Ook maar even voorstelen

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
keeslelystad
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Ook maar even voorstelen

Bericht door keeslelystad »

Hallo allemaal, ik ben Kees en woon in Lelystad. 55 jaartjes jong en woon (nog) met mijn oudste zoon in 1 huis.
Na een aantal jaren wat problematisch her en der rondgezworven te hebben, ben ik me weer aan het settelen.
Ik rijd naast een autotje (opel astra 1989) ook op een motor rond. 1986 en hou die zoveel mogelijk origineel.
Nu is het rondtrekken op een motor met vakantiebepakking niet echt heel handig.
Oplossing zou kunnen zijn trailer achter de auto maar daar kies ik niet voor.
In gedachten had ik al iets anders in mijn hoofd.
Een bus/camper, achteropening en hoppa motor erin.
Dan ga je zoeken naar een bus/camper die je ook mooi wil vinden.
Praktisch en mooi zijn twee verschillende dingen vind ik.
VW busje.......(sorry vloeken in de kerk) mooi maar geen deurtjes achterin en als je de (vraag) prijzen ziet kost je dat een hartklep minimaal.
Dan zoek je verder en zie je de HY bus. Ooit hadden buren van mijn ouders zo'n ding en ik vond em lelijk pffff.
Nu ben ik wat jaartjes verder en hoe meer ik de HY bekijk hoe mooier ik hem ga vinden.
Mooi van lelijkheid is wat ik regelmatig zeg.

Dan ga je googelen en kom je (o.a.) dit forum tegen. Ik heb al wat uurtjes gelezen hier. Via MP ook wat mensen benaderd met mail en telefoon. Ondanks de soms wat ontmoedigend aandoende adviezen en verhalen heb ik toch steeds meer het idee dat ik ook een HY wil. Probleem is wel dat ik niet kan lassen. Wat de motorische techniek betreft denk ik dat dat wel moet gaan lukken. Ook is dit forum een goed startpunt denk ik.
Ik kwam op internet (en op dit forum) lijstjes tegen met de mindere punten van de HY.

Ik hoop dat als ik er een gevonden heb waar ik van denk ja dat zou hem wel eens kunnen worden, ik een beroep op 1 van jullie mag doen om mee te gaan kijken.
Een beetje werk vind ik niet erg, maar zodra er daglicht van buiten naar binnenkomt buiten de raampjes om, wordt het me toch wat minder.
In 1 van de mailtjes die ik met een bezitter van de HY heb gewisseld heb ik gesteld dat ik iets zoek waar ik een jaar of 10 geen omkijken naar zou moeten hebben.
Nou daar werd ik toch even wakker gemaakt. lol.
Inmiddels denk ik te weten dat er altijd wel wat bijgewerkt dan wel gerepareerd moet worden. Als dat beperkt blijft tot klein onderhoud dan is dat geen probleem.
Ik heb dus mijn verwachtingen al wat bijgesteld.

Wat heb ik in mijn hoofd voor HY??
Ik wil zowiezo een bus die er nog origineel uitziet. Met de deurtjes achterin. Dat het interieur gedateerd is is niet zo belangrijk. Zolang het maar niet bouwmarkt uitschreeuwt. Origineel is voor mij iets waarvan ik vind dat de HY dat ook verdient.
De HY moet wat de bodem betreft kei en keihard zijn. Ook de balken , wielkasten etc.
Ik wil niet meteen leeglopen op die kosten.
Ik ben van plan de banken en bedden zo te maken dat ik die omhoog kan klappen en de bed en bank kasten middels een scharnier richting de wanden kan duwen. Zodat mijn motor erin kan. Liefst de mogelijkheid voor 2 maar dat zie ik wel.
Kacheltje zou leuk zijn maar is geen must.
Op dit moment zit ik te denken aan een jaren 60- 70 interieur. Leer, of leerlook en basic.
Zolang ik maar een alternatief heb voor een tentje.

Snelheid is geen hoofdzaak. Zolang ik maar kom waar ik heen wil. Motorisch betrouwbaar is wel een hoofdzaak.
Diesel of benzine en lpg.
Ben nog aan het zoeken(lezen) wat slimmer is.
Ik wil per jaar zo'n 12.000 tot 15.000 km kunnen rijden.
Ik heb gelukkig alle tijd daarvoor, kan gaan waarheen en wanneer ik wil.
Omgeving waar ik heem wil?? Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Italië, Denemarken, Noorwegen, Schotland etc. Hij moet dus wel wat bergop willen.

Ik ben zowiezo van plan begin augustus de meeting te bezoeken, is zowat om de hoek voor me.
Ik hoop dat ik dan wat gesprekken kan voeren met bezitters van een HY.

