Conservering

Voor onderwerpen over de beroemde golfplaten, de omegaprofielen, het chassis, deuren, ramen etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Frank
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: di okt 12, 2010 7:24 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Conservering

Bericht door Frank »

Tja, daar ben ik weer met een vraag! Ik overweeg graag dingen van te voren, vooraleer ze niet meer terug te draaien zijn.... :oops:

Mijn hytje uit 57. Is een apart geval, een plateau met originele huif e.d.. Superfrans, en met een mooi patina op het huidje. Deze bus is een en al franse charme, met een 'oude hooischuur effect'. Het lijkt net of de kippen er nog maar pas uit zijn. Maar, Heeze is geen Drome en ik moet wat gaan doen aan de bescherming tegen de roest. Dat wil ik fijn deze winter gaan doen in mijn schuur.. Maar, ik wil absoluut niet zijn karakter te lijf gaan. Je kunt wel tectyleren aan de onderzijde enzo, maar ja, dat vind ik dan weer zonde van de originaliteit! Nu had ik het plan om het zaakje helemaal in de lijnzaad olie oid te zetten. In ieder geval haar onderkant. Milieu vriendelijk en een middel dat past bij haar leeftijd.. De buitenkant is een mooi craquille van gris metalise. Maar kei en kei hard. Kan ik ook lijnzaad op de buitenkant zetten? Heeft iemand hier enige notie van? Verder heb ik dit al eens gedaan met pure owatrol olie. Dat zie je niet en het geeft een merkbaar beschermingseffect. (dat zie je altijd aan de opstapjes, daar slijt het weg en krijg je oppervlakte roest :wink: ).

Het is mijn bedoeling om dit jaarlijks te herhalen.

Tips, kritiek aub!!! :lol:
michel
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 71
Lid geworden op: ma mei 03, 2010 7:39 pm

Re: Conservering

Bericht door michel »

hallo Citofielen,

owatrol is eigenlijk veredelde lijnolie.
bijde produkten hebben ongeveer de zelfde roest werende werking (erg goed)
alleen hebben ze allebij een maar namelijk lijnolie gaat op den duur vergelen en kan zeep achtig worden en owatrol kan scheurtjes gaan vormen.
als je iets aan de onderkant van je bus wilt doen is koolteer goed spul. in nederland slecht tot niet tekoop in belgie
wel
koolteer kun je zo onder je bus smeren als je een koolteer vervanger gebruikt is een goede hechting niet gegarandeerd al zal de verkoper zeggen van wel.
owatrol is best duur maar als je een half koffie kopje blanke-lak mengt met een liter lijnolie ben je een stuk goedkoper uit.
voor de buitenkant gebruik ik zelf een mengsel van motorolie en diesel, heeft een typisch luchtje maar kruipt overal tussen en is bijzonder roestwerend
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1553
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Conservering

Bericht door ghys »

owatrol is inderdaad een veredelde lijnolie.
In het begin erg mooi, doorzichtig en glanzend maar wordt na verloop van tijd zoals eerder aangegeven wat gelig en dof. Op mijn oude transportfiets waar het ook op zit lijkt het net of de blanke lak (owatrol dus) loslaat.

Mengsel van motorolie en diesel geen ervaring mee. Mijn gevoel zegt dat zoiets naar paar fikse regenbuien er vanaf spoelt...maar dat is gevoel. Mengverhouding 1 op 1?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Conservering

Bericht door Ree »

Volgens mij is Owatrol een visolie.

