Vastzitten linkervoorrem
Vastzitten linkervoorrem
Dag mensen,
Afgelopen weekend hebben wij onze HY uit de stalling gehaald. Daar vertelde de eigenaar van de stalling ons dat er een redelijk grote plas onder de bestuurdersstoel had gelegen. Na enig zoeken bleek dat het remolie reservoir onder de bestuurdersstoel lekt. Het niveau stond een stukje onder het minimum. Aangezien we geen remolie hebben en we van enkele mensen te horen kregen dat er op zich nog genoeg olie inzat, zijn we gewoon de weg opgegaan met de bus. Daar bleek al snel dat de bus tijdens het remmen (nogal) naar links trekt. We zijn een eind gaan rijden totdat plotseling tijdens het remmen de linkervoorrem volledig vast sloeg. We reden gelukkig niet al te hard, maar de bus kwam met een grote schok tot stilstand. Vanuit stilstand bleek het niet mogelijk te zijn weer verder te rijden: de rem bleef vastzitten. Alleen door even een stukje achteruit te rijden kwam de rem weer los te zitten.
Aangezien het nu volstrekt onverantwoord zou zijn om verder te rijden, hebben we de anwb gebeld. Bij aankomst hebben ze de remtrommel opengehaald en daar bleek dat de beide remcilinders na uitzetten weer te weinig intrekken; ze blijven wat steken zeg maar. De beste man heeft de remcilinders wat gesmeerd. Dat leek wat te helpen. Echter bij het opnieuw bevestigen van de band sloeg de rem na 2x weer gigantisch vast. Helaas was de anwb man alweer vertrokken. De diagnose van deze man was nog: ofwel de remcilinders hebben hun beste tijd gehad, ofwel de gereviseerde remschoentjes zijn te groot, ofwel het heeft met de remdrukverdeler(?) te maken.
Herkent iemand dit probleem? Het is natuurlijk behoorlijk vervelend dat bij een eerste ritje in het voorjaar we gelijk moeten worden opgesleept. En heeft dit iets met het lage remoliepeil te maken? En is het niet vreemd dat deze problemen zich voordoen terwijl 3 maanden geleden de remmen uitvoerig zijn gereviseerd bij een garage (de auto heeft ongeveer 3 maanden stil gestaan)?
Alvast bedankt voor reacties.
Groet,
Michiel
Afgelopen weekend hebben wij onze HY uit de stalling gehaald. Daar vertelde de eigenaar van de stalling ons dat er een redelijk grote plas onder de bestuurdersstoel had gelegen. Na enig zoeken bleek dat het remolie reservoir onder de bestuurdersstoel lekt. Het niveau stond een stukje onder het minimum. Aangezien we geen remolie hebben en we van enkele mensen te horen kregen dat er op zich nog genoeg olie inzat, zijn we gewoon de weg opgegaan met de bus. Daar bleek al snel dat de bus tijdens het remmen (nogal) naar links trekt. We zijn een eind gaan rijden totdat plotseling tijdens het remmen de linkervoorrem volledig vast sloeg. We reden gelukkig niet al te hard, maar de bus kwam met een grote schok tot stilstand. Vanuit stilstand bleek het niet mogelijk te zijn weer verder te rijden: de rem bleef vastzitten. Alleen door even een stukje achteruit te rijden kwam de rem weer los te zitten.
Aangezien het nu volstrekt onverantwoord zou zijn om verder te rijden, hebben we de anwb gebeld. Bij aankomst hebben ze de remtrommel opengehaald en daar bleek dat de beide remcilinders na uitzetten weer te weinig intrekken; ze blijven wat steken zeg maar. De beste man heeft de remcilinders wat gesmeerd. Dat leek wat te helpen. Echter bij het opnieuw bevestigen van de band sloeg de rem na 2x weer gigantisch vast. Helaas was de anwb man alweer vertrokken. De diagnose van deze man was nog: ofwel de remcilinders hebben hun beste tijd gehad, ofwel de gereviseerde remschoentjes zijn te groot, ofwel het heeft met de remdrukverdeler(?) te maken.
