Dat zou niet goed zijn geweest bij een vers gereviseerde motor. Na plaatsing van betere seals was het probleem opgelost dus.......geen versleten geleiders.TypeH56 schreef:Ovaal gesleten klepseals ??
Is dat het gevolg van versleten klepgeleiders ?
Motor zonder volledig vermogen e.d.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Ik neem aan dat dat "koffie met (flink wat) koffiemelk"-kleur is want anders zou het betekenen dat er overmatig veel olie in de verbrandingsruimte komt.en de 4 bougies koffiebruin waren
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Vandaag uiteindelijk weer een vervolg gegeven aan de reparatie van de motor. We hebben samen de motor grotendeels gedemonteerd en oa de zuigers losgekoppeld. Alle veren bleken nog intact behalve eentje; deze was in twee gebroken (zie foto). Grote vraag is nu of dit het olieverbruik van 1L op 300km kan verklaren? We hebben de veer vervangen (en alle andere veren laten zitten voor hergebruik). Overigens waren de kleppen van deze cilinder pikzwart en vettig en van de andere drie mooi koffiebruin (zie foto). Ook zitten er enkele schrammetjes in de cilinder (zie foto) die je duidelijk kunt voelen met je nagel. Zorgwekkend?
Ook hebben we gekeken naar speling van de inlaatklep (van de zwarte cilinder). Daar bleek geen speling op te zitten waar olie doorheen zou kunnen ontsnappen. Vraag is nu of we kop moeten laten reviseren. Dat zou zo'n 300E gaan kosten.
Tips zijn welkom (voordat ik zaterdag naar het magazijn afreis)!
Alvast bedankt
Michiel
Ook hebben we gekeken naar speling van de inlaatklep (van de zwarte cilinder). Daar bleek geen speling op te zitten waar olie doorheen zou kunnen ontsnappen. Vraag is nu of we kop moeten laten reviseren. Dat zou zo'n 300E gaan kosten.
Tips zijn welkom (voordat ik zaterdag naar het magazijn afreis)!
Alvast bedankt
Michiel
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
ik denk dat het olieverbruik best wel door een gebroken zuigerveer kan komen, ws mist er een klein stukje.
Ik zou de aangetaste bus proberen te honen, nieuwe veer monteren en de slotspeling meten!
Een koprevisie lijkt me vooralsnog niet nodig
Ik zou de aangetaste bus proberen te honen, nieuwe veer monteren en de slotspeling meten!
Een koprevisie lijkt me vooralsnog niet nodig
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Bedankt voor je reactie Jan. Hij heeft uiteindelijk alleen de zuigerveer vervangen. Heb vandaag de motor weer aan de bak gekoppeld. Bijna alle bouten zitten er weer in. Kom ik plotseling de volgende 2 onderdeeltjes tegen (zie foto). Zitten die niet tussen de motor en de bak om ze makkelijker te kunnen koppelen? Zo ja, is het alsnog noodzakelijk ze te monteren? Ik hoop van niet
.
Groet,
Michiel

Groet,
Michiel
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Niet nodig als de bak al zit.
Bewaren tot je de volgende keer de bak los hebt gehaald
Bewaren tot je de volgende keer de bak los hebt gehaald
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Zijn dat niet de fixeerbusjes om de tapeinden van de motorbouten. Aangezien die al zit al mooi gefixeerd en vast 

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
ghys schreef:Zijn dat niet de fixeerbusjes om de tapeinden van de motorbouten. Aangezien die al zit al mooi gefixeerd en vast
Paspennen of in dit geval bussen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Dat woord zocht ik 

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Gelukkig maar. Volgende keer dat de motor er weer uit gaat worden ze alsnog gemonteerd.
Inmiddels zit alles op zijn plek. Helaas loopt de motor nog niet aangezien de startmotor niet lekker draait en zelfs begint te roken!
https://www.youtube.com/watch?v=WnEFDRz ... e=youtu.be
Ik heb de startmotor gedemonteerd en op een losse accu aangesloten. Daar loopt hij prima zonder dat er rookontwikkeling is. De accu is spiksplinternieuw en volledig opgeladen. Ik heb vorige keer wel de bobine verkeerd om aangesloten (en toen gestart). Kan dat enig effect hebben? Overigens sloeg de motor vanavond eenmaal aan toen de startmotor plotseling wel wat sneller begon te lopen. Hij loopt dus wel. Ook vonkt het startrelais soms waarbij er wat rook uit komt.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Groet,
Michiel

