Conclusie; Balanceren is zeker aan te raden.
Wielen balanceren, ervaringen
Wielen balanceren, ervaringen
Even beetje off topic. Ik had nooit de banden van de HY laten balanceren. "was niet nodig". Nu toch maar eens laten doen. Bij een wiel moest 136 gram worden toegevoegd! merkbaar minder trillingen. Betreft gewone velgen met 10 jaar oude Michelin 19-400 banden. Ongeveer 40.000 mee gereden. De banden specialist vond deze banden nog in prima staat.
Conclusie; Balanceren is zeker aan te raden.
Conclusie; Balanceren is zeker aan te raden.
Laatst gewijzigd door LEiPiE op ma mei 16, 2011 9:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afgesplitst van ander onderwerp
Reden: Afgesplitst van ander onderwerp
HY rijder sinds 1995.
Re: Nieuwe velgen op maat - reacties.
Dat kan ik zeker beamen! Misschien voel je de onbalans zelf wel niet, maar dat betekent nog niet dat je onderstel dit niet te voortduren krijgt
En er moet over het algemeen nogal een plakkaat lood op de velg om deze in balans te krijgen...
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Nieuwe velgen op maat
Leo: voor mij is dit een compleet "wereldvreemde" opmerking ! Als énige bandenleverancier zichzelf serieus neemt dan is het uitbalanceren van wielen met nieuwe banden een absolute vereiste ! En zéker met "velgen met geschiedenis". Het is absoluut onbestaanbaar dat, zowel de vóór- alswel de achterwielen, alles niet eerst wordt "uitgebalanceerd" alvorens e.e.a. onder jouw HY wordt gemonteerd ! Geldt overigens voor álle auto's !Ik had nooit de banden van de HY laten balanceren. "was niet nodig".
Daarnaast: probeer eens een "second opinion" over de staat van jouw (oude) banden ...
Weliswaar "slechts" met 40.000 km onder de sloffen ... maar "de leeftijd" van die banden speelt minstens nèt zo'n grote rol !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Nieuwe velgen op maat - reacties.
Het onderwerp is inmiddels al een jaar oud, maar ach, hij leeft weer 
Het is niet de bedoeling dat er meer dan 50 gram lood op een velg moet. Bij te veel lood hoort de bandenboer de band 180 graden te draaien t.o.v. de velg en opnieuw beginnen met balanceren. Kom je dan weer bij zo veel lood uit, dan kan je beter op zoek naar een andere velg want dan is ie serieus vervormd.Leo schreef: Bij een wiel moest 136 gram worden toegevoegd!
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1058
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Nieuwe velgen op maat - reacties.
....en de banden dus ook weer een jaar ouder!Ree schreef:Het onderwerp is inmiddels al een jaar oud
Re: Nieuwe velgen op maat
ach vrachtwagens balanceren ze ook bijna nooit. Grote wielen en lage voertuigsnelheid = weinig toeren van het wiel. Dus de invloed van onbalans is kleiner.Otje schreef:Leo: voor mij is dit een compleet "wereldvreemde" opmerking ! Als énige bandenleverancier zichzelf serieus neemt dan is het uitbalanceren van wielen met nieuwe banden een absolute vereiste ! En zéker met "velgen met geschiedenis". Het is absoluut onbestaanbaar dat, zowel de vóór- alswel de achterwielen, alles niet eerst wordt "uitgebalanceerd" alvorens e.e.a. onder jouw HY wordt gemonteerd ! Geldt overigens voor álle auto's !Ik had nooit de banden van de HY laten balanceren. "was niet nodig".
Daarnaast: probeer eens een "second opinion" over de staat van jouw (oude) banden ...
Weliswaar "slechts" met 40.000 km onder de sloffen ... maar "de leeftijd" van die banden speelt minstens nèt zo'n grote rol !
Een hy is net een kleine vrachtwagen
Ik heb ze bij mijn niet gebalanceerd omdat het apparaat waar ik toen mee werkte de velg niet in kon spannen vanwege het grote naafgat.
