Door schade (en schande!) leert men....
Door schade (en schande!) leert men....
Afgelopen tijd ben ik veel bezig geweest met de remmen. De trommels zijn er regelmatig op en af geweest. Nu was ik vergeten de borgplaatjes van de voorwielnaafmoer te zekeren. Echt heel stom. Enkele weken later wat getik bij een bochtje naar links. Nog wat later plotseling een hoop gepiep en gekraak (en geschud) vanuit het rechtervoorwiel. Blijkt de wielnaaf er bijna helemaal vanaf gelopen te zijn waardoor er enorme speling op de band zat (bleek na opkrikken).
Ik dacht het probleem verholpen te hebben door de moer aan te draaien. Echter, de trommel komt dan muurvast te zitten. Bij wat losser zetten van de moer draait de trommel wel maar maakt een onheilspellend geluid. Ik heb de stelnokken dan al teruggedraaid. Overigens lijkt een van de stelnokken wat verbogen te zijn.
Ik kan helaas de trommel er nog niet afkrijgen bij gebrek aan trekker maar kan iemand op basis van deze bevindingen aangeven wat hier hersteld moet worden? Over 2 weken begint de vakantie.....
Alvast bedankt.
Michiel
Ik dacht het probleem verholpen te hebben door de moer aan te draaien. Echter, de trommel komt dan muurvast te zitten. Bij wat losser zetten van de moer draait de trommel wel maar maakt een onheilspellend geluid. Ik heb de stelnokken dan al teruggedraaid. Overigens lijkt een van de stelnokken wat verbogen te zijn.
Ik kan helaas de trommel er nog niet afkrijgen bij gebrek aan trekker maar kan iemand op basis van deze bevindingen aangeven wat hier hersteld moet worden? Over 2 weken begint de vakantie.....
Alvast bedankt.
Michiel
Re: Door schade (en schande!) leert men....
Ik neem aan dat je het over de moer van de steekas hebt? Zitten de 6 boutjes die het deksel op het Lagerhuis vastzetten wel goed vast?
Ik vermoed dat de trommel er af moet om een en ander goed te kunnen bekijken.
Hopelijk valt de schade mee. Je kunt bij het werken aan remmen en wielophanging niet voorzichtig genoeg zijn. Ik zou meteen de linker kant ook grondig bekijken.
Bij vreemde geluiden of rare trillingen moet je altijd meteen de oorzaak zien te vinden. Desnoods de wegenwacht bellen.
Ik vermoed dat de trommel er af moet om een en ander goed te kunnen bekijken.
Hopelijk valt de schade mee. Je kunt bij het werken aan remmen en wielophanging niet voorzichtig genoeg zijn. Ik zou meteen de linker kant ook grondig bekijken.
Bij vreemde geluiden of rare trillingen moet je altijd meteen de oorzaak zien te vinden. Desnoods de wegenwacht bellen.
HY rijder sinds 1995.
Re: Door schade (en schande!) leert men....
Zoals op onderstaande foto te zien is, was het lager helaas totaal kapot gereden. Inmiddels ben ik vanmiddag in het magazijn geweest. Daar bleek dat ook de trommel niet meer te redden was. Ik heb nu een gereviseerde trommel met lager (zie foto). Deze past echter (nog) niet. Moet ik dus die binnenste cilinder verwijderen en het overige gedeelte van het lager dat hier nog in zit? En zo ja, hoe doe je dat?
Alvast bedankt.
Michiel
Alvast bedankt.
Michiel
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 380
- Lid geworden op: di jun 02, 2009 1:21 pm
- Kenteken: 74-BB-66
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Door schade (en schande!) leert men....
Wilde je de restanten van het oude lager laten zitten dan
Re: Door schade (en schande!) leert men....
Ik weet inmiddels dat de delen niet zomaar inwisselbaar zijn.Wilde je de restanten van het oude lager laten zitten dan

Vandaag verder wat georiënteerd bij mensen met ervaring hoe deze klus te klaren. Daarbij kwam ik uit op de volgende opties:
1. remankerplaat demonteren en daarna het lagerhuis verwijderen en het lager eruit persen
2. aandrijfas verwijderen (en fusee kogel los) en het lager eruit tikken
3. een trekker die door het lager gaat en op het fusee stuk steunt
Aangezien de trekker van optie 3 bij mijn weten niet voor handen is (ook niet bij het magazijn) lijkt mij als leek optie 1 het meest voor de hand te liggen. Ik heb namelijk enige ervaring met het afbouwen/opbouwen van de remankerplaat. Het zou echter zeer prettig zijn als er iemand langs zou kunnen komen om mij te assisteren bij het verwijderen van het lagerhuis. Ook na het lezen van enkele handelingen in het handboek ziet dit er voor mij nogal ingewikkeld uit. Komt er iemand toevallig in de buurt van Eindhoven de komende week? Het zou heel fijn zijn, mede omdat we oorspronkelijk plannen hebben om over 2 weken te vertrekken naar Frankrijk.

