Tja, een te verwachten vraag van een zoekende beginner...
Waarop letten bij de aankoop?
Naar ik meen te weten heeft een HY een chassis, dus de staat daarvan is belangrijker dan een roestige bodem?
Welke jaartallen geven technisch gezien de minste problemen op?
Wat zijn de typische mankementen ven een HY? (dat er overal wel wat roest zal zijn, daar verwacht ik mij wel aan...)
Hoeveel gaat een HY? Al naargelang de staat: van... tot ....
Een opgemaakte HY eerder wantrouwen...?
Dieter
aankoop
Online
Probeer vooral dingen te weten te komen van de geschiedenis. Is er de afgelopen jaren in geinvesteerd? Zo nee, dan weet je zeker dat jij alsnog die investering moet gaan doen.
Groet,
Ree
Re: aankoop
Je moet eerst weten wat je wilt kopen. Een bus om een paar jaar af te rijden en dan weg te doen? Een bus om vele jaren lang twee maal per jaar op vakantie te gaan? Een bus om te vertroetelen vooral voor in je garage? Ik ga maar een beetje uit van optie 2, voor de vakantie.Tja, een te verwachten vraag van een zoekende beginner...
Waarop letten bij de aankoop?
Roestige bodem is geen goed plan, of je moet het leuk vinden om te lassen; dat zal zeker moeten gebeuren. Wanneer het roestmonster eenmaal begonnen is, is het zonder grof geweld niet meer te stoppen.Naar ik meen te weten heeft een HY een chassis, dus de staat daarvan is belangrijker dan een roestige bodem?
Men zegt vaak dat de bussen van begin jaren 70 het minst roest-gevoelig zijn. Bussen van voor 1964 zijn vaak lastiger met onderdelen. Die zijn meer geschikt voor optie 3, het vertroetelen.Welke jaartallen geven technisch gezien de minste problemen op?
Naast roest vooral verborgen roest. Verder kan alles aan vervanging toe zijn bij zo'n oude bus. Let op versleten banden, deze zijn erg duur. Koelt ie goed? Nieuwe radiator is meer dan 200 euro... Hoeveel olie lekt ie? Keerringen vervangen is een garage wel een paar dagen mee bezig.Wat zijn de typische mankementen ven een HY? (dat er overal wel wat roest zal zijn, daar verwacht ik mij wel aan...)
Probeer vooral dingen te weten te komen van de geschiedenis. Is er de afgelopen jaren in geinvesteerd? Zo nee, dan weet je zeker dat jij alsnog die investering moet gaan doen.
Als je 8000 euro voor een HY wilt uitgeven gaat dat je wel lukken. Die van mij was gratis en er zit een heleboel tussenin... Als je voor optie 2 gaat (jaren lang een paar keer per jaar op vakantie) zou ik ongeveer 2à3000 euro uitgeven aan een goede bus van na 1964. Voor 3à4000 euro kan je een goede bus met een leuk interieur kopen. Verlengd zijn ze meestal wat duurder dan kort. Alles wat er nog aan de bus moet gebeuren gaat natuurlijk van die prijs af, en als je het zelfd kan wordt het een stuk goedkoper. Het kan heel goed zijn dan je voor 1000 euro tegen een bus aanloopt waar wat kleine dingetjes aan moeten gebeuren die je zelf kan en die nog heel lang meekan.Hoeveel gaat een HY? Al naargelang de staat: van... tot ....
Ach, c'est le ton, n'est-ce pas?Een opgemaakte HY eerder wantrouwen...?
Groet,
Ree