MurpHY's zuigerveerwissel
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Re: MurpHY's zuigerveerwissel
nou.
niks dus
Start, loopt, schud enorm, geen idee wat ik nou pieperdepiep dan weer fout heb gedaan maar ik heb het er helemaal mee gehad.
Dit was de laatste vrije tijd die ik nog had letterlijk tot ik 'm eigenlijk nodig zou hebben (de 15e).
Dit heeft me dus heel wat uren en euro's gekost en ik ben er dus verdomd weinig mee opgeschoten, ik heb nu een bus die een stuk slechter loopt dan met de gebroken veren en zelf heb ik al de hele middag enorm barstende koppijn wat ook niet echt helpt.
Heb alles volgens de boekjes gedaan volgens mij, 123 staat op tijd. Kleppen zijn ijs- en ijskoud gesteld, dus of die nu goed staan... maar zou ie daar zo raar van gaan lopen?
Filmpje ben ik aan het uploaden naar youtube.
niks dus
Start, loopt, schud enorm, geen idee wat ik nou pieperdepiep dan weer fout heb gedaan maar ik heb het er helemaal mee gehad.
Dit was de laatste vrije tijd die ik nog had letterlijk tot ik 'm eigenlijk nodig zou hebben (de 15e).
Dit heeft me dus heel wat uren en euro's gekost en ik ben er dus verdomd weinig mee opgeschoten, ik heb nu een bus die een stuk slechter loopt dan met de gebroken veren en zelf heb ik al de hele middag enorm barstende koppijn wat ook niet echt helpt.
Heb alles volgens de boekjes gedaan volgens mij, 123 staat op tijd. Kleppen zijn ijs- en ijskoud gesteld, dus of die nu goed staan... maar zou ie daar zo raar van gaan lopen?
Filmpje ben ik aan het uploaden naar youtube.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Die loopt mooi!
- brammie
- HY Forum Super Expert
- Kenteken: 33-AB-38
is dat schudden tijdens het stationair draaien het probleem??
das vrij normaal hoor
das vrij normaal hoor
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Stel je kleppen nog een keer warm na op .20 .25 en rijden maar!
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Volgens het werkplaatshandboek moeten de kleppen inderdaad "koud" gesteld worden. Uit wat ik heb begrepen van diverse "ervarings-deskundigen" zou dit beter bij (lauw-)warme moter gedaan kunnen worden. Als ik jouw filmpje bekijk en beluister "klinkt" jouw moter mij absoluut niet abnormaal.
Zou, als ik jou was, eerst eens enkele tientallen kilometers rijden en wellicht dan, met lichtelijk warme moter, de kleppen misschien nog eens stellen. Daarnaast: is de carburateur wel goed afgesteld ? Kan bij stationair lopen óók een hevig schudden veroorzaken ... Oók het "nèt niét" op tijd staan van de ontsteking heeft invloed ...
Zou, als ik jou was, eerst eens enkele tientallen kilometers rijden en wellicht dan, met lichtelijk warme moter, de kleppen misschien nog eens stellen. Daarnaast: is de carburateur wel goed afgesteld ? Kan bij stationair lopen óók een hevig schudden veroorzaken ... Oók het "nèt niét" op tijd staan van de ontsteking heeft invloed ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
In alle HY boeken staat dat de kleppen warm gesteld moeten worden, met uitzondering van de Nederlandse vertaling. In veel DS boeken staat wel dat ditzelfde blok koud gesteld moet worden. Het verschilt ongeveer 0,05, net iets meer dan een detail, maar ook geen drama. Hoe zijn je bougiekabels?
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Dank voor alle antwoorden, minder ernstig dan even gedacht (kreeg ideeen als dat ik de zuigerstangen verkeerd om gemonteerd had ofzo).
Brammie: zo stampend heb ik een blok nog nooit gezien, dus nee dat hoort niet zo (denk dat m'n telefoon bij het opnemen een deel van de bewegingen trouwens gecompenseerd heeft
)
Kreeg van Fons ook door dat klepstelling dit soort zaken kan veroorzaken.
Otje: goed punt, carburateur is verder nog niet gesteld (is nog zoals hij stond, wel is de nieuwe pakking met een kleinere doch correcte diameter), dus dat kan het ook nog zijn. Carburateur stellen doe je tenslotte vooral bij lopende motor en hij liep nog niet.
Hij heeft tot nu toe nog geen minuut gelopen omdat ik 't niet vertrouwde.
Alleen kom ik er helaas voorlopig niet aan toe om 'm verder te stellen. Had 'm de 15e en 16e willen gebruiken om voor onze koren de apparatuur te vervoeren maar weet niet of ik dat in deze staat wel wil doen... (maar zou wel 100-150 euro schelen omdat we dan geen bus hoeven te huren).
