Het is nu di 25 feb, 2020 17:11


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 16:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 598
Woonplaats: Baarn
25 mei 2013 was de cursus 'revisie achteras' in Gouderak bij HY's mooi, onder leiding van Ben Boortman.
Inmiddels ben ik het avontuur aangegaan en heb ik mijn eigen draagarmen gereviseerd.
Ik zal in dit draadje verslag doen van mijn ervaring.
Ter lering ende vermaeck en wellicht een enthousiasteling die het ook aandurft!


Bijlagen:
achteras.jpg
achteras.jpg [ 145.62 KiB | 9310 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Laatst bijgewerkt door FerrHy op zo 25 aug, 2013 22:09, in totaal 2 keer bewerkt.
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 17:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 598
Woonplaats: Baarn
Het verhaal dat ik over de cursus geschreven heb is in het blad van het HY team gepubliceerd, TUB Journaal 177, juli 2013. Dat verhaal staat hier op het forum.

Ik begin even met een stukje theorie.
De achteras is geen achteras, maar bestaat uit twee draagarmen met torsie vering.
De torsie-staven liggen naast elkaar in een huis, de vierkante buis die je onder je bus ziet.
De draagarmen zitten in een huis dmv twee lagers. Deze twee lagers bewegen slechts over ongv 25% van de lagerschaal. Water en vuil blijven op dezelfde plaats staan en zorgen ervoor dat de lagers op die plaats langzaam vergaan. Op onderstaande tekening zie je de lagers bij nummer 62006 en 62007.
Bij de revisie worden de lagers en bijbehorende vetkeeringen vervangen.
In het werkplaats handboek nr 535 van Citroen staat de revisie van de achteras beschreven in hoofdstuk 420.

NB: De bijgevoegde tekening laat een draagarm zien van voor nov 1969, met een zgn liggende schokbreker. Na nov 1969 is de schokbreker staand en is de draagarm op een paar punten gewijzigd. Voor de revisie van de lagers maakt dit geen verschil.


Bijlagen:
wiel1.jpg
wiel1.jpg [ 148.29 KiB | 9306 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 18:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 598
Woonplaats: Baarn
Ik ben begonnen met het verwijderen van de wielen. Vervolgens heb ik de remleiding losgemaakt. Ik bedoel de remslang verwijderd. (let op de remolie die er uit loopt!). Vervolgens heb ik de schokbreker losgemaakt van de draagarm. Daarna ben ik begonnen met het los draaien van de vier moeren die de draagarm vasthouden in de chassisbalk.

Je hebt twee opties bij het verwijderen van de draagarm; 1: je haalt de torsie staaf uit het huis, maw hij blijft aan de draagarm zitten, 2: je laat de torsie staaf in het huis zitten en verwijderd alleen de draagarm.
Het voordeel van optie 2 is dat je bij terugplaatsen de wagenhoogte niet opnieuw hoeft af te stellen.
Bij optie 1 hoef je niets speciaals te doen, de torsiestaaf komt vanzelf mee als je de draagarm eruit haalt. Voor optie 2 kan je het volgende doen, wellicht zijn er meer opties.
Als je de draagarm een beetje schoonmaakt voordat je begint zie je de vertanding van de torsiestaaf. Zet met een watervaste stift een lijn (of V oid) over de vertanding en het huis waar deze in zit. (Bij het terug plaatsen van de draagarm weet je dan hoe deze gezeten heeft.) Draai vervolgens het borgboutje los dat de torsiestaaf aan de draagarm vasthoud.
Zorg bij het uithalen van de draagarm dat dit met beleid gebeurt zodat de torsiestaaf op zijn plaats blijft.
Let op: Aan de andere kant van de torsiestaaf zit een zgn komma waarmee je de wagenhoogte regelt. De torsiestaaf zit niet vast in deze komma. Je hebt ongeveer 2-3cm speling en dan ligt de torsiestaaf uit de komma en moet je alsnog de wagenhoogte opnieuw afstellen!

Ik heb er zelf voor gekozen om het geheel met torsiestaaf uit de balk te halen.


