Distributieketting

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Distributieketting

Bericht door flyingHY »

Beste medehyders

Vraag 1: Ik heb geen idee hoe lang de distributieketting al op de wagen zit. Kan iemand aangeven hoe ver (hoeveel mm of cm) je de ketting kan indrukken tot hij strak staat bij een (redelijk) nieuwe ketting en bij een oude ketting?

Afbeelding

Vraag 2: Nr 21 op bovenstaande tekening, is dat een borgplaatje dat je om moet tikken? Het is bij mijn HY niet aanwezig. Gezien de brute hulpmiddelen die ik moest aanwenden om de poeliemoer los te krijgen, hadden ze hem met een luchtsleutel lekker goed vastgezet lijkt het.

Vraag 3: Nu ik dus met veel pijn en moeite die poeliemoer eraf heb, is het volgende probleem de ring nr. 17. Dit is de ring waaromheen de oliekeerring valt. Ik wil hier dus beslist geen tang op zetten want dan blijft het later lekken. Je kunt ook niet met een schroevendraaier achter plaatje nr. 20 komen zonder dat te verbuigen. Dat plaatje sluit de binnenkant van het distributiedeksel af, dus ook daar alle kans op extra lekkage. Heeft iemand een idee om die ring los te krijgen? Ze zullen hem toch niet met locktite hebben geplakt op de as?

Voor de goede orde, het eerste halve maantje is er uit, en het tweede dus vooralsnog onbereikbaar.

flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Eén probleem opgelost.

Na twee dagen WD40, warm stoken, kruipolie en met behulp van een metalen slangklem om de metalen bus, heb ik hem vanavond los gekregen. Door de waterpomptang op de slangklem te zetten kon ik beschadiging voorkomen.

Afbeelding
(Klik voor een grotere foto.)

Nu nog een sleutel 38 voor de nokkenasmoer.

flyingHY
Laatst gewijzigd door flyingHY op do mei 24, 2007 1:53 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Ik heb sinds deze week weer doppen 38 mm op voorraad
forumprijs 20.00 euro excl btw.
3/4" aansluiting
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
HYmartijn
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 8:22 pm
Kenteken: ZN-26-87
Locatie: Den Helder

Bericht door HYmartijn »

Hallo,
Ik heb de distributieketting incl de tandwielen vervangen volgens de beschrijving die ik daarvoor heb gekregen.

keurig de tandwielen uitgelijnd met de merktekens en het hele zooitje in elkaar gezet.
Deksel erop oliekeerring gecentreerd en erin geperst.
nu kan ik de boel nog met de hand rond krijgen

Als ik vervolgens de V-snaar poulie monteer, en deze lekker vastzet,
krijg ik hem zelfs met de slinger niet meer rond??

moet ie gewoon wat losser zodat ik hem wel kan draaien of heb ik iets fout gedaan,

De kop ligt er nog af dus met compressie kan het niets van doen hebben.


groeten

Martijn
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
Locatie: Tielt-winge België
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Heb je hem zonder de V riem meer als 1 toer kunnen ronddraaien?
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Draai de boutjes van het distributiedeksel eens los en kijk of hij dan wel
kan draaien.Het is nl de manier om het deksel met keerring er los op te
zetten en dan de poelie vast te zetten en als laatste de boutjes van het
distributiedeksel om het te centreren
HYmartijn
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 8:22 pm
Kenteken: ZN-26-87
Locatie: Den Helder

Bericht door HYmartijn »

kan zonder V-riem met vastgedraaide poelie helemaal niet draaien,
als ik de poulie losser zet door de moer op te lossen kan ik onbeperkt draaien.

ga sowieso het dekser weer loshalen om vervolgens de boel maar opnieuw in elkaar te zitten.
Misschien een verschil in dikte tussen oude en nieuwe kettingtandwiel????

groeten
Martijn
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Deksel erop oliekeerring gecentreerd en erin geperst.
nu kan ik de boel nog met de hand rond krijgen

Als ik vervolgens de V-snaar poulie monteer, en deze lekker vastzet,
krijg ik hem zelfs met de slinger niet meer rond??
Omdat je de zaak niet meer rond krijgt nadat je de poelie hebt aangedraaid, heb ik een ander vermoeden.
Kijk eens op de tekening hierboven. de twee ringen nummer 4 hebben elk een kleine uitsparing.
Aan beide kanten van de krukaslagerkap zit een klein holpijpje nummer 23 dat iets uitsteekt.
Die moeten in de uitsparingen van de ringen 4 vallen.
Als je veel axiale lagerspeling hebt op de krukas, dan kan de binnenste ring verdraaid zijn.
Die kan dan klem komen te zitten als je de poeliemoer aan draait.
Je kunt dit voorkomen door vóór je aan de distributie gaat werken, de koppeling in te trappen en het pedaal in die stand vast te zetten.

flyingHY
Laatst gewijzigd door flyingHY op di mei 08, 2007 10:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
HYmartijn
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 8:22 pm
Kenteken: ZN-26-87
Locatie: Den Helder

Bericht door HYmartijn »

dat zou best eens kunnen,
Maar voorkomen lukt niet meer,
de ring zit waarschijnlijk dus al verdraaid,
hoe is dit nu nog op te lossen??

Met binnenste ring bedoel je de ring aan de kant van de eerste zuiger en niet aan de kant van het kettingwiel toch?

groet,

Martijn.
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Met binnenste ring bedoel je de ring aan de kant van de eerste zuiger en niet aan de kant van het kettingwiel toch?
Inderdaad.

Ik heb mijn motor nog open liggen, dus ik zal één van de komende dagen eens kijken of je er nog bij kan.
Maar ik vrees dat je de lagerkap zal moeten los halen. En wel om de volgende reden:

meneer Citroen heeft in al zijn wijsheid namelijk het holpijpje zo kort gemaakt, dat het geheel in de lagerkap kan verdwijnen.
Dat kan dus gebeuren als de ring al verdraaid is als je de poeliemoer aandraait.
Je perst dan het holpijpje naar binnen d.m.v. de ring.
Er zit dan niets anders op dan de lagerkap te demonteren en het holpijpje weer naar buiten te trekken.
Dit kan je doen door er bijvoorbeeld een klein parkertje in te draaien.

In mijn ogen zou het een goede modificatie zijn om een iets langer holpijpje te gebruiken,
dat in ieder geval langer is dan het gat diep is, zodat hij altijd blijft uitsteken.

flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Ik heb even een foto gemaakt van de situatie:

Afbeelding

(Je kunt er op klikken voor een grotere foto.)

Je ziet in het midden van foto de uitsparing in de ring zitten.



flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
HYmartijn
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 8:22 pm
Kenteken: ZN-26-87
Locatie: Den Helder

Bericht door HYmartijn »

bedankt,
dit was inderdaad het euvel,

hij draait nu nog niet echt soepel rond maar de motor heeft gelopen en een stukje gereden kortom HY doet het weer,

nu nog kleppen stellen en controleren of alles( motor en koelwatersysteem)
helemaal dicht is, voorzover mogelijk.
Maar dat ziet er gunstig uit,
nogmaals bedankt,

groeten,
Martijn
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1553
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Distributieketting

Bericht door ghys »

Terugkomend op distributieverhaal.

wat is de juiste volgorde van monteren. Heb eerst een ring gemonteerd met dat uitsparinkje na het hoofdlager aan buitenzijde, vervolgens drie hele flinterdunne opvulringen en vervolgens een dikkere ring met afgeschuind rondje.
hierna volgt tandwiel, opvulbus en de poelie met als laatst de moer.

alles zo even bekeken te hebben lijkt el of dit geheel gaat blokeren als ik het zo monteer.

of is dit de juiste volgorde?
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Distributieketting

Bericht door ed-hz »

Even terugkomen op de oorspronkelijke vraag:

Vraag 1: Ik heb geen idee hoe lang de distributieketting al op de wagen zit. Kan iemand aangeven hoe ver (hoeveel mm of cm) je de ketting kan indrukken tot hij strak staat bij een (redelijk) nieuwe ketting en bij een oude ketting?

Ik heb mijn blok nu ook open,
en wil graag weten hoe het met mijn distributie gesteld is, zie foto.

Edwin.
Bijlagen
ketting.jpg
ketting.jpg (32.02 KiB) 36341 keer bekeken
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Re: Distributieketting

Bericht door Gerard 2cv »

Er wordt geen speling opgegeven,dus mijn raad is,ingeval van twijfel zeker vernieuwen.Maar
let wel op dat je met een nieuwe ketting ook het ontstekingstijdstip weer goed moet zetten
Plaats reactie