Ree's bussie krijgt wat aandacht
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
ik vind de zuigers er goed utzien. Als de cilinderwanden er nog netjes utzien zou ik honen en nieuwe veren plaatsen.
Dar ptobleem met handvaste kopbouten keert regelmatig terug in diverse fora en is bijna altijd het gevolg van niet goed schoongemaakte boutgaten waardoor het aantrekkoppel wel wordt gehaald maar de bout niet goed aangedraaid is omdat olie nog steeds niet samendrukbaar is
Dar ptobleem met handvaste kopbouten keert regelmatig terug in diverse fora en is bijna altijd het gevolg van niet goed schoongemaakte boutgaten waardoor het aantrekkoppel wel wordt gehaald maar de bout niet goed aangedraaid is omdat olie nog steeds niet samendrukbaar is
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
De kop is er nog nooit eerder af geweest. Niet goed schoongemaakte boutgaten kan dus niet een oorzaak zijn. De bouten in de waterkanalen zaten muurvast, die in de oliekanalen
handvast.
Twee cilinderwanden zijn ernstig beschadigd. Deze gaan allemaal vervangen worden.
handvast.
Twee cilinderwanden zijn ernstig beschadigd. Deze gaan allemaal vervangen worden.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
dat is dan duidelijk, Ree.
Ga je voor 4 nieuwe zuigers/bussen?
Ga je voor 4 nieuwe zuigers/bussen?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ja, nieuwe bussen. Meteen maar met bolle zuigers monteren en waarschijnlijk dan ook een wat grotere carburateur erop. Als je dan toch bezig gaat... 

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Maar nu dus de grote vraag. Laat ik de krukas en distributie zitten en ga ik na verwijdering van de bussen weer opbouwen? Of ga ik verder demonteren?
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
ik zou distributie inspecteren en de lagerschale 1 voor 1 loshalen. Als het er goed uitziet is dat een fijn gevoel: als t niet echt mooi is ben je op tijd
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Als je blok er toch naast hebt staan even omkeren en krukas controleren. Destijds ook gedaan. Leek allemaal goed maar uiteindelijk nieuwe lager schalen in laten zetten en krukas laten afdraaien. Meteen onderblok even schoonmaken en weer fris opbouwen 

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Jullie hebben gelijk. Ik ben al zo ver. Het laatste stukje ook even zeker weten. Lagerschalen en distributie gaan bekeken worden.
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Kijk ook naar de radiale speling van je nokkenas. Als deze te veel ruimte heeft, dan gaat dat ten koste van je oliedruk. Alleen staat er nergens wat de tolerantie voor deze speling is. Maar misschien dat iemand anders daar iets zinnigs over kan zeggen.
Marc Ambagts
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ik kon vandaag geen dop vinden (46?) om de krukaspoelie los te krijgen. Ben de onderdelen die los liggen maar gaan schoonmaken. Moet ook gebeuren.




Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
inderdaad 46 mm, maar waarom moet die los? Ga je ook de ketting vervangen?
het distrbutiedeksel moet nadien gecentreerd worden om een goede afdichting te verkrijgen, er is een spaciale tool voor, maar met een 6 mm boortje kan het ook
het distrbutiedeksel moet nadien gecentreerd worden om een goede afdichting te verkrijgen, er is een spaciale tool voor, maar met een 6 mm boortje kan het ook
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
@ Leipie en anderen.
Misschien is het een idee om een apart topic te maken voor tips en trucs?
Misschien is het een idee om een apart topic te maken voor tips en trucs?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Leuke tips Jan! Bedankt.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Inderdaad verplaatst naar een eigen topic, in dit geval in Motor Algemeen: http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=3187
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Dank je Ewald
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938