Alvast bedankt.
Michiel
Re: Door schade (en schande!) leert men....
Korte update:
Na de halve HY wereld afgebeld te hebben, ben ik inmiddels de lagertrekker op het spoor. Goeie kans dat ik deze week kan beschikken over een instrument dat deel 1 en 2 (zie foto) vanaf de buitenkant eruit kan duwen/trekken. Dat zou mij vanzelfsprekend een gruwelijke klus besparen.
Overigens opvallend dat van de ervaren deskundigen die ik gesproken heb, er een hoop waren die deze situatie nog niet eerder tegen waren gekomen. Het moet ons dan maar weer een dikke week voor de vakantie overkomen....
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet,
Michiel
Na de halve HY wereld afgebeld te hebben, ben ik inmiddels de lagertrekker op het spoor. Goeie kans dat ik deze week kan beschikken over een instrument dat deel 1 en 2 (zie foto) vanaf de buitenkant eruit kan duwen/trekken. Dat zou mij vanzelfsprekend een gruwelijke klus besparen.
Overigens opvallend dat van de ervaren deskundigen die ik gesproken heb, er een hoop waren die deze situatie nog niet eerder tegen waren gekomen. Het moet ons dan maar weer een dikke week voor de vakantie overkomen....

Ik hou jullie op de hoogte.
Groet,
Michiel
Re: Door schade (en schande!) leert men....
Blijft inderdaad bijzonder aangezien het lager met een huis en 6 boutjes is opgesloten.
Boutjes wel voorzien van borgringetjes?
Beter dat nu gebeurd dan op vakantie
Boutjes wel voorzien van borgringetjes?
Beter dat nu gebeurd dan op vakantie

Re: Door schade (en schande!) leert men....
Ik vind het niet heel bijzonder.
Als de moer van de aandrijfas los zit dan kan de naaf uit het lager gaan. Dat heeft met die 6 boutjes niks te maken want die houden alleen de buitenring van het lager op zijn plaats.
Met een los lager rijden zorgt bijna direct dat het lager kapot gaat, ook dat vind ik niet heel gek.
In dit geval omdat het lager kapot is zou ik een stuk pijp aan de buitenring lassen en met een slagtrekker het lager eruit halen.
Maar dan moet je wel een lasapparaat hebben.
Als de moer van de aandrijfas los zit dan kan de naaf uit het lager gaan. Dat heeft met die 6 boutjes niks te maken want die houden alleen de buitenring van het lager op zijn plaats.
Met een los lager rijden zorgt bijna direct dat het lager kapot gaat, ook dat vind ik niet heel gek.
In dit geval omdat het lager kapot is zou ik een stuk pijp aan de buitenring lassen en met een slagtrekker het lager eruit halen.
Maar dan moet je wel een lasapparaat hebben.
Re: Door schade (en schande!) leert men....
Dat is waar met losse as kan lager wel kapot gaan maar zou de naaf er niet uit kunnen lopen. Wel trommel gaan slingeren met alle gevolgen die hierboven zijn beschreven.
Re: Door schade (en schande!) leert men....
waarom kan de naaf er niet uitlopen volgens jou?
Ik denk (weet zeker) van wel, want er is niks wat hem nog vast houd. Behalve een perspassing dan
Ik denk (weet zeker) van wel, want er is niks wat hem nog vast houd. Behalve een perspassing dan
Re: Door schade (en schande!) leert men....
Ik heb inmiddels het lager bij 1 op de foto verwijderd. De ring bij 2 zit er nu nog. Heb her en der geïnformeerd maar de meesten raden me af om te lassen aangezien het lagerhuis van aluminium is (en smelt).In dit geval omdat het lager kapot is zou ik een stuk pijp aan de buitenring lassen en met een slagtrekker het lager eruit halen.
Maar dan moet je wel een lasapparaat hebben.
Afgezien van het hele lagerhuis te demonteren (waar ik eerlijk gezegd wat tegenop zie zonder ervaring), bestaan er nog andere opties? De binnenlagercilinder zit achter muurvast tegen het randje van het lagerhuis aan. Is het dan toch mogelijk met een lagertrekker (met van die pootjes) het lager er uit te krijgen? Ik heb geprobeerd met een langere schroevendraaier beweging in het binnenlager te krijgen (en dus wat ruimte te creëren om de pootjes van een eventuele lagertrekker achter te kunnen zetten, maar dat is niet gelukt.
Nog tips?
Alvast bedankt.
Michiel
Re: Door schade (en schande!) leert men....
Update: Ik heb besloten toch maar te gaan lassen nadat ik het volgende stuk op het forum heb gelezen:
https://www.citroenhyforum.nl/viewtopic ... =lagerhuis
Met enige voorzichtigheid is het blijkbaar mogelijk zonder dat de hele boel wegsmelt.
Mochten er nog tips zijn dan hoor ik het graag.
Groet,
Michiel
https://www.citroenhyforum.nl/viewtopic ... =lagerhuis
Met enige voorzichtigheid is het blijkbaar mogelijk zonder dat de hele boel wegsmelt.
Mochten er nog tips zijn dan hoor ik het graag.
Groet,
Michiel
Re: Door schade (en schande!) leert men....
Je moet niet op dat dunne randje lassen (waar we tegenaan kijken), maar op de binnenkant van je lager. Eigenlijk dat stuk waar normaal de tonnetjes van je lager lopen. Met het aluminium gebeurd niks, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Re: Door schade (en schande!) leert men....
Het is helemaal goed gekomen. Het lager hebben we eruit kunnen tikken mbv een draadas die erop is gelast en het nieuwe lager met trommel ging er vrij soepel in. Nu wel de naafmoer gezekerd! Overmorgen kunnen we vertrekken naar het zuiden van Frankrijk! Super!Je moet niet op dat dunne randje lassen (waar we tegenaan kijken), maar op de binnenkant van je lager. Eigenlijk dat stuk waar normaal de tonnetjes van je lager lopen. Met het aluminium gebeurd niks, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Bedankt voor de tips wederom!
Michiel
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 84
- Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
- Kenteken: BE2150
- Locatie: Gelderland
Re: Door schade (en schande!) leert men....
Mooiiii!!
goede vakantie!
goede vakantie!