HY te koop gevraagd
Moderator: LEiPiE
HY te koop gevraagd
Hallo forumleden,
Ik ben opzoek naar een Citroën HY die ikzelf wat op kan knappen. Deze Citroën wil ik gaan gebruiken als verkoopwagen. Er mag dus wat opknap werk inzitten, maar de basis moet wel goed zijn. De auto mag maximaal €10.000 kosten.
Heb jij een geschikte auto of weet je iemand die dit heeft? Laat me het dan weten!
Groetjes Bo
Ik ben opzoek naar een Citroën HY die ikzelf wat op kan knappen. Deze Citroën wil ik gaan gebruiken als verkoopwagen. Er mag dus wat opknap werk inzitten, maar de basis moet wel goed zijn. De auto mag maximaal €10.000 kosten.
Heb jij een geschikte auto of weet je iemand die dit heeft? Laat me het dan weten!
Groetjes Bo
Re: HY te koop gevraagd
Wat voor type heb je op t oog?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: HY te koop gevraagd
Hallo JanW,
Zoals aangegeven in het bericht, ben ik opzoek naar een Citroën HY.
Zoals aangegeven in het bericht, ben ik opzoek naar een Citroën HY.
Re: HY te koop gevraagd
Lang? Kort? Hoog? Laag? Diesel? Benzine? Traction techniek? Laadvermogen? Of maakt het allemaal niets uit?
Re: HY te koop gevraagd
Met of zonder hydrauliek, achterdeuren of klep. Zijklep?
Oftewel "een HY" is net zo'n rekbaar begrip als "een rode wijn"
Ik weet enkele te koop maar kan pas reageren als ik weet wat je zoekt
Oftewel "een HY" is net zo'n rekbaar begrip als "een rode wijn"
Ik weet enkele te koop maar kan pas reageren als ik weet wat je zoekt
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: HY te koop gevraagd
Al die punten maakt eigenlijk niets uit. Ik ben opzoek naar een wagen die ik in kan zetten als verkoopwagen. Om mijn voorbeeld te verduidelijken heb ik een foto bijgevoegd. Als de wagen een zijklep en achterklep heeft + achterdeuren heeft zou dat mooi zijn, anders moet dit er zelf nog verbouwd worden.
- Bijlagen
-
- Foodtruck.jpg (79.42 KiB) 19839 keer bekeken
Re: HY te koop gevraagd
Dag Bo,
Een beetje afhankelijk van wat je gaat verkopen, kun je inschatten hoe zwaar je bus wordt. Ik ken iemand met een HY-frietwagen die op zo'n 3.500 kg zit. Dit door alle horecabenodigdheden in de auto, maar bijvoorbeeld ook parasols. luifels en statafels. Hoe meer vermogen je HY in dat geval heeft, hoe veiliger en beter je mee kunt komen in het verkeer. In dat geval is een H78-(benzine)motor met een 12 volt installatie aan te bevelen. Verder is het zo dat een auto naarmate hij mooier is, ook duurder wordt. De auto op de foto heeft een mooi uitgelichte verkoopruimte en zit knap in de verf. Ik vind het alleen jammer dat de ribbelplaatwerkdelen aan de zijkanten zijn vervangen door vlakke platen. Ook bij de deurtjes aan de achterzijde is een vlakke plaat onderin gelast. Denk dat er meer zorg aan de inrichting is besteed, dan aan het uiterlijk van de bus. Is heel persoonlijk natuurlijk.
V.w.b. de hoogte moet je je ook afvragen of een standaardhoogte toereikend is. Je zit in dat geval snel tegen de dakrand aan te kijken als je er een verkoopluik in maakt. Op bijvoorbeeld http://tatersandtoppings.nl/ en www.manfriet.nl kun je zien dat de eigenaren van een normale HY-bus een iets verhoogde bus hebben gemaakt. De verhoogde uitvoering resulteert wel in een hogere luchtweerstand. Het verbruik zal dus wat toenemen en de snelheid wordt minder.
Zo wat zaken die je mee kunt nemen in het maken van je plannen. Voor wat betreft auto's zou je eens kunnen kijken op de site van bijvoorbeeld Citroworld.com. Geloof dat ze je daar ook prima kunnen vertellen wat de specifieke verbouwingen per stuk zouden gaan kosten (remmenrevisie, inbouwen verkoopklep, verhogen dakrand, etc.
