Hulp gevraagd (klus geklaard, mag op slot)
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Re: Hulp gevraagd
omdat er anders gegarandeerd olie langs kruipt en dan dus toch weer lekt.
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 74-BB-66
- Contacteer:
dat geheel zit toch allemaal achter het distributie deksel en daar komt toch olie en het lekken naar buiten is de kering voor
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
klopt helemaal maar de keerring zit dynamisch om de bus en de bus zit statisch om de krukas en tussen de krukas en de bus (spiebaan en spie) kan óók olie lekken! ....en dat gaat gebeuren, let maar op.
Foto's: zonder pakking en met pakking.
Foto's: zonder pakking en met pakking.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Als je nog niet bent begonnen: het is belangrijk dat je vóórdat de poulie losgemaakt wordt, je de koppeling helemaal intrapt en deze blokkeert, zodat hij tijdens de operatie ingetrapt blijft. Doe je dat niet dan is de kans groot dat er een ring verschuift en de pen die je ziet (zie op foto in rode cirkel) achter de schijf zit ipv door het gat en dat je problemen krijgt omdat de krukas is verschoven in de langsrichting. Doe dit en let erop dat het goed vastzit gedurende de hele operatie.
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
okee dat van die vloeibare pakking heb ik nu door en zal dat zeker doen, de koppeling heb ik ingetrapt vast staan, bedankt voor de info en de foto`s
als het zo nog niet lukt weet ik het ook niet meer
groeten eric
als het zo nog niet lukt weet ik het ook niet meer
groeten eric
owh ja das waar ook deze heeft die ring daar, zorry ik zat nog ff in de chevrolet modus, die heeft de keerring over de krukas lopen dus als die inslijt ben je verder van huis, en moet je of je krukas vervangen of een speedy sleeve monteren.
trouwens de tollerantie van de moderne keeringen is bijna 1mm dus een originele ring met slijtgroef is ook nog wel een keer 0,25R af te draaien, dan dicht ie met een nieuwe keering weer perfect af hoor.
maarja als magazijn nieuwe heeft ook prima.
grtz Thomas
trouwens de tollerantie van de moderne keeringen is bijna 1mm dus een originele ring met slijtgroef is ook nog wel een keer 0,25R af te draaien, dan dicht ie met een nieuwe keering weer perfect af hoor.
maarja als magazijn nieuwe heeft ook prima.
grtz Thomas
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
ik heb er al een nieuwe opzitten
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Hallo dat pinnetje waar de eerst plaat omheen valt ,kan dat verschuiven, ik kan hem nergens vinden
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Hallo weet iemand hier de maat van het stiftje wat in de motor zit net onder de krukas,hierover valt een plaat en deze moet vast zitten, maar bij mij zit er niet eens een stiftje in.
zie de foto bij een eerder antwoord
zie de foto bij een eerder antwoord
Eric heb je een fototje van het stiftje?
als ik het zo hoor is het een deuveltje om de deksel uit te lijnen, maar die zit er dus standaart niet in.... snap niet precies wat je bedoeld.
ik zou trouwens zowiezo na uitlijnen even 2 kleine diepe gaatjes boren door de deksel-flens en de motor heen en daar 2 centreer pinnen achteraan meppen, dan kun je voor de toekomst altijd de deksel weer plaatsen zonder gezeur met uitlijnen. die ik normaliter met gietalluminium carters ook altijd, vooral bij jappaners kunnen die er heel makelijk scheef weer op.
Grtz Thomas
als ik het zo hoor is het een deuveltje om de deksel uit te lijnen, maar die zit er dus standaart niet in.... snap niet precies wat je bedoeld.
ik zou trouwens zowiezo na uitlijnen even 2 kleine diepe gaatjes boren door de deksel-flens en de motor heen en daar 2 centreer pinnen achteraan meppen, dan kun je voor de toekomst altijd de deksel weer plaatsen zonder gezeur met uitlijnen. die ik normaliter met gietalluminium carters ook altijd, vooral bij jappaners kunnen die er heel makelijk scheef weer op.
Grtz Thomas
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
een paar antwoorden terug staat een foto
het bijschrift bij de foto ook gelezen?
ik denk dat ik weet waar die spie-pen gebleven is.
grtz Thomas
ik denk dat ik weet waar die spie-pen gebleven is.
grtz Thomas
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
nee dat denk ik niet want het is gewoon een paspen die nergens aan vast zit volgens het magazijn, ik denk dat ik hem er zelf uitgestoten heb met de oude pakking van het blok afhalen, ik heb de koppeling helemaal ingedrukt staan, dus dat wat ze bij de foto zeggen is niet mogelijk
nee dat heb je niet helemaal correct,
de druk op de krukas middels de koppeling is om de axiaal lagers onder druk te zetten en zo ook die schijf, deze zit dan door die druk vast geklemd in de juiste positie, mocht dan dat pennetje verschuiven kan ie er zo weer in omdat de boel nog uitgelijnd is.
Dus koppeling in of niet, dat pennetje kan eruit vallen omdat de krukaspoelie die normaal samen met de stalen ring waar de keer-ring op draait de boel op zijn plek houd (doordat je de krukaspoeliemoer vast draait) er niet meer op zit.
de axiale druk die dus normaal door de krukaspoeli verzort word valt weg doordat je die loshaalt, word opgevangen door het intrappen van de koppleing, maar deze zorgen niet voor het borgen van het pennetje, maar slechts voor het uitgelijn blijven van de hele zwik. dat pennetje zit er alleen om te voorkomen dat de onderdelen mee gaan draaien.
grtz Thomas
de druk op de krukas middels de koppeling is om de axiaal lagers onder druk te zetten en zo ook die schijf, deze zit dan door die druk vast geklemd in de juiste positie, mocht dan dat pennetje verschuiven kan ie er zo weer in omdat de boel nog uitgelijnd is.
Dus koppeling in of niet, dat pennetje kan eruit vallen omdat de krukaspoelie die normaal samen met de stalen ring waar de keer-ring op draait de boel op zijn plek houd (doordat je de krukaspoeliemoer vast draait) er niet meer op zit.
de axiale druk die dus normaal door de krukaspoeli verzort word valt weg doordat je die loshaalt, word opgevangen door het intrappen van de koppleing, maar deze zorgen niet voor het borgen van het pennetje, maar slechts voor het uitgelijn blijven van de hele zwik. dat pennetje zit er alleen om te voorkomen dat de onderdelen mee gaan draaien.
grtz Thomas
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
na 2 dagen klooien heb ik er eindelijk een nieuwe pen in kunnen krijgen, de maat is trouwens 5 x 10 mm volgens de overlevering