MurpHY's zuigerveerwissel

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: MurpHY's zuigerveerwissel

Bericht door LEiPiE »

Bewijs :-)
Heb alleen nog iets dat nogal meerammelt op een specifiek toerental.
Bijlagen
uploadfromtaptalk1355300731431.jpg
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Goed zeg!!!!!!!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Top! HY rijdt. En het klink hoopgevend dat het niet aan je blok maar aan je instellingen ligt.

Wees wel zuinig op je blok, he? Je hebt altijd een veel te hoog verbruik gehad en dit kan een teken zijn dat er iets structureel mis is waardoor je blok iedere keer in de soep draait. Misschien je carburateur te arm? Ontsteking te vroeg? Ik zou geen lange stukken rijden als je blok niet 1:8 loopt. Dan weet je gewoon zeker dat er iets nog niet in orde is, en dat is niet goed voor je vers gereviseerde blokkie. Laat hem desnoods één keer met goede aparatuur afstellen en blijf er dan de rest van je leven vanaf. :)

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

't mooie was dat ie met kapotte zuigerveren en 1 liter olie per 100KM wel 1:8,5 kwa benzine ging rijden (dacht niet dat motorolie zo'n efficiente brandstof was ;)).
Hij trekt trouwens wel heel lekker op nu, je voelt dat 't gaspedaal iets doet tenminste.

Iemand een idee waar je zo'n afstelling zou kunnen laten doen?
Misschien dat ik een keertje in Borculo langs ga, die doen dan wel vooral DSen, maar toch.
Blijft lastig zelf doen, had er nu een digitale toerenteller aan (chinese multimeter :)), maar stationair draait ie zelden 1 vast toerental, slingerde tussen de 690 en 760 rpm, zie daar maar eens op af te stellen (als in: hoe zie je dat ie harder gaat lopen als ie dat zelf al af en aan doet, heb nu een beetje gekeken naar wat elke keer de hoogste waarde was). Misschien als ik 'm vanavond weer heb warm gereden dan meteen bij thuiskomst nog een keer proberen.
En uitzoeken wat er zo rammelt, ik ben een boel bijgeluid gewend, maar dit was er nog niet eerder :)

Ik heb nog wel een andere carburateur liggen, wellicht is dat nog een optie (heb nu een Solex, die andere is een Zenith dacht ik), maar eerst even kijken hoe hij zich nu gedraagd. En uiteraard komt ie verder maar weinig de weg op als er pekel ligt. Vandaag en komend weekend zijn de uitzondering op de regel zeg maar.
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 75-YB-34

Bericht door FerrHy »

Ewald,

Fijn dat ie het weer doet!
Niet naast de deur, maar Citrotech kan dat afstellen heel goed. Heeft daar apparatuur voor.
Heb ik bij mijn eend laten doen na een jaar zelf emmeren, dat afstellen is niet mijn sterkste kant... Sindsdien geen last meer gehad en zoals Ree aangeeft: NOOIT meer zelf aangezeten.

Succes, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Top! HY rijdt.
:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

HY loopt weer netjes! :)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

FerrHy schreef:Niet naast de deur, maar Citrotech kan dat afstellen heel goed. Heeft daar apparatuur voor.
Heb ik bij mijn eend laten doen na een jaar zelf emmeren, dat afstellen is niet mijn sterkste kant... Sindsdien geen last meer gehad en zoals Ree aangeeft: NOOIT meer zelf aangezeten.
Ah Citrotech ken ik wel ja (hebben mijn voorremmen gedaan een tijd terug).
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Mooi Ewald.

Citrotech is een super bedrijf om je boeltje af te laten stellen. Maar goed je kunt het ook zelf hoor, als je in de buurt bent van Apeldoorn kunnen we er samen naar kijken.

@ree: als de motor altijd een te hoog verbruik heeft gehad dan heeft ie waarschijnlijk veel te rijk heeft gelopen met als gevolg dat ie aan zogeheten "borewash" zou kunnen hebben geleden. Dat gebeurt in veel lagere compressie carburateur motoren die echt te rijk afgesteld zijn. Dit verschijnsel zorgt ervoor dat er benzine niet volledig atomiseert en daardoor neerslaat op de zuigerwanden, hierdoor wast het deels de oliefilm van de zuigerwanden waardoor uiteindelijk de zuigerveren het gaan begeven, omdat er scuffing op de zuigerwanden optreed bij gebrek aan smering.
Oudere race motoren die uitgerust zijn met Weber DCOE of IDF carburateurs en verkeerd afgesteld zijn doordat de sproeier bezetting niet klopt hebben dit nogal eens.