Veel succes en wijsheid gewenst!
Een beetje afhankelijk van wat je gaat verkopen, kun je inschatten hoe zwaar je bus wordt. Ik ken iemand met een HY-frietwagen die op zo'n 3.500 kg zit. Dit door alle horecabenodigdheden in de auto, maar bijvoorbeeld ook parasols. luifels en statafels. Hoe meer vermogen je HY in dat geval heeft, hoe veiliger en beter je mee kunt komen in het verkeer. In dat geval is een H78-(benzine)motor met een 12 volt installatie aan te bevelen. Verder is het zo dat een auto naarmate hij mooier is, ook duurder wordt. De auto op de foto heeft een mooi uitgelichte verkoopruimte en zit knap in de verf. Ik vind het alleen jammer dat de ribbelplaatwerkdelen aan de zijkanten zijn vervangen door vlakke platen. Ook bij de deurtjes aan de achterzijde is een vlakke plaat onderin gelast. Denk dat er meer zorg aan de inrichting is besteed, dan aan het uiterlijk van de bus. Is heel persoonlijk natuurlijk.
V.w.b. de hoogte moet je je ook afvragen of een standaardhoogte toereikend is. Je zit in dat geval snel tegen de dakrand aan te kijken als je er een verkoopluik in maakt. Op bijvoorbeeld http://tatersandtoppings.nl/ en www.manfriet.nl kun je zien dat de eigenaren van een normale HY-bus een iets verhoogde bus hebben gemaakt. De verhoogde uitvoering resulteert wel in een hogere luchtweerstand. Het verbruik zal dus wat toenemen en de snelheid wordt minder.
Zo wat zaken die je mee kunt nemen in het maken van je plannen. Voor wat betreft auto's zou je eens kunnen kijken op de site van bijvoorbeeld Citroworld.com. Geloof dat ze je daar ook prima kunnen vertellen wat de specifieke verbouwingen per stuk zouden gaan kosten (remmenrevisie, inbouwen verkoopklep, verhogen dakrand, etc.
Veel succes en wijsheid gewenst!
Re: HY te koop gevraagd
Nogmaals bedankt voor de tips Mark, hier kan ik zeker iets mee!
JanW & Ree wat kunnen jullie aanbevelen qua wagens?

JanW & Ree wat kunnen jullie aanbevelen qua wagens?
Re: HY te koop gevraagd
Ik zou geen diesel kopen. Zeker een verhoogde als de verkoper langer is dan 1.80. Veel hangt van je budget af, en hoeveel tijd je bereid bent erin te investeren. Goede bussen zijn schaars en lasting te vinden onder de €10.000. Helemaal als je op zoek bent naar verlengde en/of verhoogde exemplaren. Pick-ups zijn te vinden voor een leuk bedrag, maar daar gaat heel wat werk in zitten om daar een nette verkoopwagen van te maken. Veewagens zijn ook vaak goedkoper, daarvan is de bodem vaak slechter dan van Pick-ups.
Op Marktplaats staan een stuk of vier bussen. Dit lijkt me een heel aardig ding... De overige bussen op MP hebben voglens mij allemaal meer werk.
In Frankrijk staat ook het een en ander. Carosserie lijkt aardig, let op laadvloer ivb paardenpis, technisch best veel werk en moet gespoten worden: http://www.leboncoin.fr/voitures/760195595.htm?ca=7_s. Ik vind hem erg duur.
Deze is duidelijk ook door de locale garage onderhouden, waar het allemaal niks mocht kosten: http://www.leboncoin.fr/voitures/755486375.htm?ca=7_s. Hoeveelheid werk zal zeker tegenvallen. Roest lijkt te overzien, maar als je gaat opknappen gaat dit ook tegenvallen.
En nog een veewagen zonder vraagprijs, zullen ze ook wel de hoofdprijs voor willen zien: http://www.leboncoin.fr/voitures/752033324.htm?ca=7_s
De beste bussen staan toch nog gewoon in Nederland. Dat is meestal zo.