Herkent iemand dit probleem? Het is natuurlijk behoorlijk vervelend dat bij een eerste ritje in het voorjaar we gelijk moeten worden opgesleept. En heeft dit iets met het lage remoliepeil te maken? En is het niet vreemd dat deze problemen zich voordoen terwijl 3 maanden geleden de remmen uitvoerig zijn gereviseerd bij een garage (de auto heeft ongeveer 3 maanden stil gestaan)?
Alvast bedankt voor reacties.
Groet,
Michiel
Re: Vastzitten linkervoorrem
Ik denk dat de problemen niets met elkaar te maken hebben.
Om te beginnen je lage niveau. Nooit gaan rijden met te weinig remvloeistof! De kans is groot dat je lucht in je systeem krijgt en dat daardoor de remmen het niet meer doen.
Ten tweede het probleem met je vastzittende remmen. Kijkende naar wat de man van de ANWB gedaan heeft, denk ik dat de rubber slang naar je voorwiel toe verstopt is, en daarom als een ventiel werkt. Tijdens het remmen kan je er wel vloeistof door persen, maar de schoenen kunnen niet genoeg kracht zetten om terug te komen. Zijn deze rubber slangen vervangen bij de revisie? Van buiten zien ze er vaak nog goed uit terwijl ze van binnen verpulverd zijn.
Waarschijnlijk moet dus - naast je remvloeistofreservoir - ook je rubber slangen vervangen worden.
Groet,
Ree
Om te beginnen je lage niveau. Nooit gaan rijden met te weinig remvloeistof! De kans is groot dat je lucht in je systeem krijgt en dat daardoor de remmen het niet meer doen.
Ten tweede het probleem met je vastzittende remmen. Kijkende naar wat de man van de ANWB gedaan heeft, denk ik dat de rubber slang naar je voorwiel toe verstopt is, en daarom als een ventiel werkt. Tijdens het remmen kan je er wel vloeistof door persen, maar de schoenen kunnen niet genoeg kracht zetten om terug te komen. Zijn deze rubber slangen vervangen bij de revisie? Van buiten zien ze er vaak nog goed uit terwijl ze van binnen verpulverd zijn.
Waarschijnlijk moet dus - naast je remvloeistofreservoir - ook je rubber slangen vervangen worden.
Groet,
Ree
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Vastzitten linkervoorrem
Ik was hetzelfde aan het typen, maar wat Ree zegt dus 
De lekkage zit waarschijnlijk in het rubber dat de koppeling vormt tussen potje en leiding naar de hoofdremcilinder.

De lekkage zit waarschijnlijk in het rubber dat de koppeling vormt tussen potje en leiding naar de hoofdremcilinder.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Vastzitten linkervoorrem
Als ik het goed begrijp is er na de rem revisie vrijwel niet mee gereden.
Misschien heeft het daar toch mee te maken en zit er iets anders niet goed. Bij een remrevisie van het remsysteem mag je verwachten dat de remslangen vervangen zijn. Een reparatie is geen revisie.
Meestal staat er op de remslang een fabricage datum. Ik zou alle slangen ouder dan 10-15 jaar vervangen.
Onze HY heeft het voordeel dat de handrem, mits goed afgesteld voor meer dan de helft van de normale remkracht kan leveren. Ik zie dat dan ook als het tweede remsysteem. Het is dan ook goed om er zeker van te zijn dat de handrem het prima doet. Af en toe grondig testen dus! (Dan is het misschien iets minder onverantwoord om met een vrijwel leeg remvloeistofreservoir te rijden!)
succes
Leo
Misschien heeft het daar toch mee te maken en zit er iets anders niet goed. Bij een remrevisie van het remsysteem mag je verwachten dat de remslangen vervangen zijn. Een reparatie is geen revisie.
Meestal staat er op de remslang een fabricage datum. Ik zou alle slangen ouder dan 10-15 jaar vervangen.
Onze HY heeft het voordeel dat de handrem, mits goed afgesteld voor meer dan de helft van de normale remkracht kan leveren. Ik zie dat dan ook als het tweede remsysteem. Het is dan ook goed om er zeker van te zijn dat de handrem het prima doet. Af en toe grondig testen dus! (Dan is het misschien iets minder onverantwoord om met een vrijwel leeg remvloeistofreservoir te rijden!)
succes
Leo
HY rijder sinds 1995.
