar wel de Bendix en borstels
Ja,die veer hoort zo,om de klap in het vliegwiel een beetje te regelen
Ja,die veer hoort zo,om de klap in het vliegwiel een beetje te regelen
Online
Re: Starten met lader
kun je een foto maken van je anker?
dat is dat stuk koper waar je koolborstels tegenaan lopen.
dat is dat stuk koper waar je koolborstels tegenaan lopen.
- LEiPiE
- Site Admin

- Berichten: 2681
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Starten met lader
Anker is schoon (met contactspray en 400 grid nat schuurpapier heel licht opgeschuurd):

(was al niet echt vies).
En ik vroeg me af hoe ik 'm in godesnaam in elkaar zou krijgen aangezien ik de koolborstels niet kon inknijpen... bleek de achterkant bij mij gewoon vastgeverfd te zitten... zo zonder achterkant is 't een stuk makkelijker werken en zo is te zien dat om de koolborstels te vervangen er geen soldeerbout nodig is

(was al niet echt vies).
En ik vroeg me af hoe ik 'm in godesnaam in elkaar zou krijgen aangezien ik de koolborstels niet kon inknijpen... bleek de achterkant bij mij gewoon vastgeverfd te zitten... zo zonder achterkant is 't een stuk makkelijker werken en zo is te zien dat om de koolborstels te vervangen er geen soldeerbout nodig is
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin

- Berichten: 2681
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Starten met lader
Weer even in elkaar gezet en weer gemonteerd (gaat bijna net zo stroef). Geen verbetering, smeren en contacten opschonen was 't dus niet.
Waar het bij nader luisteren naar klinkt is dat de startmotor domweg het vliegwiel niet rond kan krijgen en in andere gevallen niet ver genoeg uitdraait om in het vliegwiel te grijpen.
Ook wat minder nette tests gedaan: gestart met de slinger en dan de startmotor bedienen. De ene keer stopt de motor (ergo: de startmotor blokkeert het ronddraaien) en de andere keer draait ie wel mee.
Het is maar vreemd, maar kan denk ik wel concluderen dat deze stuk is.
Waar het bij nader luisteren naar klinkt is dat de startmotor domweg het vliegwiel niet rond kan krijgen en in andere gevallen niet ver genoeg uitdraait om in het vliegwiel te grijpen.
Ook wat minder nette tests gedaan: gestart met de slinger en dan de startmotor bedienen. De ene keer stopt de motor (ergo: de startmotor blokkeert het ronddraaien) en de andere keer draait ie wel mee.
Het is maar vreemd, maar kan denk ik wel concluderen dat deze stuk is.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
citrofielnl
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Starten met lader
toch niet stiekem een brakke accu?
- LEiPiE
- Site Admin

- Berichten: 2681
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Starten met lader
Ja, dat begin ik nu ook te denken. Al doet alles 't verder goed. De startmotor ligt op dit moment op de werkbank bij Kamperman in Groenlo (schijnen heel wat HYs in onderhoud te hebben (gehad)).
Die zou even kijken of hij wat kon vinden.
Tot die tijd is 't slingeren geblazen en als het tegenzit kom ik dus ook slingerend naar Munster
Die zou even kijken of hij wat kon vinden.
Tot die tijd is 't slingeren geblazen en als het tegenzit kom ik dus ook slingerend naar Munster
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald