HY is van haar!

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: HY is van haar!

Bericht door LEiPiE »

Thomas schreef:Gek genoeg, de auto een klein stukje gesleept, en de remmen zitten niet vast, komen ook gewoon weer los na loslaten pedaal, en belangrijker hij trok ook niet eens naar links of rechts.
daar zal de APk meester wel geen genoegen mee nemen overigens en zal dan wel wat vinden.
Die is op zich wel blij als hy niet naar 1 kant trekt en de remkracht goed is.
Maar het scheelt wel dat ze niet vast zitten, dan kun je op termijn eens rustig eens een trommel er afhalen en de cilinders van buiten beoordelen en eventueel van binnen :)
ben echter wel van mening dat er geen enkele reden is te bedenken dat op deze voor fusee's een mooi setje schijfjes gemaakt kunnen worden. als ik zie wat die 4 voor remcylinders kosten...... daar koop je in de kitcar wereld een compleet systeem voor.....
Deze Duitsers zijn o.a. bezig met schijfremmen: HY power
als je van een set oude trommels de "bells" maakt kun je er zo'n beetje alles opbouwen wat je maar wilt.
weet iemand de exacte steek-maat van de HY velgen?
Steek is ongeveer 5x190, naafgat is meestal een groter probleem (+/-142mm)
Mijn velgen zijn toen gemeten door een velgenbouwer* en men kwam op 5x192 uit, na boren in mijn nieuwe velgen bleek dat dus niet lekker te passen dus hebben ze 'm aangepast alleen toen niet gevraagd wat het nou uiteindelijk is geworden.
Ben Boortman kwam op 5x190 uit en denkt dat het precies 7.5" is (190.5mm).
Geloof dat Citroën het zelf verder niet on record heeft ergens (anders had Ben 't denk ik al wel op papier gehad ;))

(* wat niks zegt, want men deed het ook maar met twee metalen lineaaltjes...)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Wat een hulp hier, erg handig als beginnende citroen PrYtser.

dat inzet paneeltje is inderdaad een optie voor mij aan de bestuurderskant is het paneel al eens vervangen door een andere, die is maar een klein eindje verrot maar helaas met popnagels vast gezet, die boor ik er morgen uit en dan proplas ik hem er in das veel netter.
ik was mij niet bewust dat het vervangend plaatwerk inmiddels wel passend verkrijgbaar is. excuse moi!

morgen ga ik naar citroworld ik hoop dat ik sochtends nog tijd heb uit te zoeken of de andere kant helemaal vervangen moet worden. dan kan ik ze meteen bestellen of zelfs meenemen.

hopelijk blijft het droog.

thanx voor alle hulp en leuke reacties, ook van Viev trouwens.

Grtz Thomas
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

de steek is 190mm.

ik ben ook van plan er schijfremmen op te maken maar het is niet makkelijk.
Ik dacht een schijf van Wilwood gevonden te hebben maar die bleken niet meer geproduceerd te worden.
Ik ga maar weer eens verder kijken bij andere rally-achtige vedrijven
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Jippie net mijn eerste rondje gereden hier om het huizenblok heen!

vanmiddag na uren kloten met carb en ontsteking de motor heel erg netjes aan het lopen gekregen, stationair helemaal stabiel (digitale test RPM meter) en starten na in druk op het knopje of 2 keer compressie op de slinger, klein beetje choke erop en meteen aanpakken met koude start en vochtig weer.

de remmen zijn nog gangbaar en ze grijpen ook aan en laten weer los ik moet alleen echt heel hard trappen en hoor er heel af en toe een een beetje meezingen/neurien. daarvoor brengen we hem weg kan er meteen nieuwe apk op.

ik beloof nu echt dat ik maandag even foto's ga maken want ook aan het plaatwerk is er een hoop gebeurt.

wat een kar zeg, die fransozen hebben er echt niet over nagedacht toen ze dit ding in elkaar hebben gehengst, wat een omslachtige manier van montage zeg....... wel leuk als je dan met vrolijk pluimpje rook de staat uittuft en alle buurtjes even komen kijken.

PS wilwood heeft zoveel schijven en spul in productie daar moet iets tussen zitten, heb op mijn andere auto een heel systeem van hun, alle brackets en de bells allemaal zelf gedraaid en gefreesd op de oude machines in mijn eigen garage (super stukje voldoening). zou dat voor de HY ook wel willen doen maar dat pas volgend jaar. foto is van de remmen achter, diameter schijft is 12,75" (32,5 cm) en 32mm dik echte joekels dus, deze zitten rondom met wilwood spl4 klauwen.

grtz Thomas en Viev
Bijlagen
klein versie achter brembo en wilwood.JPG
klein versie achter brembo en wilwood.JPG (69.12 KiB) 14806 keer bekeken
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

ik heb avonden zitten zoeken maar tot nu toe niks gevonden dat past, op die ene die ze niet meer leveren na dan.

Maar misschien heb jij een andere blik en die je mogelijkheden die ik niet zie, dat kan natuurlijk altijd :)

Nu ligt het eventjes stil omdat ik er toch niet aan begin voordat ik op vakantie ben geweest
wpater
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: NV-12-ZR

Bericht door wpater »

Hoi Vivian en Thomas,

Leuk een nieuw mhysje in de groep.

Thomas, grappig om te lezen dat jij dezelfe ideeën krijgt zoals iedereen die aan een HY begint.
Schijfremmen,steekmaat,enz.

Mogelijk volgende ideeën zijn: andere banden/velgen,stuurbekrachtiging,LPG,123 ignition,andere versnellingsbak (nee een DS bak kan niet),kortom allemaal leuke zaken waar je volop mee aan de slag kunt.
Voordat je begint moet je inderdaad goed rond snuffelen op het forum(je haalt de onzin er redelijk snel tussenuit).
Verder is het raadzaam lid te worden van beide HY clubs en het beste van beide te gebruiken.
Er zit veel kennis bij de clubs en er zijn veel mensen die willen helpen.
In de omgeving van Apeldoorn zitten er wel een paar en ik zelf woon in Barneveld daar ben je welkom.

Die kitcars gaan vervelen zodra je aan de HY gewend ben,met een hy rijdt je niet maar ga je op avontuur.

Groeten Willem :D
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Nou willem,

ik kan je melden dat er absoluut geen groter avontuur bestaat dan op vakantie gaan met je zelfbouw kitcar. Echt waar als je het helemaal zelf hebt ontworpen en gebouwd hebt ben je oh zo zeker van je zaakjes, totdat je sochtends om 7:00 op je stoeltje zakt om aan een 5000+km lange reis te beginnen dan word je ineens heel zenuwachtig; als dat maar goed gaat!
NOTE: dit is slechts een mening die na deze zomer ter dege bijgesteld zou kunnen worden :-)
daarbij is HY van haar en houd ik het rijtechnisch bij mijn eigen hobby: klein laag en achterlijk snel.

anyway, er is een technische oplossing voor alles dus schijfremmen kunnen soweiso, de vraag is alleen "hoe" en dus niet "of".
volgens mij komen de klauwen van de Hypower opzet van een achteras van een mercedes ML 4x4.
ik zou gezien het gebruik liever een aparte hydraulische gietstalen klauw gebruiken dan een aluminium item gezien gebruik en kosten. het handrem systeem kun je opvangen door de AP racing/Brembo klauwen te gebruiken zoals op de foto. de kosten maar 80 euro per stuk inclusief blokken en gaan een leven lang mee.

hoe dan ook, van de week carb gekregen van Geert die zit er nu op. de motor blijft nu mooi stabiel lopen, (dat deed ie uiteindelijk toch niet helemaal) uitlaat ligt helaas nu aan diggelen dus daarvoor een nieuwe besteld die kan eronder, en dan gaat ie naar de APK bij citrotech in Oldebroek waarschijnlijk. kunnen ze meteen de remmen even controleren, volgens mij zijn die allemaal OK (de wonderen zijn de wereld nog niet uit) maar toch.

grtz Thomas
Bijlagen
striker vakantie.jpg
striker vakantie.jpg (340.2 KiB) 14759 keer bekeken
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

en "HYvanHaar" is klaar voor de eerste vakantie. helaas duurt dat nog weeeeeekkkkeeeeen, zuchchchchhct. maar toch viev haar droom campertje is wel gereed!

ik ga de werkzaamheden allemaal niet opnoemen 't was ff 2 en halve maand flink doorwerken maargoed hij is weer up and running. geapked, remt als een malle, loopt als een zonnetje, redelijk netjes kwa plaatwerk en relatief waterdicht!

hier 3 foto's van het resultaat "zoek de lasnaden in de ribbelplaten"

ik zal er ook wat het interieur maken dit weekend.

een complete schilderbeurt en de banaan en driehoek bij de bijrijders staan nog op de planning maar dat kan nog wel een jaar zo zitten.

grtz Thomas en Vivian
Bijlagen
19 juni 2011 041.JPG
19 juni 2011 041.JPG (573.93 KiB) 14723 keer bekeken
19 juni 2011 040.JPG
19 juni 2011 040.JPG (475.64 KiB) 14723 keer bekeken
19 juni 2011 039.JPG
19 juni 2011 039.JPG (596.62 KiB) 14723 keer bekeken
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Goshhh ... da's toch stévig dóórwerken geweest ! En, gezien de vlotte APK-keuring, professioneel aangepakt ! Geweldig ! Nou hopen dat 'ie de "lange afstand" óók zonder gebreken "uit-snort" ... :D
Jullie zullen inderdaad nog (best wel) wat werk hebben aan het plaatwerk maar dàt kan later tussen de "soep en de êrpel" door ...
:arrow: Hóóp dat het géén slecht voorteken is ... maar ik mis de gebruikelijke oliedruppels op straat ...
Bonne vacance et bonne route !!!
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Complimenten voor jullie werk! Dat jullie maar veel vrolijke kilometers in het gebakje mogen vertoeven!
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Nou Otje,

die druppels liggen er wel degelijk hoor, maar dit is bij mijn schoonouders in de straat en daar staan we niet dagelijks met het ding. je moet onze oprit eens zien!

Inmiddels zijn de voorste krukaskering en de carterpan pakkingen vernieuwd. hij lekt momenteel niet meer (voor zolang het duurt).

en tja profi aanpak Ja, maar tis en blijft HobbY thanx voor de complimenten,

grtz Thomas
Plaats reactie