grote controle
grote controle
Goedendag allemaal,
Iedereen een fijne sleutelwinterstop?
Bij een 2 daagse trip van 1100km met veel klimmen en veel remmen op de motor met mijn HY’tje kwam ik, naast de gebruikelijke onverklaarbare geluidjes en geuren, weer wat eigenaardigheden tegen. Misschien heeft er iemand wat verklaringen of tips, die mij weer wat werkzaamheden verschaffen…
Motor
Minder vermogen dan voorheen bij lagere toeren, dus in zijn 3 de berg op.
Hoge druk uit carterontluchting bij zware belasting. (in zijn 3 omhoog) dit merkten we toen de slang van de carterontluchting losging. De cabine stond meteen blauw.
Witte derrie (vocht) onder het kleppendeksel. Ook na lange stukken rijden.
Overmatig olieverbruik bij het remmen op de motor, eruit getrokken door het vacuüm wat dan ontstaat, wat na een blikje wynns supercharge geheel verholpen was.
Versnellingsbak/koppeling
Je ruikt de versnellingsbakolie na langdurig rijden
Bij warme motor kort schokkend optrekken in zijn 1
Soort kort zoemertje bij het optrekken, ik dacht eerst dat dit uit de bak kwam, maar dit zou ook de druk in het koelsysteem zijn, dus de radiateurdop.
Koelsysteem
Druk in het koelsysteem
Borrelen na rijden
Iets zakkend koelvloeistofpeil, 1 cm op 1100km
Misschien een lekke koppakking, versleten zuigerveren en een versleten koppeling?
Lex
Iedereen een fijne sleutelwinterstop?
Bij een 2 daagse trip van 1100km met veel klimmen en veel remmen op de motor met mijn HY’tje kwam ik, naast de gebruikelijke onverklaarbare geluidjes en geuren, weer wat eigenaardigheden tegen. Misschien heeft er iemand wat verklaringen of tips, die mij weer wat werkzaamheden verschaffen…
Motor
Minder vermogen dan voorheen bij lagere toeren, dus in zijn 3 de berg op.
Hoge druk uit carterontluchting bij zware belasting. (in zijn 3 omhoog) dit merkten we toen de slang van de carterontluchting losging. De cabine stond meteen blauw.
Witte derrie (vocht) onder het kleppendeksel. Ook na lange stukken rijden.
Overmatig olieverbruik bij het remmen op de motor, eruit getrokken door het vacuüm wat dan ontstaat, wat na een blikje wynns supercharge geheel verholpen was.
Versnellingsbak/koppeling
Je ruikt de versnellingsbakolie na langdurig rijden
Bij warme motor kort schokkend optrekken in zijn 1
Soort kort zoemertje bij het optrekken, ik dacht eerst dat dit uit de bak kwam, maar dit zou ook de druk in het koelsysteem zijn, dus de radiateurdop.
Koelsysteem
Druk in het koelsysteem
Borrelen na rijden
Iets zakkend koelvloeistofpeil, 1 cm op 1100km
Misschien een lekke koppakking, versleten zuigerveren en een versleten koppeling?
Lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Hallo Lex.
Ik vraag me af of je je wel zoveel zorgen moet maken.Olieverbruik in de
bergen is een normale zaak,omdat door normaal altijd op vlakke wegen
te rijden zijn de zuigers en cilinders aan de rechtrkant op elkaar ingesleten
en nu ga je in de bergen ineens op de motor remmen,dus komt de kracht
ineens aan de niet op elkaar ingelopen zijde van de motor.Hij zal dus altijd
wat meer olie verbruiken als je op de motor remt.Daardoor krijg je ook
meer druk in het carter.Zorg ervoor dat die carterventilatie goed schoon is
Ik ben alleen bang dat de priseaskeerring vernieuwd zou moeten worden.
en daar zal dus de motor een stukje naar voren geschoven moeten worden.Dan kan je gelijk de koppelingsplaat goed ontvetten.
Ik vraag me af of je je wel zoveel zorgen moet maken.Olieverbruik in de
bergen is een normale zaak,omdat door normaal altijd op vlakke wegen
te rijden zijn de zuigers en cilinders aan de rechtrkant op elkaar ingesleten
en nu ga je in de bergen ineens op de motor remmen,dus komt de kracht
ineens aan de niet op elkaar ingelopen zijde van de motor.Hij zal dus altijd
wat meer olie verbruiken als je op de motor remt.Daardoor krijg je ook
meer druk in het carter.Zorg ervoor dat die carterventilatie goed schoon is
Ik ben alleen bang dat de priseaskeerring vernieuwd zou moeten worden.
en daar zal dus de motor een stukje naar voren geschoven moeten worden.Dan kan je gelijk de koppelingsplaat goed ontvetten.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Dat komt doordat de onteking het mengsel verbrand en de zuiger recht
naar beneden wil duwen.maar de drijfstang zit aan de krukas de een kant
uit draait en dan krijg je dus een resultante van de kracht naar beneden
en opzij.als je nu bij een afdaling op de motor remt,wekt die kracht dus
precies aan de andere kant.
naar beneden wil duwen.maar de drijfstang zit aan de krukas de een kant
uit draait en dan krijg je dus een resultante van de kracht naar beneden
en opzij.als je nu bij een afdaling op de motor remt,wekt die kracht dus
precies aan de andere kant.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Ja,dan raken ze wat meer ingesleten,Maar het nadeel is dat een motor is
om te rijden en remmen zijn om te remmen.Een motorrevisie is duurder
dan een remrevisie.Het beste is om de auto in de versnelling laten staan
waarin je komt aanrijden en het gas los te laten en op het laatste moment
de rem erbij.Dus stoppen in 3.Dit is ook de zuinigste manier van rijden.
om te rijden en remmen zijn om te remmen.Een motorrevisie is duurder
dan een remrevisie.Het beste is om de auto in de versnelling laten staan
waarin je komt aanrijden en het gas los te laten en op het laatste moment
de rem erbij.Dus stoppen in 3.Dit is ook de zuinigste manier van rijden.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Koelsysteem
Druk in het koelsysteem
Borrelen na rijden
Iets zakkend koelvloeistofpeil, 1 cm op 1100km
Misschien een lekke koppakking, versleten zuigerveren en een versleten koppeling?
-----------
Was ik ook bang voor, maar het kan ook de onderkant van de cylinderbussen zijn die lekt.
Ik heb het probleem op kunnen lossen met van die radiatorlekstopspullie.
Te verkrijgen bij de automaterialenhandel (brezan ed)
zorg ook dat je radiatordop schoon blijft ivm de ventielfunctie.
Dat van die overdruk weet iedereen wel maar het middelste rubber in de dop is een klepje om onderdruk te voorkomen als je motor afkoelt.
bij mij werden de koelslangen inelkaar getrokken met lekkage als gevolg...
Druk in het koelsysteem
Borrelen na rijden
Iets zakkend koelvloeistofpeil, 1 cm op 1100km
Misschien een lekke koppakking, versleten zuigerveren en een versleten koppeling?
-----------
Was ik ook bang voor, maar het kan ook de onderkant van de cylinderbussen zijn die lekt.
Ik heb het probleem op kunnen lossen met van die radiatorlekstopspullie.
Te verkrijgen bij de automaterialenhandel (brezan ed)
zorg ook dat je radiatordop schoon blijft ivm de ventielfunctie.
Dat van die overdruk weet iedereen wel maar het middelste rubber in de dop is een klepje om onderdruk te voorkomen als je motor afkoelt.
bij mij werden de koelslangen inelkaar getrokken met lekkage als gevolg...