Re: Vastzitten linkervoorrem
Bedankt wederom voor jullie tips.
De remleiding is een maand of 3 geleden vervangen (weet ik bijna zeker). Is het dan aannemelijk dat er iets mis met deze slang kan zijn? En is het uitgesloten dat er wat met de remcilinders aan de hand is?
Er is sinds de revisie nauwelijks mee gereden; ja, naar de stalling....
Overigens wel hilarisch hoe beide ANWB mensen reageerden bij aankomst bij onze kapotte bus. Enkele citaten:
'hoe kun je nog met zo'n golfplaat de weg op gaan in 2012? compleet onbetrouwbaar'
Mijn vraag: 'krijgt u vaak oldtimers die langs de kant van de weg staan?' Antwoord: 'Gelukkig niet!'
'het remsysteem van de HY is voor suïcidalen. Compleet onveilig. Er hoeft maar een slang los te geraken... Het beste is dan een kort weesgegroetje om je daarna zo snel mogelijk uit de wagen te gooien.'
Gegroet,
Michiel
De remleiding is een maand of 3 geleden vervangen (weet ik bijna zeker). Is het dan aannemelijk dat er iets mis met deze slang kan zijn? En is het uitgesloten dat er wat met de remcilinders aan de hand is?
Er is sinds de revisie nauwelijks mee gereden; ja, naar de stalling....
Overigens wel hilarisch hoe beide ANWB mensen reageerden bij aankomst bij onze kapotte bus. Enkele citaten:
'hoe kun je nog met zo'n golfplaat de weg op gaan in 2012? compleet onbetrouwbaar'
Mijn vraag: 'krijgt u vaak oldtimers die langs de kant van de weg staan?' Antwoord: 'Gelukkig niet!'
'het remsysteem van de HY is voor suïcidalen. Compleet onveilig. Er hoeft maar een slang los te geraken... Het beste is dan een kort weesgegroetje om je daarna zo snel mogelijk uit de wagen te gooien.'
Gegroet,
Michiel
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Vastzitten linkervoorrem
Jammer van de ANWB. Ik had wel meer professionalisme verwacht... gr Teun
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Vastzitten linkervoorrem
Algemene Nederlandsche WIELRIJDERS Bond.citrofielnl schreef:Jammer van de ANWB. Ik had wel meer professionalisme verwacht... gr Teun

- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Vastzitten linkervoorrem
Update: met een "remdrukverdeler" wil men soms ook wel eens een T-stuk bedoelen, maar wat daar defect aan kan zijn... denk boven alles al wel genoemd is.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Vastzitten linkervoorrem
Logisch !! De meeste "Old-timer" bezitters besteden gemiddeld méér aandacht aan hun voertuig dan "New-timer" berijders, reden duzzz dat er maar weinig eerstgenoemden langs de kant van de weg stil vallen ...Mijn vraag: 'krijgt u vaak oldtimers die langs de kant van de weg staan?' Antwoord: 'Gelukkig niet!'

Re: Vastzitten linkervoorrem
Dag,
We hebben gister de bus weer opgehaald bij de garage. Een simpel veertje bleek het euvel te zijn....Of beter: het ontbreken ervan. De bus loopt en remt nu weer als een trein. Weer een stuk gereden; de bus blijkt op de snelweg 1:10 te rijden. Dat viel ons niet tegen. De bus trekt tijdens het remmen nog enigszins naar links maar dat zou naar verloop van tijd vanzelf weg moeten trekken.
Nogmaals dank voor de tips.
Groet,
Michiel
We hebben gister de bus weer opgehaald bij de garage. Een simpel veertje bleek het euvel te zijn....Of beter: het ontbreken ervan. De bus loopt en remt nu weer als een trein. Weer een stuk gereden; de bus blijkt op de snelweg 1:10 te rijden. Dat viel ons niet tegen. De bus trekt tijdens het remmen nog enigszins naar links maar dat zou naar verloop van tijd vanzelf weg moeten trekken.
Nogmaals dank voor de tips.
