Hoi,
Ik kom gister helaas, een kleine week voordat we op vakantie willen gaan, speling tegen bij het linker voorwiel. Toch zeker een aantal mm's. Het lijkt erop dat deze speling ontstaat door het onderste fusee. Ik heb weinig kaas gegeten van fusees. Nu heb ik een aantal vragen.
- kan ik met deze speling nog op en neer naar zuid Frankrijk rijden (zie onderstaande video's)? Ik heb twee doorgewinterde monteurs gevraagd en die geven aan dat dat geen probleem is (alleen de banden zouden sneller slijten). Op internet/app lees ik oa echter dat het levensgevaarlijk kan zijn.
- kent er iemand een monteur of garage die deze week nog dit klusje kan verhelpen? Ik kan zorgen voor (speciaal) gereedschap, materiaal en een vanzelfsprekend een goede vergoeding.
- is het klusje als amateur anders te doen? Ik heb in het wp-handboek gekeken maar dat is voor mij redelijk onduidelijk wat ik nou precies moet doen. Heeft er iemand een beschrijving in jip en janneke taal? Of kan ik vrij simpel het fusee stellen, aandraaien etc wat tijdelijk het probleem kan verhelpen?
https://www.youtube.com/shorts/SKOE_g_Jzq8
https://www.youtube.com/shorts/6UooTUWaNg0
Alvast bedankt.
Michiel
Speling onderste fusee
Speling onderste fusee
- Bijlagen
-
- 20260720_185923.jpg (3.25 MiB) 205 keer bekeken
-
- 20260720_185757.jpg (2.44 MiB) 205 keer bekeken
Re: Speling onderste fusee
Hallo,
Ik zou niet op die manier blijven rijden. Met een beetje geluk kun je de lagerschaal aandraaien. Daarvoor moet je echter wel van onderaf bij de kogelpen kunnen komen. Je moet eerst de aandrijfas verwijderen; daarna kun je de onderste draagarm omhoog uit de wielnaaf trekken. De kogelpen en het bijbehorende lager worden van onderaf vastgeschroefd met een schroefbus, waardoor ze afstelbaar zijn. Je moet die bus dus verder aandraaien totdat de speling merkbaar is afgenomen. Controleer vervolgens of de pen nog steeds beweegt zonder merkbaar te klemmen. Als dat goed gaat, vul je het geheel met vet en monteer je alles weer. Zo niet, vervang dan de pen en de lagerschalen. Ik zie dat je over het juiste gereedschap beschikt. Succes – dat gaat je lukken. Het komt wel goed. En nee, je moet absoluut niet op die manier 2.000 km gaan rijden!
Ik zou niet op die manier blijven rijden. Met een beetje geluk kun je de lagerschaal aandraaien. Daarvoor moet je echter wel van onderaf bij de kogelpen kunnen komen. Je moet eerst de aandrijfas verwijderen; daarna kun je de onderste draagarm omhoog uit de wielnaaf trekken. De kogelpen en het bijbehorende lager worden van onderaf vastgeschroefd met een schroefbus, waardoor ze afstelbaar zijn. Je moet die bus dus verder aandraaien totdat de speling merkbaar is afgenomen. Controleer vervolgens of de pen nog steeds beweegt zonder merkbaar te klemmen. Als dat goed gaat, vul je het geheel met vet en monteer je alles weer. Zo niet, vervang dan de pen en de lagerschalen. Ik zie dat je over het juiste gereedschap beschikt. Succes – dat gaat je lukken. Het komt wel goed. En nee, je moet absoluut niet op die manier 2.000 km gaan rijden!