Hulp gevraagd (klus geklaard, mag op slot)

Moderators: LEiPiE, Le Camion

eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 74-BB-66
Contacteer:

Hulp gevraagd (klus geklaard, mag op slot)

Bericht door eric »

Wie heeft er zin om mij een keer te helpen de krukas kering te vervangen.
ik dacht dat het de carter was die lekte,maar de olie komt van bovenaf dus ik denk de krukas kering.
Ik heb dit nog nooit gedaan en ben bang dat er iets niet helemaal goed gaat,
Ik heb de bus in een droge ruimte staan met koffie en verwarming e.d
de bus staat in Andelst, dit is aan de a15 net voor nijmegen

bij voorbaat dank
eric
Laatst gewijzigd door eric op wo jul 04, 2012 3:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd

Bericht door citrofielnl »

Op zich wel zin, maar ik heb het zelf nooit gedaan, dus ik voel me niet bekwaam om je te helpen. Uit mijn hoofd gezegd moet die ring wel goed gecentreerd worden, heb je een centreerhulpstuk geregeld? Mocht is ongelijk hebben, is er vast iemand die me corrigeert ;-)

gr Teun
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door eric »

Hallo dat klopt, je heb een centreerhulp nodig en een sleutel voor de pouliemoer en een poulietrekker, deze kan ik allemaal wel bij het Hy team lenen.

groeten eric
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door eric »

Nou dat valt tegen om hulp te krijgen
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

eric schreef:Nou dat valt tegen om hulp te krijgen
Nou Eric, als je de juiste hulpgereedschappen al van het magazijn hebt kun je het ook wel alleen. Helpen is meestal het punt niet maar de afstand wél! (in dit geval voor mij 200 km)
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 14-VR-VF

Bericht door MicHYl »

Precies!
En we zijn niet met heel veel frequente lezers denk ik, in elk geval stukken minder dan bijvoorbeeld het 2cv forum...
Soms duurt het daarom ook even voor het antwoord komt wat je zoekt. Het is altijd het wachten waard is mijn ervaring.

Je kan natuurlijk gewoon op een meeting je paard er als een debiel onderuit gaan trekken (met veel kabaal), en dan hopen dat iemand het niet langer aan kan zien :mrgreen:
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door eric »

van mij mag dit topic afgesloten worden
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

van mij mag dit topic afgesloten worden
Klus geklaard ... ??? :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door eric »

nee moet ik nog mee beginnen, maar hulp vind ik hier toch niet dus kan het onderwerp afgesloten worden
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Hoe kom je nou weer op het idee dat je hier geen hulp gaat vinden? Je hebt het nog geen week geleden gevraagd? Er zijn veel mensen die hier slechts eens per maand op bezoek komen. Het is hier geen facebook. :) Je zou bv ook kunnen aanbieden om naar iemand toe te komen rijden.

De clubs hebben dergelijke hulp wat structureler opgezet dan dit forum. Le-Camion heeft bv een loods in Capelle waar iedere zaterdagochtend gesleuteld wordt aan bussen van leden. Daar kennen ze ook het "cup a soup"-principe. Als een groepje mensen iets wil doen/leren, verzort de club de inhoudelijke kennis en helpt eventueel met het regelen van een sleutelruimte. Als er een aantal man zijn die graag deze keerring willen vervangen, dan regelt de club zo iemand die hierbij assistentie kan verlenen en eventueel een ruimte. Het HY team heeft ook voldoende middelen om raad en daad te bieden, beginnende met het magazijn. Ook op het forum helpen we elkaar vaak, maar je moet niet teleurgesteld zijn als er niet direct hulp wordt aangeboden.

Groet,

Ree
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

nou Eric, zo snel kom je niet van ons af.

het stel eigenlijk geen zak voor. het deksel hoeft helemaal niet van de motor af dus heb je die centreer hulpstuk ook niet nodig. dat kan wel natuurlijk als je meteen de pakking van de deksel wilt vervangen, maar die lekt eigenlijk bijna nooit dus lekker laten zitten.