Inmiddels zit alles op zijn plek. Helaas loopt de motor nog niet aangezien de startmotor niet lekker draait en zelfs begint te roken!
https://www.youtube.com/watch?v=WnEFDRz ... e=youtu.be
Ik heb de startmotor gedemonteerd en op een losse accu aangesloten. Daar loopt hij prima zonder dat er rookontwikkeling is. De accu is spiksplinternieuw en volledig opgeladen. Ik heb vorige keer wel de bobine verkeerd om aangesloten (en toen gestart). Kan dat enig effect hebben? Overigens sloeg de motor vanavond eenmaal aan toen de startmotor plotseling wel wat sneller begon te lopen. Hij loopt dus wel. Ook vonkt het startrelais soms waarbij er wat rook uit komt.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Groet,
Michiel
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Bobine verkeerd om aansluiten maakt niet uit.
Het lijkt gewoon op een versleten startmotor. Koolborstels die op zijn of zwaar schuiven in hun houder waardoor ze niet goed tegen de as gedrukt worden. Ook de veertjes van de koolborstels zouden lam kunnen zijn.
Ook kan het zijn dat het startrelais niet goed schakelt. Die krijgt nogal op zijn flikker als de startmotor zo langzaam draaiend stroom staat te trekken.
Om het relais uit te sluiten zou je een startkabel direct op de startmotor kunnen zetten. Let op alleen op de aansluiting, niet op het huis. Dan maak je sluiting en daar kan je nieuwe accu niet tegen. En het gaat sowieso vonken dus ben daarop voorbereid.
Het lijkt gewoon op een versleten startmotor. Koolborstels die op zijn of zwaar schuiven in hun houder waardoor ze niet goed tegen de as gedrukt worden. Ook de veertjes van de koolborstels zouden lam kunnen zijn.
Ook kan het zijn dat het startrelais niet goed schakelt. Die krijgt nogal op zijn flikker als de startmotor zo langzaam draaiend stroom staat te trekken.
Om het relais uit te sluiten zou je een startkabel direct op de startmotor kunnen zetten. Let op alleen op de aansluiting, niet op het huis. Dan maak je sluiting en daar kan je nieuwe accu niet tegen. En het gaat sowieso vonken dus ben daarop voorbereid.
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Bedankt voor de geweldige tip Joost. Ik heb een startkabel direct van de accu aangesloten op de startmotor met hetzelfde resultaat: de startmotor krijgt de motor nauwelijks rond. Kan ik nu de conclusie trekken dat het euvel in de startmotor zit en deze gereviseerd moet worden? Is dat een klusje wat je met enige adviezen zelf kunt doen of kun je startmotor beter wegbrengen? En waarheen? Een motorrevisiebedrijfje? Iemand goede ervaring met een bedrijfje in de omgeving Eindhoven?
Alvast bedankt.
Michiel
ps de motor sloeg na een tijdje toch weer aan. deze lijkt prima te lopen. wel een enorme herrie met slechts het uitlaatspruitstuk gemonteerd.
Alvast bedankt.
Michiel
ps de motor sloeg na een tijdje toch weer aan. deze lijkt prima te lopen. wel een enorme herrie met slechts het uitlaatspruitstuk gemonteerd.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Het zou zo maar kunnen dat in het MagazHYn startmotoren liggen die als nieuw gereviseerd zijn.Michiel M schreef:of kun je startmotor beter wegbrengen?
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
K&k bij jou in Eindhoven goede ervaringen mee.Michiel M schreef:Bedankt voor de geweldige tip Joost. Ik heb een startkabel direct van de accu aangesloten op de startmotor met hetzelfde resultaat: de startmotor krijgt de motor nauwelijks rond. Kan ik nu de conclusie trekken dat het euvel in de startmotor zit en deze gereviseerd moet worden? Is dat een klusje wat je met enige adviezen zelf kunt doen of kun je startmotor beter wegbrengen? En waarheen? Een motorrevisiebedrijfje? Iemand goede ervaring met een bedrijfje in de omgeving Eindhoven?
Alvast bedankt.
Michiel
ps de motor sloeg na een tijdje toch weer aan. deze lijkt prima te lopen. wel een enorme herrie met slechts het uitlaatspruitstuk gemonteerd.
Helaas is vorige week het pand van hun buurman uitgebrand en waren ze dicht. Je zou ze moeten bellen of ze inmiddels weer open zijn.
http://www.startmotoren-eindhoven.nl
En in het magazijn hebben ze er inderdaad ook wel liggen denk ik

Zelf proberen te repareren zou ik niet direct doen als er geen ervaring is. Moeilijk te bepalen wat goed is en wat niet
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Draait je motor wel goed rond met de slinger?