Heel misschien dat ik komende week nog een gaatje kan vinden (maar verder overvolle agenda deze weken, zal blij zijn als het weer januari is
).
Kachel deed trouwens nog aardig z'n werk.
Brammie: zo stampend heb ik een blok nog nooit gezien, dus nee dat hoort niet zo (denk dat m'n telefoon bij het opnemen een deel van de bewegingen trouwens gecompenseerd heeft

Kreeg van Fons ook door dat klepstelling dit soort zaken kan veroorzaken.
Otje: goed punt, carburateur is verder nog niet gesteld (is nog zoals hij stond, wel is de nieuwe pakking met een kleinere doch correcte diameter), dus dat kan het ook nog zijn. Carburateur stellen doe je tenslotte vooral bij lopende motor en hij liep nog niet.
Hij heeft tot nu toe nog geen minuut gelopen omdat ik 't niet vertrouwde.
Alleen kom ik er helaas voorlopig niet aan toe om 'm verder te stellen. Had 'm de 15e en 16e willen gebruiken om voor onze koren de apparatuur te vervoeren maar weet niet of ik dat in deze staat wel wil doen... (maar zou wel 100-150 euro schelen omdat we dan geen bus hoeven te huren).
Heel misschien dat ik komende week nog een gaatje kan vinden (maar verder overvolle agenda deze weken, zal blij zijn als het weer januari is

Kachel deed trouwens nog aardig z'n werk.
Als ie stationair erg schudt, komt het vaak doordat ie op drie pitten loopt. Trek 1 voor 1 de bougiekabels eruit om te zien of er één geen invloed heeft. Misschien biedt dat wat duidelijkheid.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Dit is volgens mij de enige juiste opmerking. Op het filmpje hoor je duidelijk dat niet alle 4 cilinders meelopen. Ik zou dus eerst maar eens kijken naar de bougiekabels en bougies, daarna kunnen kleppen nog altijd eens nagesteld worden. Zou ook zomaar kunnen dat een (of meerdere) bougiekabels doorslaan en dat daarom de cilinders niet allemaal meelopen. (zitten de kabels goed op de bougies in de schacht?)Ree schreef:Als ie stationair erg schudt, komt het vaak doordat ie op drie pitten loopt. Trek 1 voor 1 de bougiekabels eruit om te zien of er één geen invloed heeft. Misschien biedt dat wat duidelijkheid.
Zo gaan rijden is echt niet fijn, niet doen dus!
Lijkt me inderdaad een bougie(kabel) probleem.
De bougies even schoonmaken wil soms ook wel helpen.
Kan zomaar zijn dat ze vet geslagen zijn tijdens de eerste start.
De bougies even schoonmaken wil soms ook wel helpen.
Kan zomaar zijn dat ze vet geslagen zijn tijdens de eerste start.
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Dat zou kunnen inderdaad, had nog wel even de elektrodeafstand gesteld e.d., dus ze zijn er wel schoon ingegaan, maar er zal allicht nog wat olie op de zuigers hebben gelegen... kan inderdaad op de elektrodes terecht zijn gekomen.
Bougiekabels zijn een tijdje terug bij de vorige ronde vervangen door nieuwe en hebben tot nu toe geen problemen veroorzaakt voor zover ik weet.
Hopelijk kan ik er vanavond laat nog even naar kijken (is een werkje waarvoor ik niet eerst de werkkleding aan hoef te doen
).
In ieder geval blij met de controleren punten:
- kleppen
- carburateur
- bougies
Kan ondertussen ook weer helderder nadenken, zaterdag echt bijna scheel van de hoofdpijn (type dat tussen je schouders begint en tot je voorhoofd doortrekt). Schijnt ook te komen door het op de koude grond liggen en dat heb ik zaterdag natuurlijk nogal veel gedaan met vliegwieldeksel, carterpan en uitlaat (heb er alleen een oude deurmat als bedje).
Hoef als het goed is niet meer op de grond te liggen, hoewel de uitlaat as usual niet 100% lekker zit, (nieuwe trillingsdempers hebben toch net een andere maat dan gedacht) maar dat komt wel weer.
Bougiekabels zijn een tijdje terug bij de vorige ronde vervangen door nieuwe en hebben tot nu toe geen problemen veroorzaakt voor zover ik weet.
Hopelijk kan ik er vanavond laat nog even naar kijken (is een werkje waarvoor ik niet eerst de werkkleding aan hoef te doen

In ieder geval blij met de controleren punten:
- kleppen
- carburateur
- bougies
Kan ondertussen ook weer helderder nadenken, zaterdag echt bijna scheel van de hoofdpijn (type dat tussen je schouders begint en tot je voorhoofd doortrekt). Schijnt ook te komen door het op de koude grond liggen en dat heb ik zaterdag natuurlijk nogal veel gedaan met vliegwieldeksel, carterpan en uitlaat (heb er alleen een oude deurmat als bedje).