En deze staat natuurlijk nog te koop. Een stuk goedkoper dan een stukje bedrijfsruimte in welke binnenstad dan ook!
Op Marktplaats staan een stuk of vier bussen. Dit lijkt me een heel aardig ding... De overige bussen op MP hebben voglens mij allemaal meer werk.
In Frankrijk staat ook het een en ander. Carosserie lijkt aardig, let op laadvloer ivb paardenpis, technisch best veel werk en moet gespoten worden: http://www.leboncoin.fr/voitures/760195595.htm?ca=7_s. Ik vind hem erg duur.
Deze is duidelijk ook door de locale garage onderhouden, waar het allemaal niks mocht kosten: http://www.leboncoin.fr/voitures/755486375.htm?ca=7_s. Hoeveelheid werk zal zeker tegenvallen. Roest lijkt te overzien, maar als je gaat opknappen gaat dit ook tegenvallen.
En nog een veewagen zonder vraagprijs, zullen ze ook wel de hoofdprijs voor willen zien: http://www.leboncoin.fr/voitures/752033324.htm?ca=7_s
De beste bussen staan toch nog gewoon in Nederland. Dat is meestal zo.
En deze staat natuurlijk nog te koop. Een stuk goedkoper dan een stukje bedrijfsruimte in welke binnenstad dan ook!
Re: HY te koop gevraagd
Ik sluit me bij Mark en Ree aan. Als je geregeld zoekt op diverse sites zijn er best nog wel HY's te koop. Via Kapaza (Belgie) zijn ze ook te vinden
http://www.kapaza.be/nl/citroen/citroen ... 161822.htm
of deze met verkoopluiken
http://www.kapaza.be/nl/citroen/mooie-c ... 392453.htm
of hier , meerdere soorten met of zonder werk
http://www.kapaza.be/nl/citroen/citroen ... 223260.htm
Ik zelf zou gaan voor een zo goed mogelijk exemplaar dat bij je portemonnee past. Een opknapper kopen voor weinig lukt niet zomaar en de hoeveelheid werk en vooral geld wat er in gaat zitten valt vele malen hoger uit dan je ruim had begroot. Ik ben met een veewagen bezig die heel aardig is qua roest, tenminste als je de roest in de laadvloer wegdenkt. De urine heeft de vloer en, vooral via kieren, hetgeen eronder zit keurig omgezet in roest of lucht. De cabine en de rest is dan wel weer gaaf. Maar de hoeveelheid werk aan alleen de vloer is enorm en als je het laat doen erg kostbaar. Dan komt de rest er nog bij; motor, bak alsmede cabine en carosserie die vaak zijn aangetast aan de onderzijde. Remmen nakijken is ook een heel andere klus dan bij een gemiddelde oldtimer.
Verder is een HY niet echt een vlotte auto wanneer je grotere afstanden moet overbruggen voor je handel.
http://www.kapaza.be/nl/citroen/citroen ... 161822.htm
of deze met verkoopluiken
http://www.kapaza.be/nl/citroen/mooie-c ... 392453.htm
of hier , meerdere soorten met of zonder werk
http://www.kapaza.be/nl/citroen/citroen ... 223260.htm
Ik zelf zou gaan voor een zo goed mogelijk exemplaar dat bij je portemonnee past. Een opknapper kopen voor weinig lukt niet zomaar en de hoeveelheid werk en vooral geld wat er in gaat zitten valt vele malen hoger uit dan je ruim had begroot. Ik ben met een veewagen bezig die heel aardig is qua roest, tenminste als je de roest in de laadvloer wegdenkt. De urine heeft de vloer en, vooral via kieren, hetgeen eronder zit keurig omgezet in roest of lucht. De cabine en de rest is dan wel weer gaaf. Maar de hoeveelheid werk aan alleen de vloer is enorm en als je het laat doen erg kostbaar. Dan komt de rest er nog bij; motor, bak alsmede cabine en carosserie die vaak zijn aangetast aan de onderzijde. Remmen nakijken is ook een heel andere klus dan bij een gemiddelde oldtimer.
Verder is een HY niet echt een vlotte auto wanneer je grotere afstanden moet overbruggen voor je handel.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: HY te koop gevraagd
Fijn, bedankt voor deze tips!!