Groet,
Michiel
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Vastzitten linkervoorrem
1:10 valt niet tegen? dat heb ik er nooit uitgehaald, dus lijkt me prima! Fijn dat je weer rijdt.
gr Teun
gr Teun
Re: Vastzitten linkervoorrem
Mooi dat het alleen het veertje is, maar raar dat
1. de ANWB dit niet gezien heeft
2. je wiel hier zo vast door komt te zitten. Dit hoort m.i. alleen met een remschoen in je achterwiel te kunnen omdat voor beide remmen "aflopen". Helemaal als je nagaat dat er sowieso twee veertjes per schoen zitten. In nieuwstaat hoort één veertje echt wel voldoene te zijn om je schoen terug te krijgen.
Ik vind het een vaag verhaal.
1:10 is wel érg zuinig. Misschien redt je dat als je heel traag rijdt, maar je hoort toch wel wat meer te verbruiken, hoor
1. de ANWB dit niet gezien heeft
2. je wiel hier zo vast door komt te zitten. Dit hoort m.i. alleen met een remschoen in je achterwiel te kunnen omdat voor beide remmen "aflopen". Helemaal als je nagaat dat er sowieso twee veertjes per schoen zitten. In nieuwstaat hoort één veertje echt wel voldoene te zijn om je schoen terug te krijgen.
Ik vind het een vaag verhaal.
1:10 is wel érg zuinig. Misschien redt je dat als je heel traag rijdt, maar je hoort toch wel wat meer te verbruiken, hoor

Re: Vastzitten linkervoorrem
Fijn en mooi dat het euvel verholpen is
Zit net als Ree te bedenken hoe en welk veertje dit dan zou kunnen zijn.
De veren aan de voorzijde trekken de schoenen naar binnen toe. Hierbij zou je het omgekeerde verwachten, hoe minder veren hoe minder veerspanning op de remschoenen. Of zouden misschien de veren van de handremhevels verkeerd zijn gemonteerd.
Afijn, blijft raadselachtig maar het vebruik is niet slecht. Is jullie bus zo licht als een veertje

Zit net als Ree te bedenken hoe en welk veertje dit dan zou kunnen zijn.
De veren aan de voorzijde trekken de schoenen naar binnen toe. Hierbij zou je het omgekeerde verwachten, hoe minder veren hoe minder veerspanning op de remschoenen. Of zouden misschien de veren van de handremhevels verkeerd zijn gemonteerd.
Afijn, blijft raadselachtig maar het vebruik is niet slecht. Is jullie bus zo licht als een veertje

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Vastzitten linkervoorrem
Voor zover ik het kan overzien zijn de voorremmen juist oplopend waardoor ze een zelfbekrachtigend effect hebben. Achter heeft maar 1 van de schoenen dit effect.Ree schreef:Mooi dat het alleen het veertje is, maar raar dat
1. de ANWB dit niet gezien heeft
2. je wiel hier zo vast door komt te zitten. Dit hoort m.i. alleen met een remschoen in je achterwiel te kunnen omdat voor beide remmen "aflopen". Helemaal als je nagaat dat er sowieso twee veertjes per schoen zitten. In nieuwstaat hoort één veertje echt wel voldoene te zijn om je schoen terug te krijgen.
Ik vind het een vaag verhaal.
1:10 is wel érg zuinig. Misschien redt je dat als je heel traag rijdt, maar je hoort toch wel wat meer te verbruiken, hoor
Wat ik me voor kan stellen is dat er 1 veer heeft gezeten en dat als gevolg van dit oplopende karakter de remschoenen vast slaan als de zuigers niet meer soepel in de cilinder terug gaan. Iets dat op termijn eenvoudig gebeurt, zeker na periode van stilstand en in de onderste cilinders. Dit past bij de opening van het draadje. Kan me ook wel voorstellen dat de ANWB over het hoofd ziet dat er twee veren per remschoen nodig zijn. Kan alleen de relatie met de gelekte remolie niet helemaal leggen. Toeval?
gr Teun
Re: Vastzitten linkervoorrem
idd!citrofielnl schreef: Voor zover ik het kan overzien zijn de voorremmen juist oplopend waardoor ze een zelfbekrachtigend effect hebben. Achter heeft maar 1 van de schoenen dit effect.