-
citrofielnl
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Nieuwe velgen op maat
ook ik rij ongebalanceerd al die jaren rond, zonder onbalans..
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1058
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Nieuwe velgen op maat
Laat voor de aardigheid eens iemand anders rijden en ga dan zelf achterin zitten of op de wielkast. Héél grote kans dat je dan denkt dat je op een massageapparaat zit in plaats van in een HY. Voorin merk je er niets van en achter probeert de onbalans de auto gaar te rammelen.citrofielnl schreef:ook ik rij ongebalanceerd al die jaren rond, zonder onbalans..
Met gebalanceerde wielen is dat voorbij en prettiger voor auto én passagiers!
Re: Nieuwe velgen op maat
Of laat voor de grap de band toch een balanceren. Je zal versteld staan hoeveel onbalans er is. Dat je onderstel dit opneemt is mooi, maar het zorgt wel voor extra slijtage.
Re: Nieuwe velgen op maat
Grappig dat zo'n off topic onderwerp als balanceren na bijna een jaar weer tot leven komt!
Mijn banden had ik gekocht bij Kwik fit hier in Haarlem. De redenen die toen opgegeven werd om niet te balanceren waren inderdaad de grote diameter en de lage maximum snelheid. Dat leek mij toe ook heel redelijk.
De trilling waren ook best wel acceptabel. De HY is so wie so niet erg trillingvrij! (Understatement) Pas, toen na banden eens echt hard waren opgepompt werd enig onbalans merkbaar.
Het balanceren, en de inspectie van de banden zijn door een gespecialiseerd banden en uitlijn bedrijf gedaan, waar ik veel vertrouwen in heb.
De banden van nu ruim 10 jaar oud zien er nog prima uit. Geen droogte scheurtjes, of wat dan ook.
Zodra ik ook maar enige twijfel krijg over de veiligheid van de banden dan zal ik deze vervangen. Voorlopig vertrouw ik de banden specialist!
groeten
Leo
Mijn banden had ik gekocht bij Kwik fit hier in Haarlem. De redenen die toen opgegeven werd om niet te balanceren waren inderdaad de grote diameter en de lage maximum snelheid. Dat leek mij toe ook heel redelijk.
De trilling waren ook best wel acceptabel. De HY is so wie so niet erg trillingvrij! (Understatement) Pas, toen na banden eens echt hard waren opgepompt werd enig onbalans merkbaar.
Het balanceren, en de inspectie van de banden zijn door een gespecialiseerd banden en uitlijn bedrijf gedaan, waar ik veel vertrouwen in heb.
De banden van nu ruim 10 jaar oud zien er nog prima uit. Geen droogte scheurtjes, of wat dan ook.
Zodra ik ook maar enige twijfel krijg over de veiligheid van de banden dan zal ik deze vervangen. Voorlopig vertrouw ik de banden specialist!
groeten
Leo
HY rijder sinds 1995.
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Wielen balanceren, ervaringen
Een soort "super-vibrator" duzzz ...Héél grote kans dat je dan denkt dat je op een massageapparaat zit in plaats van in een HY.
Leo ... heb je toevallig vaak vrouwelijke passagiers ... ? Zo ja, dan verlaten ze jouw HY geheid met een brede glimlach ...
Ach ja, ons "troetelkindje" is gewoon veelzHYdig hè ...
Maarre, even "back to the subject": óók een HY rijdt veel gestroomlHYnder en rustiger met (goed !) uitgebalanceerde wielen. Zéker de voorwielen; scheelt je een hoop getril van het stuur ! ( tenzij ... je dat juist weer "lekker vind" ... duzzz ... )
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Wielen balanceren, ervaringen
Hé Raymond, als je nu had geschreven "HY leeft weer ..." Maar zoals gewoonlijk was, is en blijft het onderwerp "Banden" een hot item onder de rHYders en dat zal wel tot in lengte der dagen blijven duren !Het onderwerp is inmiddels al een jaar oud, maar ach, hij leeft weer