Uit ervaring kan ik echter zeggen dat mijn 1900 moeite heeft om sommige 1600s bij te houden
(gereviseerde) motor
Moderator: LEiPiE
- LEiPiE
- Site Admin

- Berichten: 2681
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: (gereviseerde) motor
1600 heeft wat minder vermogen, dus je komt iets minder snel weg en het duurt ietsje langer voordat je op de topsnelheid zit.
Uit ervaring kan ik echter zeggen dat mijn 1900 moeite heeft om sommige 1600s bij te houden
Uit ervaring kan ik echter zeggen dat mijn 1900 moeite heeft om sommige 1600s bij te houden
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: (gereviseerde) motor
Ja dat kan zonder één enkel probleem. Vraag is alleen of je dat wilt ... Je hebt zó maar een hoop vermogen minder ...Wij hebben altijd met een 1900 blok gereden. Zou ik zonder problemen ook een 1600 kunnen inbouwen
... maar dit geldt in dit geval dus enkel voor MurpHY en is zéér zeker géén algemeen geldende regel.Uit ervaring kan ik echter zeggen dat mijn 1900 moeite heeft om sommige 1600s bij te houden
Vraag: wààrom zou je nu een 1600-blok inbouwen ?
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: (gereviseerde) motor
Er liggen nog heel wat batches platte 1600 zuigers waar bijna geen vraag naar is. Iedereen wil bolle voor wat extra vermogen. Consequentie is dat het goedkoper is om een 1600 blokkie op te bouwen.
Zolang je bus niet al te zwaar is en je niet door de bergen gaat, krijg je het 1600 blokkie ook wel in zijn toerenbegrenzer. Qua topsnelheid maakt het dus normaalgesproken niet uit.
Zolang je bus niet al te zwaar is en je niet door de bergen gaat, krijg je het 1600 blokkie ook wel in zijn toerenbegrenzer. Qua topsnelheid maakt het dus normaalgesproken niet uit.
Re: (gereviseerde) motor
Zijn de versnellingsbak verhoudingen bij 1600 en 1900 dezelfde?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: (gereviseerde) motor
De bak is geleverd in twee eindoverbrengingen, maar deze zijn niet gekoppeld aan de 1600/1900 blokken.
Re: (gereviseerde) motor
Dag,
Ik ben uiteindelijk in zee gegaan met Tonny. Zelden iemand gezien met zo enorm veel kennis van de HY. Samen hebben we de motor eruit gehaald en de gereviseerde teruggeplaatst. Echt een geweldig project waar ik enorm veel van opgestoken heb. We zijn een dag of 3 bezig geweest; een dag(deel) de motor demonteren, een dag de gereviseerde motor geheel opgebouwd en tenslotte een dag de motor ingebouwd. Dat viel nog niet mee omdat de ondergrond zand betrof. Tegelijkertijd zijn de koppelingsplaat en druklager vervangen. Ik heb inmiddels 100km rustig ingereden. Het blok functioneert uitstekend. Wat een wereld van verschil; geen geschok meer, geen lekkages etc.
Dank voor jullie tips!
Michiel
Ik ben uiteindelijk in zee gegaan met Tonny. Zelden iemand gezien met zo enorm veel kennis van de HY. Samen hebben we de motor eruit gehaald en de gereviseerde teruggeplaatst. Echt een geweldig project waar ik enorm veel van opgestoken heb. We zijn een dag of 3 bezig geweest; een dag(deel) de motor demonteren, een dag de gereviseerde motor geheel opgebouwd en tenslotte een dag de motor ingebouwd. Dat viel nog niet mee omdat de ondergrond zand betrof. Tegelijkertijd zijn de koppelingsplaat en druklager vervangen. Ik heb inmiddels 100km rustig ingereden. Het blok functioneert uitstekend. Wat een wereld van verschil; geen geschok meer, geen lekkages etc.
Dank voor jullie tips!
Michiel
- Otje
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: (gereviseerde) motor
Dat lezen we graag ! Mooi plaatje overigens ... en héél knap dat jullie e.e.a. op die zachte ondergrond voor elkaar gebokst hebt !
Over Tonny hád ik al eens geschreven ...
Succes met de volgende tig-duizenden kilometers !
Oh ja: heeft Tonny je óók verteld over het (hoe en wat) natrekken van de cilinderkopbouten en het (na-)stellen van de kleppen (na zo'n eerste 500 km) ? Beslist doen ! (stellen van de kleppen alsdan bij een (hand-)warme motor).
Over Tonny hád ik al eens geschreven ...
Succes met de volgende tig-duizenden kilometers !
Oh ja: heeft Tonny je óók verteld over het (hoe en wat) natrekken van de cilinderkopbouten en het (na-)stellen van de kleppen (na zo'n eerste 500 km) ? Beslist doen ! (stellen van de kleppen alsdan bij een (hand-)warme motor).
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)