MurpHY's zuigerveerwissel
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
MurpHY's zuigerveerwissel
Ach waarom ook niet een topic.
Zoals misschien bekend heeft MurpHY 1 gebroken compressieveer en dus ga ik ze allemaal maar vervangen, want dat is nog nooit gebeurd vermoed ik.
Gisteren een zuigerveerklem/-compressor gehaald, het kan ook wel met de hand, maar goed. Zuigerveren zijn ook binnen.
MurpHY is op dit moment lekker aan het nadruppelen kwa olie en water.
Radiateur, koelslangen en ventilator en luchtfilter zijn er al weer af, net als alle vloerplaten uiteraard.
De koelslangen worden ook allemaal vervangen en ik moet nog even 25 slangklemmen van verschillende diameters scoren.
Oh ja en over koelslangen gesproken: het nieuwste bijgeluid tijdens het rijden blijkt dus een slang van/naar de verwarming te zijn die bijna lek was gesneden. Liep duidelijk ergens tegen aan. Goed dat ik niet naar Den Haag rij met de bus, dat was gegarandeerd mis gegaan.
Wat foto's: https://picasaweb.google.com/1136620152 ... directlink
Zoals misschien bekend heeft MurpHY 1 gebroken compressieveer en dus ga ik ze allemaal maar vervangen, want dat is nog nooit gebeurd vermoed ik.
Gisteren een zuigerveerklem/-compressor gehaald, het kan ook wel met de hand, maar goed. Zuigerveren zijn ook binnen.
MurpHY is op dit moment lekker aan het nadruppelen kwa olie en water.
Radiateur, koelslangen en ventilator en luchtfilter zijn er al weer af, net als alle vloerplaten uiteraard.
De koelslangen worden ook allemaal vervangen en ik moet nog even 25 slangklemmen van verschillende diameters scoren.
Oh ja en over koelslangen gesproken: het nieuwste bijgeluid tijdens het rijden blijkt dus een slang van/naar de verwarming te zijn die bijna lek was gesneden. Liep duidelijk ergens tegen aan. Goed dat ik niet naar Den Haag rij met de bus, dat was gegarandeerd mis gegaan.
Wat foto's: https://picasaweb.google.com/1136620152 ... directlink
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: MurpHY's zuigerveerwissel
Succes Ewald, das een mooi klusje om te doen.
als het meezit herken je die bus niet weer terug straks!
grtz Thomas
als het meezit herken je die bus niet weer terug straks!
grtz Thomas
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Nou, we gaan weer verder... op het programma vandaag:
)
- de kop lichten
- uitlaat er af
- carterpan er af
- alles schoonmaken waar nodig
- mocht het voorspoedig gaan dan gaan de zuigers er ook uit

-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
ToyToy
gr teun
gr teun
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Sterker nog : ToyToyToy !!!
gr.
Gert
gr.
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Zowaar de meeste punten gedaan, zuigers liggen met de nieuwe veren er om op dit moment lekker te weken in de emmer met afgetapte motorolie ('t werd te koud om nog verder te werken). Komt ook goed uit, zie nu pas http://www.flyinghy.nl/zuigers.htm 
Nu nog kijken hoe om de zuigerstangen ook al weer om moesten.
Bleken van drie van de vier zuigers de bovenste veer gebroken te zijn trouwens...
Weer wat foto's op https://picasaweb.google.com/1136620152 ... directlink