Bijlagen:
IMG_0202.jpg
IMG_0202.jpg [ 76.34 KiB | 9304 keer bekeken ]
IMG_0325.jpg
IMG_0325.jpg [ 62.29 KiB | 9304 keer bekeken ]
IMG_0849.jpg
IMG_0849.jpg [ 72.81 KiB | 9304 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 20:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 598
Woonplaats: Baarn
Nadat de vier bouten los waren, zat de draagarm nog steeds muurvast in de chassisbalk...
Op en neer bewegen van de remtrommel is niet heel makkelijk en heeft vrijwel geen effect.
Met een kunststof hamer heb ik een paar tikken gegeven tegen de onder de balk uitstekende lip, waar de slag van de draagarm door begrensd wordt. Toen het geheel een paar millimeter los kwam heb ik met een schroevendraaier meer ruimte gemaakt en toen was het huis ineens los.
Bij de eerste draagarm heb ik de remtrommel en inhoud laten zitten. Ik ben misschien niet heel sterk, maar dat is eigenlijk te zwaar. Voor je het weet laat je het geheel op de grond stuiteren en breekt je remtrommel oid.
Bij de tweede arm heb ik eerst de remtrommel, remschoenen ed verwijderd. Let op dat je het loskomende lagerdeel bij de juiste trommel houd. Je mag ze niet met elkaar verwisselen als je twee assen tegelijk doet...

Vervolgens heb ik de torsiestang verwijderd. De ene stang (rechts) heeft een (1) paars bandje, de ander (links) twee.
Voor de zekerheid heb ik ook een foto gemaakt van de draagarm met de bijbehorende torsiestaaf. Die torsiestaven moet je ook niet verwisselen, dat vinden ze niet fijn als ze ineens hun werk andersom moeten doen. Dan zou er een kunnen breken.

Als laatste in deze stap heb ik de remankerplaat verwijderd. Normaal niet nodig, maar ik wil alles reviseren, dus dan is het handig om die eraf te halen. Let wel op dat je goed de roest van de bouten haalt anders draai je alle schroefdraad kapot.


Bijlagen:
IMG_1181.JPG
IMG_1181.JPG [ 155.17 KiB | 9301 keer bekeken ]
IMG_1183.JPG
IMG_1183.JPG [ 164.11 KiB | 9301 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 20:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 598
Woonplaats: Baarn
Dan begint het werk om de lagers te vervangen.
Als eerste moet de grote moer los. Die moer zit geborgd op een citroen manier (volgens Ben). Een deel van de moer zit in een sleuf van de as geslagen. Dit gedeelte moet eerst uitgeboord worden, zodat de moer weer kan draaien zonder de as te beschadigen.

Nadat de moer verwijderd is laat de lagerkooi aan de bovenkant vrij makkelijk los. Tijdens de cursus bij Ben moesten we de as er ongeveer uitslaat met een moker en uiteindelijk persen. Bij mij ging dat een stuk makkelijker gelukkig.
Toen het geheel los was, was wel duidelijk dat revisie echt nodig is. Voordat ik begon kon ik het huis niet om de as draaien zonder heel veel kracht, dat was ook al een indicatie dat er iets loos was.

Op de foto's kan je zien dat de lagerkooi erg verroest is en er veel roestdrab tussen zit. Ook de lagerschalen zijn erg aangetast.


Bijlagen:
IMG_0353.jpg
IMG_0353.jpg [ 95.34 KiB | 9301 keer bekeken ]
IMG_1186.JPG
IMG_1186.JPG [ 148.59 KiB | 9301 keer bekeken ]
IMG_1205.JPG
IMG_1205.JPG [ 182.48 KiB | 9301 keer bekeken ]
IMG_1192.jpg
IMG_1192.jpg [ 137.55 KiB | 9301 keer bekeken ]
IMG_1194.JPG
IMG_1194.JPG [ 139.63 KiB | 9301 keer bekeken ]
IMG_1201.jpg
IMG_1201.jpg [ 197.18 KiB | 9301 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 21:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 598
Woonplaats: Baarn
Nu komt het lastigste klusje; het verwijderen van de oude lager delen.
De lagerkooi die nog op de as zit is vrij simpel te verwijderen. Met een trekker of een slijptol gaat die er vrij makkelijk af. De twee lagerschalen die in het huis zitten zijn wat moeilijker.
De kleine schalen heb ik met een inwendige lager trekker uit het huis gedraaid, de twee grote heb ik voorzichtig met een lange beitel naar buiten getikt. Ben Boortman heeft hier mooi speciaal gereedschap voor gemaakt om de schalen met een pers uit het huis te halen, met de beitel is het mij ook gelukt. Wel oppassen dat de beitel op de schaal staat en slaat en niet het huis beschadigd.

Dit gedeelte van de klus zag ik het meest tegenop. Ben heeft mooi gereedschap gemaakt en ik zag niet hoe ik dat zonder voor elkaar ging krijgen. Vooral de grote lagerschaal lijkt heel lastig omdat deze door een vrij grote rand in het huis heel weinig 'vlees' heeft om aan de trekken of duwen.
Ik had het eerst met een inwendige lagertrekker geprobeerd, maar die heeft niet genoeg houvast op dat randje.
Een oude rot in het vak heeft me laten zien dat het met de beitel prima ging!

(Van het trekken van de lagerkooi van de as heb ik geen eigen foto, dus even een foto van de cursus hier gebruikt)


Bijlagen:
IMG_0406.jpg
IMG_0406.jpg [ 151.87 KiB | 9298 keer bekeken ]
IMG_0861.jpg
IMG_0861.jpg [ 164.66 KiB | 9298 keer bekeken ]
IMG_0862.jpg
IMG_0862.jpg [ 201.36 KiB | 9298 keer bekeken ]
IMG_0863.jpg
IMG_0863.jpg [ 123.47 KiB | 9298 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 21:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 598
Woonplaats: Baarn
Vervolgens heb ik gekozen om alles goed schoon te maken, roest te verwijderen en het geheel van een nieuw laklaagje te voorzien. Afhankelijk van de staat kan je dit natuurlijk overslaan.

Wel mooi toch?


Bijlagen:
IMG_1253.JPG
IMG_1253.JPG [ 141.53 KiB | 9298 keer bekeken ]
IMG_1255.JPG
IMG_1255.JPG [ 134.71 KiB | 9298 keer bekeken ]
IMG_0866.jpg
IMG_0866.jpg [ 148.63 KiB | 9298 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 21:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 598
Woonplaats: Baarn
Om de nieuwe lagers weer te monteren heb ik twee hulpstukken gemaakt.
Het ene is een stuk 2 duims pijp met een vierkante stalen einde om onder de pers te kunnen gebruiken.
Het andere is dat ik de oude lagerschalen 0,1mm heb afgedraaid, zodat ik de nieuwe met de oude schalen kan persen. Dit laatste heb ik van Ben afgekeken, die had dat ook gedaan.
Een ieder die het avontuur aangaat en deze hulpstukken niet zelf kan maken, is uitgenodigd om ze van mij te lenen.

Voor het vet in de nieuwe lagers heb ik schroef-as-vet gekocht. Op aanraden van Ben Boortman. Schroefasvet kan beter tegen vocht en is iets taaier. Aangezien deze lagers niet draaien en er geen kans is op oververhitting kan je dit er lekker mee vol smeren! :lol:


Bijlagen:
IMG_1251.JPG
IMG_1251.JPG [ 128.81 KiB | 9298 keer bekeken ]
IMG_1266.jpg
IMG_1266.jpg [ 157.84 KiB | 9298 keer bekeken ]
IMG_1271.JPG
IMG_1271.JPG [ 118.09 KiB | 9298 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 21:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 598
Woonplaats: Baarn
De volgende stap is het op de as persen van de lagerkooi en de schalen in het huis persen.
Zonder goede werkplaatspers zou ik zo niet weten hoe je dit moet doen.
Ik heb de beschikking over een pers, dus ik hoef daar niet over na te denken.
Wellicht heeft iemand een andere oplossing om dit klusje te klaren.

Zoals gezegd heb ik voor het persen van de lagerkooi op de as een 2 duims pijp gebruikt.
Eerst het lager lekker insmeren met vet en kloppen. Het lager op de werkbank kloppen om het vet goed in het lager te krijgen. Je krijgt er smerige handen van en een week later ruik je het vet nog aan je handen, heerlijk! :D
Het huis van binnen ook lekker invetten zodat de lagerschaal straks lekker z'n plekje vind!

Denk erom dat je de vetkering eerst om de as plaatst voordat je de lagerkooi op de as perst! Ook de vetkering lekker volsmeren met vet in het 'gootje'

Het persen is een simpel klusje. Voorzichtig werken, je werkstuk goed ondersteunen en zorgen dat alles recht ligt voor je begint. Daarna doet de pers het werk.


Bijlagen:
IMG_1268.jpg
IMG_1268.jpg [ 139.86 KiB | 9296 keer bekeken ]
IMG_1265.JPG
IMG_1265.JPG [ 139.23 KiB | 9296 keer bekeken ]
IMG_1275.JPG
IMG_1275.JPG [ 129 KiB | 9296 keer bekeken ]
IMG_1279.JPG
IMG_1279.JPG [ 119.45 KiB | 9296 keer bekeken ]
IMG_1273.JPG
IMG_1273.JPG [ 129.45 KiB | 9296 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Laatst bijgewerkt door FerrHy op vr 30 aug, 2013 12:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 22:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 598
Woonplaats: Baarn
De laatste stap van deze revisie is het weer in elkaar zetten van het geheel.
Het huis kan weer over de as, nog even lekker wat vet op het lager smeren!

Vervolgens de tweede kleinere lagerkooi lekker vetten en over de as schuiven.
Dit paste bij mijn as precies, dus voor dit deel geen hamer of pers nodig.
Dan de grote moer (met keerring, lekker invetten) weer monteren en helemaal vast draaien.
Vervolgens 1/6 slag terug en hij zit goed. (Zie 420 werkplaatshandboek)
De moer weer op z'n citroens borgen en deze revisie is klaar!

Ik heb er wel even over nagedacht voordat ik begon, maar achteraf is het me heel erg meegevallen.
Succes en laat een berichtje achter als je er wat van vind en als jezelf aan de slag gaat, ik ben heel benieuwd!

Groeten en succes, Ferry

NB: ik heb de draagarmen nog niet teruggeplaatst in de bus. Zodra ik dat gedaan heb zal ik dat deel toevoegen aan deze post.


Bijlagen:
IMG_1283.JPG
IMG_1283.JPG [ 121.57 KiB | 9295 keer bekeken ]
IMG_1284.JPG
IMG_1284.JPG [ 163.27 KiB | 9295 keer bekeken ]
IMG_1288.JPG
IMG_1288.JPG [ 161.18 KiB | 9295 keer bekeken ]
IMG_1285.JPG
IMG_1285.JPG [ 129.67 KiB | 9295 keer bekeken ]
IMG_1296.JPG
IMG_1296.JPG [ 109.76 KiB | 9295 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Laatst bijgewerkt door FerrHy op vr 30 aug, 2013 12:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2013 21:44 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Mooi verslag!
Ik vermoed dat ik zelf ook nog voor deze klus sta binnenkort, als de achtervering werkt bvb op een slecht wegdek dan hoor ik een ''oink'' geluid bij elke beweging.
Als ik lees en zie hoe de lagers er soms aan toe kunnen zijn in de achterassen, dan moet ik niet ver gaan zoeken bij mij :-)
De foto's zijn een mooie leidraad hierbij.
Heb jij toevallig de refentienummers van de benodigde lagers genoteerd? Of de afmetingen van de keerringen?

Succes met het opnieuw monteren,
gr
Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2013 12:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 598
Woonplaats: Baarn
Petervdl2cv schreef:
Mooi verslag!

Heb jij toevallig de refentienummers van de benodigde lagers genoteerd? Of de afmetingen van de keerringen?

Beste Peter,

Leuk dat je het een mooi verslag vind! Dank je!
Ik heb de lagers en keerringen in een set bij Citrotech gekocht en heb helaas voor jou geen nummers en maten genoteerd.
Staan er in het werkplaatshandboek (heb ik zo niet bij de hand) geen maten?
Misschien Ben Boortman even een mailtje sturen, wellicht dat hij het weet. Hij koopt echter dezelfde soort setjes, dus ik denk dat los kopen niet goedkoper is.

Succes als je zelf aan de slag gaat, ik ben benieuwd naar je ervaring.

Groeten, Ferry

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2013 19:31 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 jul, 2012 17:34
Berichten: 111
im doing the rear torsion bars on my bus. the driver side "comma" shaped piece that the torsion bar(from the passenger side) fits into has snapped at the splines. does anyone know the catalog number for this piece? i will post pictures of the repairs...

-gregor

_________________
'79 HY78, 80 HY 78,'74 HY 72,'88 rhd 2cv,'75 2cv truckette,'69 volkswagen ,2001 Volvo XC,2008 Land Rover
2019 Royal Enfield '81 Moto Guzzi, '67 BSA, '78 Honda 350, '79 Batavus Regency, '81 Benelli Mini Enduro, '80 Garelli
-lelijke Amerikaan


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2013 22:24 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 jul, 2012 17:34
Berichten: 111
Afbeelding

_________________
'79 HY78, 80 HY 78,'74 HY 72,'88 rhd 2cv,'75 2cv truckette,'69 volkswagen ,2001 Volvo XC,2008 Land Rover
2019 Royal Enfield '81 Moto Guzzi, '67 BSA, '78 Honda 350, '79 Batavus Regency, '81 Benelli Mini Enduro, '80 Garelli
-lelijke Amerikaan


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Revisie achteras
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2013 7:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 598
Woonplaats: Baarn
Hi Gregor,

In the beginning of the thread there is a technical drawing where you can find the part numbers.
I had a look in the parts manual (651) and found the following information:

The part number is 437-99

H 437-99 G (left side) upto 9/63 (31 teeth)
H 437-99a. D (right side) upto 9/63 (31 teeth)

HY 437-99. G (left side) from 11/69 (32 teeth)
HY 437-99a D (right side) from 11/69 (32 teeth)

Between 9/63 and 11/69 it states r.m.p. In the manual, I assume it means the both could have been used in that time?

You probably have to go to the HY team warehouse as I have never seen these parts been offered att a commercial site.

Greetings, Ferry

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group