Ik sta open voor elke sugestie, tip, hulpaanbod etc.
Mochten er leden/bezitters in de buurt van Lelystad zijn die me hun Hy willen laten zien dan wel me meer willen vertellen over de HY, ik hou me van harte aanbevolen.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Ook maar even voorstelen

Bericht door Ree »

Hoi Kees,

Om te beginnen: van harte welkom op het forum. Leuk, een zoektocht. Goede bussen zijn schaars, maar met een beetje geduld lukt het altijd wel.
keeslelystad schreef:VW busje.......(sorry vloeken in de kerk) mooi maar geen deurtjes achterin en als je de (vraag) prijzen ziet kost je dat een hartklep minimaal.
Het blokje achterin is niet handig als er ook een motor naar binnen moet. Ze zijn veel kleiner, duurder en rotten net zo hard. Ze rijden wel wat sneller, maar de wegligging van een HY is echt prima. Redelijke HY bussen zijn de laatste jaren ook flink in prijs gestegen. In Frankrijk zie je vaak bussen met een wat betere koets en wat mindere techniek. Het is wat extra werk, maar misschien is het een optie voor je. Op Leboncoin.fr staan er altijd wel een aantal.
keeslelystad schreef:... ik een beroep op 1 van jullie mag doen om mee te gaan kijken.
Al met al zijn we hier niet met zo'n grote groep mensen, maar het lukt vaak wel om iemand te vinden die in de regio woont.
keeslelystad schreef:Wat heb ik in mijn hoofd voor HY??
Ik denk dat de voorstellen straks vanzelf binnen gaan stromen :)
keeslelystad schreef:Diesel of benzine en lpg.

Ben nog aan het zoeken(lezen) wat slimmer is.
Bijna alle HY's die aangeboden worden lopen op benzine. Diesel heeft weinig voordelen - ook het verbruik is niet indrukwekkend - en je zit met nóg meer herrie. LPG heeft weer als nadeel dat je met zo'n grote tank in je interieur zit (daar waar anders een motor kan staan) en in die buitenlanden waar je naartoe wil, is niet altijd LPG te krijgen.
keeslelystad schreef:Ik ben zowiezo van plan begin augustus de meeting te bezoeken, is zowat om de hoek voor me.
Ik hoop dat ik dan wat gesprekken kan voeren met bezitters van een HY.
Ik ben er ook bij, alleen niet met de HY, die gaat pas volgend jaar weer mee op vakantie.

Veel plezier met je zoektocht!

Groet,

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Deze lijkt me erg hard en nog best origineel. Wel op zoek naar een nieuwe schuifdeur.

Ik kan niet zo goed inschatten hoe hard deze is.
keeslelystad
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Ik heb nog niet echt lopen zoeken op buitenlandse sites. Ik vind het ook een probleem om "even" op en neer te gaan om een bus in bijv. Frankrijk te gaan bekijken. Is het met de 1e keer meteen prijs dan gaat dat nog wel, maar ik vrees dat het meer bezoeken zal vragen. Ook is mijn Frans niet zo denderend en is mijn ervaring van bezoeken aan Frankrijk dat zodra jij je best probeert te doen er in een vijfde versnelling tegen je gepraat gaat worden, zodat chinees hetzelfde effect heeft.
Maar het is een optie.
Ik heb ook nog wel wat tijd voordat er 1 voor mijn deur moet staan.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Haha! Het is inderdaad een gok. Vaak vind je de beste bussen juist bij jou om de hoek. Maar om te orienteren zijn de buitenlandse sites altijd handig.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Kees: óók van harte welkom ! Leuk om te lezen dat óók jij het "HY-licht" hebt gezien, denk echter dat je nog een klein beetje geduld moet hebben. Kom naar Zeewolde, zie en beleef het enthousiasme van allerlei citro-fielen die allemaal dezelfde "tique" hebben, wordt nèt zo verliefd op de HY zoals wij dat zijn maar probeer vooral óók te ontdekken wat het hebben en rijden van/met een HY inhoudt ! Of je hebt twee rechterhanden ... òf een hele dikke portemonnee. Of één van de vele varianten die daar tussenin zitten. Niet negatief bedoeld, de HY-wereld heeft liefhebbers in alle rangen en standen, maar gewoon om een beeld te krijgen van wàt de mogelijkheden zijn. Gewoon àlles vragen (vooraf bedenken en opschrijven wil nog wel eens helpen ...). Er is niemand die het vreemd vind dat je ze de hemd van het lijf vraagt. Ooit zijn we allemaal zo begonnen. En er uiteindelijk mee doorgegaan ...
Salutations,
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
keeslelystad
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Dank je Gert. Ik ga echt niet over 1 nacht ijs. 2 rechterhanden?? voor sommige dingen wel en voor andere dingen is wat hulp ook handig. Dikke portemonnee?? Die ik heb is van uienleer, als ik die open maak springen de tranen in me ogen.
Maar ik vind de HY, hoe lelijk ik hem vroeger ook vond, steeds mooier worden.
Het is alleen kijken, lezen, vragen en daarna vooral er 1 vinden die voldoet voor waar ik hem voor gebruiken wil. Als ik dan nog steeds een HY wil he :)
In mijn hoofd heb ik al wel zo'n beetje hoe ie er van binnen uit moet komen te zien. Of dat ook mogelijk is is 1 van die vragen.

Het probleem is dat ik (net als velen denk ik) die een bus wil die eruit ziet als nieuw en die zowat niks kost.
Om maar ff 2 utopies te noemen.
Het zal ergens daar tussenin worden lol.
Een bus die weinig kost zal vrees ik een aanslag doen op mijn financieën. Onderhoud, restauratie en zo.
Ik kan ook niet zoveel uitgeven dat ik die ene perfecte kan aanschaffen.
Maar ik ga me zeker goed orienteren en kom zeker naar de meeting.
Op het motortje dan.
Dus regel svp mooi weer??
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Dus regel svp mooi weer??

WIJ zorgen ervoor dat JIJ je ogen uitkijkt in Zeewolde !
Duzzzz, om de taken een beetje te verdelen: jij zorgt voor mooi weer ? Dan genieten WIJ àllemaal !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Plaats reactie