Nu nog kijken hoe om de zuigerstangen ook al weer om moesten.
Bleken van drie van de vier zuigers de bovenste veer gebroken te zijn trouwens...
Weer wat foto's op https://picasaweb.google.com/1136620152 ... directlink
Je schiet lekker op!
Heb je enig idee waarom je veren gebroken zijn?
Misschien goed om hierachter te komen zodat je niet weer het zelfde euvel krijgt..
Heb je enig idee waarom je veren gebroken zijn?
Misschien goed om hierachter te komen zodat je niet weer het zelfde euvel krijgt..
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 75-YB-34
Ewald,
Tijdens een technisch uurtje op de wereldmeeting in Zeewolde was er een man (zijn naam is me ontschoten,heel bekend bij HY-ers, HY stond naast die meneer die de burton uitlaat aanprees even verderop vanwaar jullie HY's stonden) hij liep rond en had een doek op zijn hoofd gebonden. Deze man heeft naar ik begreep een paar motoren gereviseerd (en de remmenafstelset gemaakt?) en riep dat je de kanaaltjes goed moest schoonmaken. 'uitpurken met een koperdraadje' verkondigde hij... Zijn de olie-kanaaltjes in je 'kop' wel goed schoon? ('ns afwachten wat Jacques hier weer van maakt...)
Zou natuurlijk kunnen dat er door een paar olie druppelt inplaats van spuit?!
Succes met deze klus, ik volg je op de voet omdat ik denk dat deze klus mij ook te wachten staat.
Groeten, Ferry
Tijdens een technisch uurtje op de wereldmeeting in Zeewolde was er een man (zijn naam is me ontschoten,heel bekend bij HY-ers, HY stond naast die meneer die de burton uitlaat aanprees even verderop vanwaar jullie HY's stonden) hij liep rond en had een doek op zijn hoofd gebonden. Deze man heeft naar ik begreep een paar motoren gereviseerd (en de remmenafstelset gemaakt?) en riep dat je de kanaaltjes goed moest schoonmaken. 'uitpurken met een koperdraadje' verkondigde hij... Zijn de olie-kanaaltjes in je 'kop' wel goed schoon? ('ns afwachten wat Jacques hier weer van maakt...)
Zou natuurlijk kunnen dat er door een paar olie druppelt inplaats van spuit?!
Succes met deze klus, ik volg je op de voet omdat ik denk dat deze klus mij ook te wachten staat.
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Dat de zuigerveren gebroken zijn is denk ik puur ouderdom, ik weet niet eens van welk jaar dit blok is eigenlijk maar weet wel dat hij in een paardenwagen is gebruikt en eigenlijk nooit een derde versnelling heeft gezien. Daarna is het blok een jaar of 8 opzij gezet, afgevuld met olie.
Ergo: dat ik er mee ben gaan rijden en wel 80-90 km/u rij zal uiteindelijk mee hebben gespeeld. Denk niet dat ze ooit al eens vervangen zijn geweest.
De man met de doek is dé Dominicus en daar moet je altijd naar luisteren heb ik begrepen
Kan inderdaad geen kwaad de kanaaltjes schoon te maken, alles ligt toch open. Al verwacht ik daar geen problemen in eigenlijk, alles zit lekker in de olie namelijk.
Was eigenlijk de bedoeling vandaag wat te doen, maar kwam weer van alles tussen door (en met mijn motivatie gaan er al snel andere klusjes voor de bus zeg maar
).
Heb als het goed is wel alles binnen nu.
Zit er alleen nog mee dat ik niet heb gefotografeerd/opgeschreven hoe de zuigeras ook al weer in het blok moet. De tekening in het onderdelenboek is niet echt duidelijk. Wel staat er een krabbel bij die een indicatie geeft, doch zeer summier.
Mijn instinct zegt dat de lange kant / off centre kant in de draairichting moet, of zoals FlyingHY het omgekeerd zegt: "het kleinste deel van de zuiger aan de omhooggaande kant van de krukas."
Ergo: dat ik er mee ben gaan rijden en wel 80-90 km/u rij zal uiteindelijk mee hebben gespeeld. Denk niet dat ze ooit al eens vervangen zijn geweest.
De man met de doek is dé Dominicus en daar moet je altijd naar luisteren heb ik begrepen

Kan inderdaad geen kwaad de kanaaltjes schoon te maken, alles ligt toch open. Al verwacht ik daar geen problemen in eigenlijk, alles zit lekker in de olie namelijk.
Was eigenlijk de bedoeling vandaag wat te doen, maar kwam weer van alles tussen door (en met mijn motivatie gaan er al snel andere klusjes voor de bus zeg maar

