aankoop citroen HY 1964

Moderators: LEiPiE, Le Camion

ghijs
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 41
Lid geworden op: di feb 19, 2008 3:35 pm

aankoop citroen HY 1964

Bericht door ghijs »

beste HY forummers,

ik kwam zomaar op het HY spoor. en voor je het weet staat er een heuse HY in de garage, genaamd GHYS.

het is een echte franse HY72 dus met waarschijnlijk het 1600 cc blokje. Ben tamelijk nieuwe in de hy wereld.
Wilde de bus zo ver als het kon origineel houden. lak is gris metallis en heeft hier en daar lichte vliegroest en mijn geliefde grote lange chevrons op de kap :)

Maar motorisch moet er wel het één en ander gebeuren. Heeft origineel nog 52 dkm gedraaid. Bij het demonteren van de kop kwam ik het nodige water op de zuigers tegen :( . Ga proberen de motor los te krijgen. Mocht het al niet lukken wat is wijs..? oude blok reviseren ( nieuwe grote cilinders en zuigers) of overstap maken op de HY 78 motor?

zo ja wie ow wie kan mij aan goed 78 blok helpen.

alvast bedankt

groetjes beginnende hyfiel
ghijs
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 41
Lid geworden op: di feb 19, 2008 3:35 pm

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door ghijs »

blok helemaal schoon gemaakt en voorzien van de nodige kruipolie.
Ben benieuwd of ze nog een slag in de rondte maakt.

Kunnen er overmaat zuigers en cilinder van de DS op een 1600CC blok geplaatst worden?
Zo ja waar op te letten en wat moet er zoal aangepast worden? en kunnen drijfstangen krukassen dit wel aan?

Overweeg namelijk het blok te laten reviseren en meteen nieuwe set in te bouwen in plaats van de bestaande 400 cc per cilinder.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door Ree »

Hoi ghijs!

Welkom op het forum!

Ik ben geen specialist al het gaat om een motorrevisie, maar voor zover ik weet passen de overmaatse zuigers en kunnen deze gemonteerd worden zonder aanpassing van de drijfstangen of van de krukas.

Het is een beetje stil op het forum (meestal zo in de winter) maar dit draadje komt staks heus wel op gang!

Groet,

Ree
ghijs
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 41
Lid geworden op: di feb 19, 2008 3:35 pm

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door ghijs »

heey bedankt voor je antwoord.

Het is wel het overwegen waard om andere zuigers en bussen te plaatsen vanwege de lage kilometerstand van de motor.

Ligt nu uit elkaar dus meteen maar goed aanpakken bijkomend voordeel is dat er straks wat meer vermogen in het blok zit:)

Blijft trouwens de afsteling van de ontsteking gelijk, caberatie etc?

Voor HY liefhebbers is dit alles al bekend maar op het gebied van de hy moet ik me nog helemaal ontwikkelen aangezien ik altijd in de 2cv's bezig ben geweest.

De naam Ghijs voor onze HY is trouwens te danken aan de vorige eigenaar Gijs.

groetjes Auke alias Ghijs
Gebruikersavatar
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: zo sep 07, 2003 7:36 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door HY_Pino »

Hallo Auke,

Voor zover ik het in het werkplaatshandboek kan zien zijn er afgezien van een andere cilinderinhoud weinig verschillen; voor de H78 wordt een Zenith 28 in 2R of Solex RBIC met toerenbegrenzer voorgeschreven, bij de H72 staan Zenith 28 INL, 28 INR (deze is volgens mij voor de oude types met andere aansluiting voor het luchtfilter en andere bedieningsstangen, dus voor de gietijzeren kop) of 28 IN 2R danwel de Solex RBI (met toerenbegrenzer).
De stroomverdeler bij de H78 is een ducellier 4134 B of SEV A 180, bij de H72 tot mei 1964 Ducellier 3909 A of SEV WB, vanaf mei 1964 is dit Ducellier 4134 A en SEV A 117.
verder staat er bij de H72 handleiding nog dat het ontstekingstijdstip tot mei 1964 9 graden voor BDP was en daarna 12 graden, maar volgens mij is dit voor H78 ook het geval.
Zag overigens op Citromobile vorig jaar nog 72 zuigers en bussen staan voor weinig, geloof zo rond de honderd euro, dus wellicht is dat een optie, op papier scheelt het maar 3pk en bijna 2mkg koppel maar hoe dat in de praktijk is, geen idee....
Omdat je het hebt over rechte chevrons neem ik aan dat je een H met dubbele voorruit en gietijzeren kop hebt gescoord, van voor '64. De traction heeft ook zo'n gietijzeren kop maar omdat de motor andersom staat zit de waterpomp aan de andere kant en helaas is ook het spruitstuk anders, maar er zijn wel overeenkomsten, zo zijn de 1911cc zuigers en bussen ook hier toegepast (net als de eerste DS-en). Dus daar is ook nog wel aan te komen.

groeten,

Erwin :)
ghijs
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 41
Lid geworden op: di feb 19, 2008 3:35 pm

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door ghijs »

Beste Erwin,

Misschien is het dan een overgangstype? heb namelijk wel één voorruit erin zitten en op kenteken staat
HY72 bouwjaar 1964.