Ik heb een keerring trekker gemaakt van een oude schroevendraaier, een brede platte, daarvan heb ik eigenlijk een soort stomp haakje geslepen die je in het rubber van de keerring duwt. zo kun je de keering er zo naar voren toe uitwippen. als het te scherp is snij je het rubber kapot en werkt ie niet.

het enige waar je goed op moet letten is dat je niet met het uittrek tooltje, de krukas raakt want als daar krassen op komen heb zeker een kleine lekkage te pakken.

gewoon met beleid eruit wrikken, er is wel veel kracht voor nodig want die keerring zit best vast. in de keeringring zit een stalen ring met dun laagje rubber eromheen dat is eigenlijk het deel wat je in het gat perst. maar gewoon met beleid dan wipt ie uiteindelijk er wel uit. waarschijnlijk komt ie in stukken naar buiten maar dat geeft nix kapot is ie toch al.

nieuwe keerring even insmeren met een klein beetje motorolie of wd40, en dan met een nylon hamertje weer op zijn plek tikken, wel recht erin want als die stalen ring in de keerring verbuigt moet je een nieuwe kopen.

ik had het nadat de schroevendraaier verbouwd was in 20 minuten voor elkaar.

succes.

PS: hieronder een plaatje van de uitspraring die in de zijkant van het platte stuk van de schroevendraaier gevijlt moet worden. er mogen best wat ruwe kantjes aanzitten om te voorkomen dat de trekker van de keerring afglipt maar hij moet niet zo scherp zijn dat ie er doorheen snijd.

grtz Thomas
Bijlagen
platte schroevendraaier ombouwen naar keerring-trekker met vijl/slijper
platte schroevendraaier ombouwen naar keerring-trekker met vijl/slijper
keerring trekker.JPG (9.21 KiB) 21773 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Thomas op wo jun 20, 2012 9:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Thomas schreef:nou Eric, zo snel kom je niet van ons af.
:lol:
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door eric »

Hallo. ik ben ook niet teleurgesteld over het forum, maar ik had verwacht er wat meer reactie op te krijgen, naar iemand toe rijden is niet echt een optie omdat alles er al af ligt,
ik wil de kering vervangen omdat deze zo lek als een mandje is , daarvoor heb ik het advies gekregen uit het magazijn om de deksel ook te lichten en opnieuw te centreren, misschien dat deze er voorheen is af gehaald en niet goed terug is gezet, dan heb ik dadelijk weer hetzelfde probleem.

ik snap dat het niet zo is als op het 2cv forum ,maar ik heb ook niet echt trek om maanden te gaan zitten wachten, vandaar dat ik er vandaag of morgen gewoon aan begin en dan wel zie hoever ik kom.
ik denk ook niet dat er een probleem opduikt,maar met hulp had ik ook meteen de carterpan deksel kunnen schoon maken en van nieuwe pakkingen kunnen voorzien.
zeker dat gerommel met die halve maan kurken pakking kan nog al makkelijk fout gaan heb ik begrepen uit een ander topic
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Als je oude keerring verdroogd en verpulverd is, zou ik volstaan met een nieuwe erin zetten. Als de oude nog als nieuw is, moet je gaan overwegen de boel verder uit elkaar te gaan halen. Je kan helaas niet alles van te voren plannen. Neem veel foto's en vraag advies als je alleen bezig bent. Neem de tijd, en het komt goed.

Ree
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door eric »

Het leuke is dat ik steeds meer wisselende berichten krijg, de kering is niet voor niks gaan lekken, als de deksel niet goed gecentreerd zit komt het lekken met een paar honderd km gewoon weer terug en ik denk dat de deksel zelf ook lekt
maar goed hierover zijn de meningen duidelijk verschillend en hou ik het advies van albert uit het hy magazijn maar aan om alles meteen te doen en het ook dan meteen maar goed te doen en de boel los te halen ,schoon te maken, kijken of de distributie ketting het deksel niet raakt
en het geheel goed te centreren en dan alles weer netjes in elkaar te zetten.
Plaats reactie