Een beetje meer power zou mooi zijn.
Andere carburateur
Re: Andere carburateur
Remparachute of anker? Misschien volgas in achteruit?
Een beetje meer power zou mooi zijn.

Een beetje meer power zou mooi zijn.
HY rijder sinds 1995.
Re: Andere carburateur
Als je trommels in orde zijn, is je remvertraging net zo goed als bij een moderne auto.
-
Boudewijn
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1086
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Andere carburateur
mwa, hij voldoet misschien aan de eisen die ook aan moderne auto's gesteld worden, maar dat is wat anders. je moet veel harder trappen natuurlijk, ondanks het feit dat de trommels "zelf bekrachtigend" zijn.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: Andere carburateur
De eerste test zit erop!
Ik heb nu een carburateur van een ID19 geplaatst,
deze heeft een venturi van 27mm, dus een stuk groter dan de 20mm die er eerst op zat.
Deze carb. past op het gewone HY inlaatspruitstuk,
er moeten alleen wat dingen veranderd worden voor de aansluiting van de benzineleiding, gasstang en de choke.
Ik heb net even op de snelweg gereden en de eerste resultaten zijn:
105 km/h tegen de wind in
115 km/h met de wind mee.
Dit alles gemeten met de tomtom.
Gemiddeld zonder wind dus ongeveer 110 km/h.
Voorheen was dit 103 km/h.
Deze winst lijkt niet veel maar is behoorlijk als je bedenkt hoeveel extra vermogen nodig is om 7km sneller te rijden met een vierkant blik als de HY!
Al met al een leuk 1e resultaat.
Edwin.
Ik heb nu een carburateur van een ID19 geplaatst,
deze heeft een venturi van 27mm, dus een stuk groter dan de 20mm die er eerst op zat.
Deze carb. past op het gewone HY inlaatspruitstuk,
er moeten alleen wat dingen veranderd worden voor de aansluiting van de benzineleiding, gasstang en de choke.
Ik heb net even op de snelweg gereden en de eerste resultaten zijn:
105 km/h tegen de wind in
115 km/h met de wind mee.
Dit alles gemeten met de tomtom.
Gemiddeld zonder wind dus ongeveer 110 km/h.
Voorheen was dit 103 km/h.
Deze winst lijkt niet veel maar is behoorlijk als je bedenkt hoeveel extra vermogen nodig is om 7km sneller te rijden met een vierkant blik als de HY!
Al met al een leuk 1e resultaat.
Edwin.
- Bijlagen
-
- id19.jpg (48.57 KiB) 27776 keer bekeken
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Re: Andere carburateur
Mooi, Edwin! Die PKtjes zijn makkelijk gewonnen. Ik ben benieuwd naar je eerste resultaten mbt verbruik. Veel meer winst is mogelijk: er zijn kleine en grote dubbeltraps carburateurs beschikbaar die nog meer vermogen uit het blok kunnen halen. En daarbij theoretisch ook een beter mengsel bij verschillende toeren kan genereren. Heel leuk project!
-
Boudewijn
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1086
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Andere carburateur
dat is inderdaad een prima resultaat. ben benieuwd hoe het verder gaat.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: Andere carburateur
Kijk meteen actie en resultaten 
In vergelijking met de late 2cv blokjes is de HY met zijn kleine carburateur inderdaad geknepen.
Er valt meer uit te halen en met het nodige experimenteerwerk kan worden gekeken of het verbruik bij plaatsen van een grotere carburateur ook evenredig toeneemt.
In vergelijking met de late 2cv blokjes is de HY met zijn kleine carburateur inderdaad geknepen.
Er valt meer uit te halen en met het nodige experimenteerwerk kan worden gekeken of het verbruik bij plaatsen van een grotere carburateur ook evenredig toeneemt.
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Andere carburateur
Chapeau !
Edwin/Raymond: jullie hebben me overtuigd !
Echter: ik neem aan dat dit alles de "benzine-versie" betreft. Otje is weliswaar nog steeds aangesloten op haar originele navelstreng - de benzineslang - maar verslindt haar kilometers doorgaans op gas. Vraag me af of jullie verhaal en ervaringen dan ook voor de "gas-versie" opgaan ...