Of zou er destijds een andere gril lees ouder type in gekomen zijn? Lijkt me vrij origineel maar ben daar natuurlijk niet zeker van. De kop is volgens mij van aluminium.

Aankomende citromobile ga ik zeker opzoek naar betaalbaar setje zuigers en cilinders. of het nou 1911 cc of toch maar de originele 1600 cc zuigers worden ben ik nog niet over uit maar goed komt het zeker.

Weet al wel dat het een hele klus is. De motor moet er sowieso uitgelepeld worden. En die weegt nogal wat. Ga maar eens opzoek naar een goede takel om de rug(gen) te sparen.
Op het forum zal ik alle nieuwtjes omtrend de HY droppen. Van de week even wat foto's maken om alvast een indruk te krijgen.


Overige details van de bus: Canvas doek om de laadbak mee te dichten in plaats van dichte plaat.
Is tussenschot in gekomen vanuit de fabriek, en gekozen voor de HY72 motor voor de waarschijnlijk lagere belastingstarieven. Kleur is origineel gris metallis zoals ook op de eenden is gebruik van de jaren 50.
De bus is nieuw gekocht in Toulouse waar hij gebruikt is voor een meubelmaker, tweede eigenaar gebruikte hem hooguit 2 maanden in het jaar om de druiven van het veld naar de verwerker te brengen. Vervolgens is hij naar nederland verhuisd waar ik hem van de eigenlijke 3e eigenaar heb gekocht.

wordt vervolgd
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door flyingHY »

Hallo Auke,

Het spijltje van de HY is verdwenen in februari 1964.

Succes met je bus!

flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1058
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door HYvonne »

Auke, voordat je eventueel een takel gaat kopen moet je eerst even VIA DEZE LINK op de website van FlyingHy kijken voor de motordemontage en bewerking. Zéér leerzaam!
ghijs
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 41
Lid geworden op: di feb 19, 2008 3:35 pm

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door ghijs »

bedankt voor alle tips.

de motor is bijna los en zal de tips op de aangegeven link opvolgen. heb een motorophangsteun gekocht waar de motor tijdens de werkzaamheden aan kan hangen. veel werk te doen nog.
Allereerst wordt begonnen met het verwijderen van de oude zuiders en cilinders. Deze zitten namelijk muur vast. de distributiekettign zit wel een centimeter speling op. Weet niet tot hoever dit acceptabel is.
Want zie ook geen kettingspanner.

Nu nog een werkplaatshandboek. Of is er een digitale versie beschikbaar?

zal zo even proberen of ik enkele foto's kan toevoegen aan het forum.
ghijs
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 41
Lid geworden op: di feb 19, 2008 3:35 pm

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door ghijs »

hier enkele foto's van mijn HY uit 1964:

Op het dasboard zijn enkele knoppen maar zo te zien ontbreekt er één voor ventilatie of iets dergelijks.
Op het plaatje staan allemaal franse termen. Wie kan aangeven waar alle knopjes nu daadwerkelijk voor dienen.

Onderste foto geeft de speling aan op de distributieketting.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ghijs
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 41
Lid geworden op: di feb 19, 2008 3:35 pm

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door ghijs »

Vorderingen tot nu toe,

Het blok is geheel gedemonteerd en het onderblok hangt nu kaal in een motorbloksteun.
De zuigers en cilinders waren niet meer los te krijgen en zijn dus met drijfstang en al gedemonteerd.
Het blok krijgt een totaal revisie hebben we maar besloten.