Hoef als het goed is niet meer op de grond te liggen, hoewel de uitlaat as usual niet 100% lekker zit, (nieuwe trillingsdempers hebben toch net een andere maat dan gedacht) maar dat komt wel weer.
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
Precies, alles nalopen, klinkt mij in de oren alsof inderdaad ofwel een cilinder niet goed meedoet, danwel dat er afstellingen een rol spelen. vergeet ontstekingstijdstip niet. ook al lijk het goed, twee keer stellen om zeker te weten kan geen kwaad. idioot wat het effect daarvan kan zijn. geldt ook voor kleppen stellen trouwens. stap voor stap uitsluiten.
gr teun
gr teun
Ik heb zelf een infrarood tehrmometertje van een tientje (Conrad) hiermee zie je direct welke cilinder er niet mee doet. Overigens kan dat nog steeds een minuscuul probleem zijn hoor. Bougies en kabels checken, dan zeker even een heel kort blokje om rijden wellicht als er een beetje temperatuur in het blok zit dat ie wel mee gaat doen, blijft er wellicht een klepje openstaan,
Hoe dan ook dit is iets kleins, tenzij je echt een compressie probleem hebt, maar dat kan ik me niet voorstellen.
Succes, ti's wel balen met dat kouwe klauwen weer een hele dag prutsen en dan een resultaat waar je niet blij van word, koppijn van al die dampen die uit je splinternieuwe Chinese import kacheltje zijn gekomen..... PDF baaldag heb je dan. (Ps koop de volgende keer een zibro kachel die zijn 100 keer beter.)
Nah ja succes ermee.
Grtz thomas
Hoe dan ook dit is iets kleins, tenzij je echt een compressie probleem hebt, maar dat kan ik me niet voorstellen.
Succes, ti's wel balen met dat kouwe klauwen weer een hele dag prutsen en dan een resultaat waar je niet blij van word, koppijn van al die dampen die uit je splinternieuwe Chinese import kacheltje zijn gekomen..... PDF baaldag heb je dan. (Ps koop de volgende keer een zibro kachel die zijn 100 keer beter.)
Nah ja succes ermee.
Grtz thomas
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Nou, voorzichtig optimisme.
Meeste bougies waren helemaal zwart, zat blijkbaar nog wat olie op de zuigers.
Allemaal schoongemaakt, even laten lopen en daarna kleppen gesteld (koelwater zo'n 60 a 70 graden, niet zo op gelet verder, nog net zo dat je je fikken niet brandt
).
Hij lijkt nu weer als van ouds te lopen, met het af en toe overslaan/inhouden bij stationair draaien (nog niet echt een verklaring voor gehoord, maar dat schijnen er wel meer te doen). Filmpje komt er aan (weer vergeten m'n foon van de 1080p af te halen, dus het duurt ff).
Ah: https://www.youtube.com/watch?v=puZX5gdabbU
Heel misschien zo nog een proefritje (eerst weer de vloerplaten er in, van de bokken af, deuren van de garage vrij maken), anders misschien morgen met de bus naar het werk (12KM) of donderdagavond laat een proefritje.
En ja, zo'n Zibro is leuk, maar wel een factor 8 duurder en dan de brandstof nog... daarvoor gebruik ik het dan weer te weinig. Nog prettiger is een compleet verwarmde werkplaats, met een brug etc.
Meeste bougies waren helemaal zwart, zat blijkbaar nog wat olie op de zuigers.
Allemaal schoongemaakt, even laten lopen en daarna kleppen gesteld (koelwater zo'n 60 a 70 graden, niet zo op gelet verder, nog net zo dat je je fikken niet brandt

Hij lijkt nu weer als van ouds te lopen, met het af en toe overslaan/inhouden bij stationair draaien (nog niet echt een verklaring voor gehoord, maar dat schijnen er wel meer te doen). Filmpje komt er aan (weer vergeten m'n foon van de 1080p af te halen, dus het duurt ff).
Ah: https://www.youtube.com/watch?v=puZX5gdabbU
Heel misschien zo nog een proefritje (eerst weer de vloerplaten er in, van de bokken af, deuren van de garage vrij maken), anders misschien morgen met de bus naar het werk (12KM) of donderdagavond laat een proefritje.
En ja, zo'n Zibro is leuk, maar wel een factor 8 duurder en dan de brandstof nog... daarvoor gebruik ik het dan weer te weinig. Nog prettiger is een compleet verwarmde werkplaats, met een brug etc.