Ik bedoelde eigenlijk een zibro elektrische kachel ik heb een 1800 super klein en die word veel warmer dan je rode gama kacheltje.

Grtz thomas
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou testrit gisteren ging goed.... totdat m'n accu tijdens het rijden leeg was, kon 'm nog net de berm in laten rollen langs de provinciale weg midden in het idyllische gehucht Gammelke.

Enfin, een vriend in de buurt kwam met een vervangende accu waarop ik naar huis kon rijden. Kon ik de ANWB afbellen, die mij overigens complimenteerde voor het zo vrolijk zijn onder de omstandigheden. Bleek uiteindelijk dat het stekkertje boven op de dynamo los was geschoten.

Ik overweeg MurpHY te herdopen naar Jan-Dhyderik. Dat klinkt als een babyboomer en die zorgen altijd goed voor zichzelf, werken zo min mogelijk en krijgen goede baantjes doorgeschoven :D Helaas komen daar dan wel instappers, khaki broeken en streepjesoverhemden bij, gecombineerd met een hippe net te kleine bril natuurlijk (gelukkig hoeft de bus niet te stemmen, maar als hij dat zou dan was het een VVDer). ;)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nu met nieuwe accu (de noodzaak was er dan wel niet meer, nu het het draadje bleek, maar stond al een tijd op de lijst van nog te doen... wel weer 150 euro maar dan ook wel een echte Varta. De HY stond zowaar in het Vartasysteem! Verbazend, Brezan's eigen systeem kent de HY niet namelijk :)
Op de foto's: de nieuwe accu (voor typenummer-archief) en de opstelling met de tijdelijke accu uit een Renault Megane dacht ik: precies dezelfde maat, alleen de polen verkeerd om waardoor hij dus maar even op de deurmat mee moest rijden en via de startkabels aangesloten :D
Bijlagen
uploadfromtaptalk1355478164561.jpg
uploadfromtaptalk1355478158141.jpg
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Oh ja, alles is dus goed op zich, alleen de rammel blijft nog, hoor hier maar: http://www.youtube.com/watch?v=zGrilujR4jU
(voor het gemak misbruik ik de stationairschroef hier, dan kan ik 'm namelijk vast zetten en ondertussen rondlopen en luisteren).

Ik kan niet vinden wat het is, ik dacht eerst de uitlaatpot (zat een moer nog niet helemaal goed vast, nu wel) maar dat was het niet. Alle losse dingen heb ik al van het dashboard gehaald (incl. de lade zelf), vloerplaten er uit. Kap van de radiateur (om de fan heen) lijkt het ook niet te zijn, luchtfilter zit ook vast en plaatje tussen carburateur/boven de ontsteking lijkt het ook niet te zijn.
Ook niet een wiel dat aanloopt, want stilstaand doet ie 't ook bij dat bepaalde toerental.
Toerental ergens in de 3000 denk ik (50KM/u in z'n drie, maar in z'n vrij dus ook te repliceren).
Misschien de afdekplaat van het vliegwiel, die is vervangen door een nieuwe originele dus dat lijkt me ook sterk.
Geluid lijkt van de rechterkant van de motor te komen en het leek zelfs dat het uit het ondercarter komt. Maar dat lijkt me ook sterk, zit niks in dat kan mee resoneren?
Op zich niet heel zorgwekkend, maar wel erg irritant (zeker als je achter een leswagen zit die precies die snelheid rijdt ;)).

In ieder geval heb je er op de snelweg geen last van, daarstraks zowaar met relatief gemak 100 op de teller gehaald. Met lichten aan en ruitenwissers en nog deed het knipperlicht het prachtig (en gaf m'n voltmeter mooi groen aan) - ergo de hele keten dynamo - regelaar - accu is verder wel oke zolang er geen stekkertjes los zijn.
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Dat klinkt als goed nieuws en je haalt nu snelheden waarbij de rammel vanzelf verdwijnt. Remedie is dus harde rijden:-)

Gr teun
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: DR-47-09
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

olie filter? je moet gewoon ff de hele motor langs gaan met je oor. Ander z'n doctors ding er langs op houden.
Plaats reactie