Bedankt in ieder geval voor jullie experimenteren !
Gaat wéér een "deurtje open" voor rHYders !
Salutations,
Gert
Edwin/Raymond: jullie hebben me overtuigd !
Echter: ik neem aan dat dit alles de "benzine-versie" betreft. Otje is weliswaar nog steeds aangesloten op haar originele navelstreng - de benzineslang - maar verslindt haar kilometers doorgaans op gas. Vraag me af of jullie verhaal en ervaringen dan ook voor de "gas-versie" opgaan ...
Bedankt in ieder geval voor jullie experimenteren !
Gaat wéér een "deurtje open" voor rHYders !
Salutations,
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Andere carburateur
Voor gas werkt dit ook.
Let alleen op met je toeren.
Als je harder gaat rijden maakt je motor meer toeren.
Afhankelijk van je versnellingsbak en je banden maat kan het zijn dat je blok te veel toeren maakt wat niet goed is voor dit lange slag blok.
Omdat ik een 4-bak heb en totaal een 10% langere eindoverbrenging heb dan normaal, is dit voor mij geen punt.
Ik kan dus zonder problemen 10% sneller dan normaal rijden.
De oorspronkelijke carburateur heeft om problemen te voorkomen een toerenbegrenzer, die zit niet op een ID of DS carburateur.
Als oplossing zit er in de 1-2-3 elektronische ontsteking een ingebouwde toerenbegrenzer, mocht je deze op je bus hebben zitten.
Let wel op dat je dit wel ingeschakeld hebt, even de handleiding lezen!
Edwin.
Let alleen op met je toeren.
Als je harder gaat rijden maakt je motor meer toeren.
Afhankelijk van je versnellingsbak en je banden maat kan het zijn dat je blok te veel toeren maakt wat niet goed is voor dit lange slag blok.
Omdat ik een 4-bak heb en totaal een 10% langere eindoverbrenging heb dan normaal, is dit voor mij geen punt.
Ik kan dus zonder problemen 10% sneller dan normaal rijden.
De oorspronkelijke carburateur heeft om problemen te voorkomen een toerenbegrenzer, die zit niet op een ID of DS carburateur.
Als oplossing zit er in de 1-2-3 elektronische ontsteking een ingebouwde toerenbegrenzer, mocht je deze op je bus hebben zitten.
Let wel op dat je dit wel ingeschakeld hebt, even de handleiding lezen!
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
- brammie
- HY Forum Super Expert

- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: Andere carburateur
wat raar eigenlijk dat er nu na al die jaren nog niemand is geweest die er ooit eens een andere carb op zijn hy heeft gezet!
dat wil natuurlijk wel wat zeggen over de kwaliteit
maar in de 4x4wereld word er van alles door elkaar op elkaar gezet
van motoren, versnellingsbakken, carburateurs, injecties, differencieëls
alles is eigenlijk met de juiste tijd en tools pas te maken
(zo ken ik iemand met een LT bus met volvo motor en BMW versnellingsbak, en het werkt)
de grote vraag is wat wil je er in investeren?
want dat het veel tijd en geld kost is vaak wel duidelijk
en is het die moeite allemaal waard
zelf heb ik voor de duistere kant van mijn hobbyleven(zullen we maar zeggen)
een suzuki samurai met een motor, stuurbekrachtiging en diff's van een vitara
het past niet maar met creatief denken en werken blijkt het toch makkelijk
ben nu bezig een automaatbak met een dubbele tussenbak te bouwen voor nog meer vertraging in het terrein
als je eenmaal gaat passen en meten blijkt er meer bijna pas dan je zou denken
en bijna pas is pas te maken
dus................wie gaat voor een multipointinjectie op zijn HY?