Wie kan mij helpen aan de as die in de motor zit om de onsteking aan te drijven. hier is namelijk een stuk afgebroken. Zat muurvast. foto's hiervan volgen nog.
En nieuwe onderdelen waar kan ik die voor een HY het beste vandaan halen?
Gebruikersavatar
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: zo sep 07, 2003 7:36 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door HY_Pino »

Heee, dat is die bijzonder HY; overgangstype!
enkele voorruit maar nog wel de lange chevrons op de motorkap, maar ook al de ventilatiegaten voor de verwarming...inderdaad, die knop ontbreekt blijkbaar, kan de tekst net niet goed lezen, maar het staat er dus wel op. Bij de latere HY's dient die knop om de electromotor voor de aparte warmtewisselaar aan te zetten, de aanjager als het ware. De verwarming zelf zet je aan of uit door middel van een kraantje op het schutbord naast je gaspedaal. Het knopje linksboven in het setje van vier heeft een pijltje dus die zou voor de parkeerverlichting kunnen zijn.
Aparte bus ook omdat het bestuurderscompartiment dicht is als bij een pick-up-uitvoering maar hij heeft gewoon een bestelachterzijde!
Een kettingspanner heeft er nooit op gezeten, bij de traction heeft men later wel een soort veer bedacht die de ketting enigszins gespannen houdt, maar daar draait de motor dus de andere kant op.

:)
ghijs
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 41
Lid geworden op: di feb 19, 2008 3:35 pm

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door ghijs »

ik wist niet dat het zo'n bijzondere HY was en is. Heb me nog niet geheel in de geschiedenis verdiept merk ik wel :)
verwarmingssleuven in de motorkap bedoel je? want kon verder niet echt sleuven ontdekken waar eventueel verwarming zou kunnen lopen.
Kwam uit een warm land dus hebben ze misschien de verwarming wel achterwege gelaten.
Het schot wat er in zit is indd een apart verschijnsel, had het nog niet eerder bij HY's gezien. Zo te zien is het er niet in gelast maar gepopt. aan de kleur te zien is het origineel van fabriek.

De krukas was een klein beetje ingevreten door de jaren heen en wordt nu een klein beetje afgedraaid. Zijn hier wel speciale lagerschalen voor of moeten ook die nagemaakt worden.

Wie heeft al eens een lijstje gemaakt van alle te vervangen onderdelen bij revisie van een HY motor? want denk dat ik nog heel wat vergeten ben.
Gebruikersavatar
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: zo sep 07, 2003 7:36 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door HY_Pino »

ghijs schreef: verwarmingssleuven in de motorkap bedoel je? want kon verder niet echt sleuven ontdekken waar eventueel verwarming zou kunnen lopen.
De krukas was een klein beetje ingevreten door de jaren heen en wordt nu een klein beetje afgedraaid. Zijn hier wel speciale lagerschalen voor of moeten ook die nagemaakt worden.
Ja, die twee vierkante gaten onderin met dat gaas er in, als je op foto's naar oudere bussen kijkt zie je dat deze gaten ontbreken. Eigenlijk doet alleen het linker gat (bestuurderszijde) dienst maar ze hebben de boel symmetrisch willen houden denk ik. Er zit dan een koker achter met een electromotortje die de rijwind door een extra kachelradiateurtje blaast die dan weer met van die papieren kokers naar de voorruit en voeten gevoerd wordt, maar het kan zijn dat er nog een soort tussenvorm in de verwarming is geweest, moet haast wel, dacht zoiets in een ouder instructieboekje gezien te hebben.
Heb jaren geleden een krukas laten slijpen bij het HY-team en dan krijg je meteen passende lagerschalen er bij, geloof zelfs dat je de krukas meerdere malen kan laten bijslijpen dus er moeten dan ook meerders soorten lagerschalen zijn. :)
Gebruikersavatar
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: zo sep 07, 2003 7:36 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: aankoop citroen HY 1964

Bericht door HY_Pino »

O ja, nog even over de knoppen; heb een instructieboekje van omstreeks 1963 en daar staan nog maar drie knoppen op en die hebben de volgende functies, van links naar rechts boven beginnend; parkeerlichtschakelaar (feu stationnement of iets dergelijks denk ik), ruitenwisserschakelaar (Essuie-glace) en rechtsonderin de dashboardverlichtingsschakelaar (commande de rhéostat d'éclairage tableau de bord) en die linker zou dus de verwarming (chauffage) kunnen zijn. Een verwarming was destijds nog een optie en zag er uit als een soort ufo in het schutbord bij de voeten van de bestuurder.
Die parkeerlichtschakelaar kun je naar links of naar rechts draaien en dan zouden die parkeerlichtjes aan de zijkant achteraan moeten branden, weet niet of je parkeerlichtje in je koplamp en het achterlicht ook meteen mee branden, bij mijn ID ontbreekt zo'n parkeerlichtje en dan branden die andere lampen dus wel, heel handig als de monteur aan die schakelaar heeft gezeten bij de apk en denkt dat er zekeringen uit liggen. :)
De dashboardverlichtingsschakelaar was vroeger volgens mij alleen aan/uit om de 6-volt installatie wat te ontzien, later werd dit een regelbare weerstand maar die gaan toch wel heel vaak kapot. :)
Plaats reactie