Heb als het goed is wel alles binnen nu.
Zit er alleen nog mee dat ik niet heb gefotografeerd/opgeschreven hoe de zuigeras ook al weer in het blok moet. De tekening in het onderdelenboek is niet echt duidelijk. Wel staat er een krabbel bij die een indicatie geeft, doch zeer summier.
Mijn instinct zegt dat de lange kant / off centre kant in de draairichting moet, of zoals FlyingHY het omgekeerd zegt: "het kleinste deel van de zuiger aan de omhooggaande kant van de krukas."
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
wèl borrelt langzaamaan het advies aan ons aller "Leipi" op om het "hart" van "MurpHY" nu eens van vóór tot àchter hélemaal aan te pakken.
Laatst gewijzigd door LEiPiE op wo nov 21, 2012 11:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: oeps, verkeerde knopje...
Reden: oeps, verkeerde knopje...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
Ik heb ook wel eens begrepen dat de zuigerveren eerder sneuvelen wanneer de speling tussen zuiger en cilinder te groot wordt. Dat kan je met een voelermaat meten. Geen idee wat de speling mag zijn. Staat vast wel in het onderhoudsboek.
Jaren geleden mijn motor laten reviseren. Sommige van de bovenste zuigerveren waren weg! Zij zijn in stukjes gebroken en waarschijnlijk door de uitlaatklep vertrokken. Bij een van de zuigers was een gat in gebrand. De motor liep nog lang niet slecht.
Succes
Jaren geleden mijn motor laten reviseren. Sommige van de bovenste zuigerveren waren weg! Zij zijn in stukjes gebroken en waarschijnlijk door de uitlaatklep vertrokken. Bij een van de zuigers was een gat in gebrand. De motor liep nog lang niet slecht.
Succes
HY rijder sinds 1995.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
............................................Otje schreef:Mwa ...('ns afwachten wat Jacques hier weer van maakt...)

- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Mja, dit wat ik nu doe past nog net in het budget (totaal 280 euro aan onderdelen dit keer), zou dolgraag een gereviseerde motor en bak er in zetten maar dan moet ik eerst een loterij winnen (en vermoedelijk koop ik dan gewoon een andere bus, knap ik MurpHY's koets op en maak 'm electrisch)Otje schreef:wèl borrelt langzaamaan het advies aan ons aller "Leipi" op om het "hart" van "MurpHY" nu eens van vóór tot àchter hélemaal aan te pakken.

En op zich geloof ik wel dat dit blok goed is verder, de gok is dat dit blok nu zo'n 40.000KM heeft gedaan. De bak daarentegen is de originele en heeft er al zo'n 151.000KM op zitten, dus daar verwacht ik nog wel een keer iets mee (afklop).
Ik heb sinds ik de bus heb er (toch nog!) zo'n 17.000KM mee gereden in 7.5 jaar, denk dat ik voor de nieuwe MRBregelingen vast wel in de veilige zone zit (da's dan een voordeel)
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Dat had mijn vorige blok vermoedelijk, ook veer weg en vier gaten in de zuiger. Merk je niks van verder kwa lopen van de motorLeo schreef:Ik heb ook wel eens begrepen dat de zuigerveren eerder sneuvelen wanneer de speling tussen zuiger en cilinder te groot wordt. Dat kan je met een voelermaat meten. Geen idee wat de speling mag zijn. Staat vast wel in het onderhoudsboek.
Succes

Hoi allemaal,
kapotte zuigerveren en een gat in een zuiger kan gevolg zijn van pingelen.
Vooral de zogenaamde "high speed knock" kan funest zijn voor een motor.
Gaten in de zuiger zijn een veelvoorkomend symptoom.
Mijn bus had een versleten ontsteking waardoor hij pingelde bij hogere toerentallen.
Mijn zuigerveren waren ook gebroken..
Moderne motoren hebben pingel sensoren en regelen automatisch timing en mengsel bij om pingelen tegen te gaan.
Het kan dus geen kwaad om je ontsteking en timing te checken.
Te veel koolaanslag in je koppen kan ook een oorzaak zijn.
Het rijden op 98 octaanbenzine helpt.
LPG is van nature erg klopvast, trouwens.
Edwin.
kapotte zuigerveren en een gat in een zuiger kan gevolg zijn van pingelen.
Vooral de zogenaamde "high speed knock" kan funest zijn voor een motor.
Gaten in de zuiger zijn een veelvoorkomend symptoom.
Mijn bus had een versleten ontsteking waardoor hij pingelde bij hogere toerentallen.
Mijn zuigerveren waren ook gebroken..
Moderne motoren hebben pingel sensoren en regelen automatisch timing en mengsel bij om pingelen tegen te gaan.
Het kan dus geen kwaad om je ontsteking en timing te checken.
Te veel koolaanslag in je koppen kan ook een oorzaak zijn.
Het rijden op 98 octaanbenzine helpt.
LPG is van nature erg klopvast, trouwens.
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961