dat wil natuurlijk wel wat zeggen over de kwaliteit
maar in de 4x4wereld word er van alles door elkaar op elkaar gezet
van motoren, versnellingsbakken, carburateurs, injecties, differencieëls
alles is eigenlijk met de juiste tijd en tools pas te maken
(zo ken ik iemand met een LT bus met volvo motor en BMW versnellingsbak, en het werkt)
de grote vraag is wat wil je er in investeren?
want dat het veel tijd en geld kost is vaak wel duidelijk
en is het die moeite allemaal waard
zelf heb ik voor de duistere kant van mijn hobbyleven(zullen we maar zeggen)
een suzuki samurai met een motor, stuurbekrachtiging en diff's van een vitara
het past niet maar met creatief denken en werken blijkt het toch makkelijk
ben nu bezig een automaatbak met een dubbele tussenbak te bouwen voor nog meer vertraging in het terrein
als je eenmaal gaat passen en meten blijkt er meer bijna pas dan je zou denken
en bijna pas is pas te maken
dus................wie gaat voor een multipointinjectie op zijn HY?
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Andere carburateur
EdwinAls oplossing zit er in de 1-2-3 elektronische ontsteking een ingebouwde toerenbegrenzer, mocht je deze op je bus hebben zitten. Let wel op dat je dit wel ingeschakeld hebt, even de handleiding lezen!
Otje heeft een 123-ontsteking en die heb ik inderdaad (door Tonny v.d. Wegen) zodanig laten instellen dat de toeren begrensd zijn. Alleen al om niet méér van het blok te vergen dan dát waar het voor gemaakt is. Maar tòch nog een vraag: zorgt die grotere carburateur óók voor "sneller" optrekken ? Ben zelf niet zo geïnteresseerd in een "speedy race-HY" maar wèl in " 'n tikkie snèller wègwezen ...".
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Andere carburateur
Een carburateur met accelleratiesproeier zal de motor veel sneller op toeren doen komen!
Re: Andere carburateur
Dat klopt,
ik schat dat ik zo'n 20 tot 25% meer vermogen heb,
dus trek ik ook sneller op.
Het voelt in ieder geval wel zo!
We kunnen wel eens een vergelijkend warenonderzoek doen op een meeting of zo
ik schat dat ik zo'n 20 tot 25% meer vermogen heb,
dus trek ik ook sneller op.
Het voelt in ieder geval wel zo!
We kunnen wel eens een vergelijkend warenonderzoek doen op een meeting of zo
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Re: Andere carburateur
Moet je wel dezelfde bakverhouding hebben!
Re: Andere carburateur
Ed wat voor 4bak heb jij erachter hangen dan? hier ben ik ZEER benieuwd naar!!!
Mooie opzet zou inderdaad jou bak zijn met een Weber DGV carburateur erop. dit is een 2 traps dubbel loops met acceleratie pomp en automatisch of handbediende choke, ik had die op mijn oude capri 1.3GT Ford-kent blokje zitten, die schopte er 87PK uit. en een heel mooi vlak koppel van onderuit door het 2traps systeem.
die moet kwa maatvoreing bijna zo op de HY spruit passen, misschien een pasplaatje maar dan heb je het wel gehad.
2 en 3de versnelling wat dichter op elkaar + een 4de versnelling erbij en dan een veel hoger koppel dan standaard zou perfect wezen voor een HY. hoger Toerental moet je niet gaan zoeken in deze motoren dat lukt NOOIT!
Grtz thomas
Mooie opzet zou inderdaad jou bak zijn met een Weber DGV carburateur erop. dit is een 2 traps dubbel loops met acceleratie pomp en automatisch of handbediende choke, ik had die op mijn oude capri 1.3GT Ford-kent blokje zitten, die schopte er 87PK uit. en een heel mooi vlak koppel van onderuit door het 2traps systeem.
die moet kwa maatvoreing bijna zo op de HY spruit passen, misschien een pasplaatje maar dan heb je het wel gehad.
2 en 3de versnelling wat dichter op elkaar + een 4de versnelling erbij en dan een veel hoger koppel dan standaard zou perfect wezen voor een HY. hoger Toerental moet je niet gaan zoeken in deze motoren dat lukt NOOIT!
Grtz thomas