Om  een amateur  de kans  te geven en de beste  optie met het beste  resultaat uiteindelijk.
Dan koop je een halfautomaat ,die ook met een draaddikte  van 0,8 mm werkt .
Op zo'n  halfautomaat staan meer als voldoende regelknoppen , meestal  2 , 1 voor de  draadtoevoer snelheid , en knop 2 voor de las sterkte in te stellen ( het  gevraagde  Amp  gehalte ) 

Deze  halfautomaten  koop je voor een  +/-350 euro  

+ nog een fles  (stikstof , menggas )kopen  of  huren ... .
Met zo'n halfautomaat daar las je alles  mee wat je  maar wil aan een HY .
, 

koop een lasscherm met zonnecel reactie en je komt al een heel eind.
Daarmee  wil ik zeggen ( ik las al van  mijn  10 jaar , door eerste go-cart chassis gemaakt te hebben  , want  papa is metaal beeldhouder , dus  lassen als  pap  in de mond gehad )  

ik ben nu  naar de  45 jaar aan het lopen om je een idee te geven van mijn laservaring .
Ik ben zelf  ook beeldhouder in metaal en veel ander materiaal .. .
En  kan maar 1 ding zeggen , het  moet zeker niet een zeer duur  toestel te zijn om heel mooi degelijk werk af te leveren , het kan best  met  +/- 400 euro e,  minzame  laservaring.
Want een halfautomaat last  als  boter ,eens die goed  ingesteld is , dus  op voorhand , een weekje  oefenen voor de echte leken , juiste snelheid en  las sterkte instellen en beweging . 

En dan moet dat zeker  prima lukken !!  

En de verzinkte  ( zinkcor plaat  in het vakjargon )  

last  prima !! , als je gegalvaniseerde plaat vernoemt  ?? ja dat  last helemaal niet  lekker  .
Maar de verzinkte  metaalplaat, ook wel carosserieplaat  is  prima geschikt  voor een HY en andere auto's .
De  golvende  plaat van een HY is  0,6 mm dik dacht  ik ooit gemeten te hebben , niet makkelijk te lassen  , men  perforeerd eerst gaatjes  waar het vast moet  komen  in  de plaat die erop moet  komen , dan last men  in dat gaatje  op de onderliggende  plaat  waar het vast  moet  op  zitten uiteindelijk  .
En dan gaat dat  zeer  vlot  .. .enfi  een week  experimenteel lassen en je  ondervind  snel dat het zeker  niet moeilijk is . 

En altijd je scherm  voor je  gezicht ! 

En resultaat van mijn laskunde is  hier te bekijken 
http://www.jeroensuls.be , en dat is met  zuurstof en acytheleen gelast  

Succes  alvast  voor de  beginners !  

Oefening  baart  kunst 
[/code]

HY  Minibus  13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model