Owatrol is een prima product dat ik graag gebruik, maar niet voor structurele roestwering. Het product scoort bij vergelijkende testen onder de middenmoot. Waarom niet voor één van de beste producten gaan? De kosten zijn om het even.
michel
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 71
Lid geworden op: ma mei 03, 2010 7:39 pm

Re: Conservering

Bericht door michel »

meng verhouding weet ik niet precies doe altijd maar zo dat het lekker dun is dus goed op de plaatsen komt waar autowas niet komt en onze busen het liefst beginnen met roesten en ik doe het lekker vaak om dat het van de oppervlakken inderdaad afspoeld na een paar fikse regen buien
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 263
Lid geworden op: di aug 12, 2003 7:43 pm
Locatie: Haarlem

Re: Conservering

Bericht door Leo »

Ik had vroeger een leraar die 2 oude DAF 33s had. Na iedere jaarlijkse motorolie wisseling smeerde hij alle olie aan de onderzijde op. Na jaren hadden ze nauwelijks roest. :P

Nu hebben wij voor onze HYs misschien wat meer olie nodig!

groeten
Leo
HY rijder sinds 1995.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Conservering

Bericht door Ree »

Afgewerkte motorolie is erg zuur en daarom geen goede conservator tegen roest. Het is vast beter dan niets doen, maar zoals eerder gezegd krijg je voor zo'n tientje per liter véél beter spul.
michel
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 71
Lid geworden op: ma mei 03, 2010 7:39 pm

Re: Conservering

Bericht door michel »

maar ik smeer geen afgewerkte olie op m'n bus ! dat streept !!!
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1058
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Conservering

Bericht door HYvonne »

Olijfje schreef:Verder heb ik dit al eens gedaan met pure owatrol olie. Dat zie je niet en het geeft een merkbaar beschermingseffect.
Ik ken iemand met een HY (standaard uitvoering) die net zo mooi is als de jouwe. Om die uitstraling te bewaren heeft hij dus ook de lak behandeld met Owatrol. Ging helemaal goed totdat hij op zomervakantie in een zeer warm Frankrijk was en bemerkte dat zijn bus helemaal plakkerig was. Toch iets om over na te denken!
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Re: Conservering

Bericht door citroheeze »

Frank,

Is RX5 of RX7 geen oplossing. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar hoor hele goede verhalen. ik ga het gbruiken voor mijn brandweer uit 1969.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Frank
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: di okt 12, 2010 7:24 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Re: Conservering

Bericht door Frank »

Jee, afgewerkte olie... Haha, ik wil het wel een beetje ecologisch oplossen hoor :wink: . Wat ik belangrijk vind is dat het 'spul' onzichtbaar is, of hooguit een vettig laagje vormt. Dat het jaarlijks herhaalt moet worden is voor mij geen probleem. Wat doet Rx5 of Rx3? Hoor ik veel goeds over trouwens!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Conservering

Bericht door Ree »

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Conservering

Bericht door Ree »

Ik vind het in ieder geval een lastige vraag. Er zijn voldoende producten om de bodem en andere holle ruimtes goed te beschermen. Het plaatwerk wordt normaalgesproken door de lak beschermd. Nu wil je de verweerde lak graag zo mooi houden...

Volgens mij moet je alle roest van binnenuit zien te voorkomen door de holle ruimtes te behandelen en er van buiten verder niets aan doen. Hij staat normaalgesproken toch altijd binnen?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Conservering

Bericht door Ree »

citroheeze schreef:Is RX5 of RX7 geen oplossing.
In deze serie zijn geen spullen verkrijgbaar die over de laklaag aangebracht kunnen worden.
Gebruikersavatar
brammie
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 209
Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
Kenteken: 33-AB-38
Locatie: langweer

Re: Conservering

Bericht door brammie »

is droog stoken in een spuit cabine en blanke lak geen oplossing voor dit probleem
als de roest en het plaatwerk maar droog zijn en luchtdicht verpakt(laklaag)
gaat het niet verder.........toch?
en de onderkant ik zei het al KOOLTEER er is geen betere!!
trekt bij heet weer ook weer lekker in de kierenen naden

de ouwe datsun cherry van mijn schoonmoeder kreeg vroeger ook jaarlijks een olie behandeling in de holle ruimtes
daarna moest ie zo'n beetje 3 weken uitlekken op oude kranten
nooit last van roest
toen ie later verkocht werd en er geen olie meer in ging was hij na 2 jaar doorgeroest!

de vraag rijst nu hoe goed heeft die olie beschermt en was het zonder olie dan eerder gebeurt? :|
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Plaats reactie